سه برابر طولانی‌تر از تونل مانش

برنامه چین برای ساخت طولانی‌ترین تونل زیرآبی دنیا

24 مرداد 1397 09:00

چین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت طولانی‌ترین تونل ریلی زیردریایی دنیاست که این کشور را به جزیره تایوان متصل خواهد کرد. در حال حاضر، همکاری تایوان در احداث این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این تونل 135 کیلومتر، در سه خط و در عمق 200 کیلومتری دریا احداث خواهد شد.این پروژه که «تونل تنگه تایوان» نام گرفته، با طول 135 کیلومتر، پس از احداث تقریباً سه برابر «تونل مانش» بین فرانسه و بریتانیا طول خواهد داشت. تونل مانش در حال حاضر طولانی‌ترین تونل ریلی زیردریایی دنیا لقب گرفته است.

به گزارش روزنامه South China Morning Post، این پروژه چند میلیارد دلاری قرار است رفت‌وآمد قطارهای سریع‌السیر تا سرعت 250 کیلومتربرساعت را بین چین و تایوان، تا سال 2030 میلادی برقرار کند. گرچه، برخلاف پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی، مشکلات سیاسی بین تایوان و پکن (که این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند)، ممکن است شروع به کار این پروژه را به تعویق بیندازد.

ایده ساخت یک تونل زیر تنگه تایوان نخستین بار سال 1996 مطرح شد. وو ژی مینگ، استاد دانشگاه چینهوا پس از بازدید از تونل مانش و در بازگشت به چین بود که این ایده را مطرح کرد. این پروژه جاه‌طلبانه در سال 2016 و با اضافه شدن یک شبکه ریلی سریع‌السیر بین چین و تایوان در نقشه جدید پنج‌ساله، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت. طبق این نقشه، قطار از منطقه پینگتان واقع در استان فوژو حرکت و طی زمانی 32 دقیقه‌ای، به شهر سینچو در جنوب غربی تایپه می‌رسد. این دو منطقه در دو سوی مخالف تنگه تایوان واقع شده‌اند.

طراحی تونل، که سال پیش با کمک آکادمی مهندسی چین تکمیل شد، پشتیبانی کامل جامعه تحقیقاتی چین و همچنین صنعت تونل‌سازی این کشور را دارد. برخی منابع گزارش کرده‌اند که احتمال شروع این پروژه در یک حرکت یک‌جانبه و بیشتر نمادین از سوی پکن وجود دارد.

طراحی مسیر ریلی این پروژه از مجموعه سه تونل مجزا تشکیل شده است. دو مسیر اصلی در دو جهت قرار است توسط قطارها استفاده خواهد شد. در بین آن‌ها یک تونل خدمات کوچک‌تر وجود خواهد داشت که خطوط برق، کابل‌های سیستم مخابراتی و خروجی‌های اضطراری هم داخل آن قرار می‌گیرند. عرض تونل‌های اصلی تقریباً سه برابر عرض تونل مانش است و همین به قطارها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر حرکت کرده و بارهای حجیم‌تر و بزرگ‌تری را جابجا کنند. قطارها داخل تونل مانش حداکثر سرعتی محدود روی 160 کیلومتر بر ساعت دارند.

طبق گزارشی که قبلاً در نشریه China Daily منتشر شده بود، منطقه دریایی تنگه تایوان ساختار جغرافیایی پایدار و آب کم عمقی داشته و منطقه‌ای زلزله‌خیز نیست. به همین دلیل این منطقه، برای ساخت تونل زیردریایی بسیار مناسب است.

تقریباً شصت سال بعد از جدایی تایوان از چین، پکن هنوز هم بر پیوستن تایوان به خاک چین اصرار دارد و فشارهای سیاسی و گاها نظامی به این کشور همسایه می‌آورد. بااین‌حال، تایوان همیشه خود را به‌عنوان یک کشور مستقل و خودمختار می‌داند. با توجه به این‌که این وضعیت به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک تغییر چندانی بکند، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند پروژه تونل تنگه تایوان به‌عنوان یک پروژه یک‌طرفه از جانب پکن عملیاتی خواهد شد.

دیدگاه کاربران