ضرر بنتلی و تسلا

سود 80 هزار دلاری فراری از فروش هر خودرو

22 مرداد 1397 10:00

در سال‌های اخیر و پس از بروز بحران‌های اقتصادی و تشدید رقابت در دنیای تجارت، امر سودآوری برای خودروسازان بسیار بیش از پیش اهمیت یافته و هر شرکت به دنبال یافتن راهی است تا بر رقم سوددهی خود اضافه کند. برای مثال شرکت نیسان تصمیم گرفته که تا 20 درصد از تیراژ تولید خود در آمریکای جنوبی را کاهش دهد و از طرفی فورد اعلام کرده که برای ایجاد تغییرات بزرگ در وضعیت خود در بازارهای اروپا و آمریکای جنوبی در حال برنامه‌ریزی است.

بنابر یافته‌های یک پژوهش، فراری بالاترین رتبه سودآوری را در میان تمام خودروسازان دارد درحالی‌که تسلا و بنتلی از فروش محصولات خود ضرر می‌کنند.اکنون براساس پژوهشی که نتایج آن به تازگی منتشر شده، به نظر می‌رسد تیراژ تولید محصول به تعداد انبوه نمی‌تواند الزاماً برای شرکت سازنده منافع زیادی به همراه داشته باشد.

نتایج این پژوهش (که توسط آقای فردیناند دودنهوفراستاد اقتصاد دانشگاه دویسبورگ در آلمان انجام شده) نشان می‌دهد که در شش ماهه اول سال جاری میلادی، شرکت فراری در میان تمام شرکت‌های خودروسازی جهان بیشترین رقم سود را از فروش محصولات خود به دست می‌آورد.

این خودروساز ایتالیایی که به کار ساخت خودروهای سوپراسپرت اشتغال دارد، از فروش هر دستگاه خودروی مزین به نشان خود رقمی بالغ بر 69 هزار یورو سود کسب می‌کند که (با نرخ برابری فعلی ارزهای جهان) معادل با 80 هزار دلار است. در طرف دیگر نمودار شرکت جگوار-لندرور قرار گرفته که از فروش هر خودرو تنها 800 یورو (معادل با 927 دلار) سود کسب می‌کند.

اگر برای اطلاع از وضعیت برندهای آلمانی در این پژوهش کنجکاو هستید، بد نیست بدانید که سودآوری شرکت پورشه تقریباً دوبرابر خودروسازانی همچون مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی است. این شرکت که همواره برای ساخت مدل‌های اسپرت معروف بوده و البته در سال‌های اخیر به جرگه تولیدکنندگان شاسی‌بلند نیز پیوسته، از فروش هر دستگاه خودرو 17 هزار یورو سود به دست آورده درحالی‌که برای سه سازنده دیگر این رقم از 9 هزار یورو فراتر نمی‌رود.

پژوهش آقای دودنهوفر همچنین از کسب سود 5 هزار یورویی مازراتی از فروش هر دستگاه خودرو خبر می‌دهد درحالی‌که میزان سود ولوو رقمی کمتر از این مقدار است. بد نیست بدانید شرکت بنتلی برای ساخت هر دستگاه از خودروهای لوکس برند خود متحمل ضرر 17 هزار یورویی می‌شود که البته طبق اعلام مسئولان این شرکت به دلیل سرمایه‌گذاری‌های سنگین بنتلی بر روی فناوری‌های مربوط به خودروهای برقی است. شرکت تسلا نیز وضع چندان بهتری ندارد و از فروش هر دستگاه خودرو 11 هزار یورو ضرر می‌کند.

در این بررسی نامی از شرکت‌های رولزرویس و لامبورگینی به میان نیامده چراکه این شرکت‌ها حاضر به انتشار عمومی صورتحساب‌های مالی خود نیستند.

با نگاهی به موقعیت شرکت‌های پورشه و فراری در این پژوهش، می‌توان دریافت که وضعیت این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نداشته است. در ماه مارس سال 2017، نشریه اقتصادی بلومبرگ گزارش داد که سود پورشه از فروش هر دستگاه خودرو رقمی نزدیک به 17 هزار دلار بوده و فراری نیز ار فروش هر مدل ساخت خود، منفعتی بالغ بر حدود 90 هزار دلار کسب کرده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران