انتقاد بی‌سابقه وزیر بهداشت از خودروسازان

نفع خودروسازان و بیمه‌ها از افزایش تلفات جاده‌ای

28 مرداد 1397 15:00

طی هشت سال جنگ تحمیلی حدود 16 هزار نفر در بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند. همین تعداد از مردم ایران سالانه در جاده‌های کشور کشته می‌شوند. آماری که به شنیدن آن بی‌تفاوت شده‌ایم و عمق فاجعه برای ما به عدد و رقم تبدیل شده است. تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای در برخی روزها به 88 نفر می‌رسد؛ یعنی هرروز به‌اندازه کشته‌شدگان حادثه هواپیمای تهران یاسوج در جاده‌های ایران با مرگ روبه‌رو می‌شویم. جوانان و موتورسواران بیشترین سهم از این مرگ‌ومیر را دارند. آن‌هایی که جان در کف دست برای ارتزاق به جاده می‌زنند.

وزیر بهداشت: امیدوارم روزی برسد خداوند خودروسازان ‌منصفی در کشور متولد کند و آن‌ها را در مسند کار قرار دهد.بسیار از این آمارهای هولناک گفته شده است و برای درمان این مشکل راه‌هایی پیشنهاد و مقصرانی هم نشان شده‌اند. خودروها از دلایل اصلی این اتفاق برشمرده می‌شوند ولی کمتر پیش می‌آید کسی سازنده این خودروها را مقصر اعلام کند. قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در اظهارنظری بی‌سابقه نه‌تنها خودروسازان را مقصر دانست بلکه ادعا کرد آن‌ها از این حوادث غمناک منتفع هم می‌شوند؛ البته نه‌فقط خودروسازان که شرکت‌های بیمه‌ هم به گفته وزیر نفعشان در مرگ‌ومیر است.

در این زمینه سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که روزانه بیش از 66 نفر و برخی روزها 88 نفر جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می‌دهند، اظهار کرد: «تعداد کشته‌ها در سوانح ترافیکی روزانه بیش از تعداد کشته‌شدگان در حادثه سقوط هواپیمای یاسوج که بسیار غم‌بار بود است؛ اما این اتفاقات ناگوار که هرروز رخ می‌دهد را حس نمی‌کنیم. شاید خیلی برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستیم ازیک‌طرف عده‌ای جان شیرین خود را فدای دین می‌کنند و مظهر ایثار و شهادت می‌شود ولی از طرفی شاهد آن هستیم که بیشترین تلفات در جوامع بشری در منطقه ما و کشورهای اسلامی است که کمتر برای آن اهمیت قائل هستیم.»

به گزارش ایمنا، هاشمی در اظهارنظری کم‌سابقه بیان کرد: «به نظر می‌رسد خودروسازان و بیمه‌ها نفعشان در افزایش بیشتر کشته‌هاست تا تعداد مصدومان و برای همین است که در خودروسازی به مردم ظلم می‌کنیم؛ چون جان انسان‌ها کمتر ارزش دارد و متاسفانه گوش شنوایی در مجلس و دولت نیست همچنین قوه مصممی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند در کشور وجود ندارد.»

هاشمی اظهار در رابطه با آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای ایران اشاره کرد: «در سال 96، 16 هزار و 201 نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند و آمار مصدومان 21 برابر کشته‌ها بود، هرچند که بسیاری جان سالم به در بردند اما می‌توان گفت روزانه 44 نفر و هر ساعت 2 نفر جان خود را در جاده‌ها از دست دادند و این آمار در شهریورماه افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که در هر 15 دقیقه یک نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست داد.»

وزیر بهداشت همچنین با عرض کنایه‌ای به خودروسازان گفت: «امیدوارم روزی برسد خداوند خودروسازان ‌منصفی در کشور متولد کند و آن‌ها را در مسند کار قرار دهد.»

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران