• دريافت خسارت افت قيمت خودرو بعد از تصادف

بیمه شخص ثالث مکلف به پرداخت افت قیمت شد

دریافت خسارت افت قیمت خودرو بعد از تصادف

26 خرداد 1403 10:27

بیمه شخص ثالث مکلف به پرداخت افت قیمت شد

خرداد 1403: عباسیان فر، رئیس مرکز مدیریت بیمه مرکزی، اعلام کرد زین پس افت قیمت وسایل نقلیه مشمول بیمه شخص ثالت خواهد شد. دولت زیان مالی را براساس زیان فیزیکی تعریف کرده بود به طوری که افت ارزش وسائل نقلیه در این نامه اجرایی ماده 30 تعریف نکرده بود که مقرر شد این آئین نامه در ماده30 گنجانده شد.

وی افزود افت قیمت در خسارت باید براساس ضربه شدید به خودرو باشد و این نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افت قیمت، شامل این خودرو شود. دستورالعمل افت قیمت پیش بینی شده است. افت قیمت فقط یکبار شامل وسایل نقلیه می شود. گاهی آسیب‌های جزئی و کلی در تصادفات رانندگی باعث کاهش شدید قیمت خودرو می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا اگر خودرو صفر یا گران‌قیمت باشد، صاحب خودرو هنگام فروش خودروی خود با ضررچشم‌گیری روبه‌رو شود. بر اساس  قانون ، مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو راننده مسبب حادثه خواهد بود. خسارت ها براساس شدت حادثه و سابقه تصادف تعلق خواهد گرفت. اگر شخصی در خصوص خسارت خود اعتراض دارند می توانند از سوی برخی صاحب نظران خبره و مستقل عمل کنند و سپس از بعد از تایید بیمه مرکزی خسارت پرداخت خواهد شد. دستمزد این صاحب نظران حدود 360 الی 370 هزار تومان است.

رئیس مرکز مدیریت بیمه مرکزی در رابطه با بحث بیمه خودروهای متعارف و نامتعارف گفت همان طور که بارها اعلام شده بیمه مرکزی نظر خود را داده و در کمیسیون اقتصادی مجلس هم مصوبات آن انجام شده و این موضوع جزء آخرین مصوباتی است که شاید به صحن علنی مجلس راه پیدا کند. در کل بیمه مرکزی موافق تعیین تکلیف این موضوع است.

نمازی، ارزیاب رسمی خسارت بیمه، اظهار کرد بحث ارزیابی یک کار کارشناسی است ولی متاسفانه در بدنه ارزیابی خسارت این موضوع با جدیت پرداخت نشده است،بیمه گر خودش بیمه و خود سازمان بیمه گر کار کارشناسی را انجام می داد و این ضعف بود. باید بیمه مرکزی و قانون در این موضوع قدم برمی داشت، چرا که بیمه و خسارت وسائل نقلیه در پی حادثه سلیقه ای عمل می شد ولی امروز با حضور کارشناسان بیمه مرکزی این موضوع برطرف خواهد شد.

وی افزود با اصلاح آیین نامه اجرایی بیمه اجباری خسارت های وارده به شخص ثالث تصویب شد شرکت های بیمه گر مکلف شدند که خسارت هایی ناشی از اُفت قیمت وسایل نقلیه موتوری می شود را بدون دریافت حق بیمه مضاعف بپردازند، این هدیه خوبی به مردم برای حمایت های بیمه ای است. به طور کلی کارشناس بیمه باید براساس علم خود میزان افت قیمت خودرو پس از حادثه تصادف ارزیابی کند،معمولا آسیب و صدمه به هر قسمت از خودرو باعث درصد مشخصی افت قیمت خودرو می‌شود. یعنی اینکه بسته به این که چه قسمتی از ماشین آسیب دیده باشد، افت قیمت خودرو بالا و پایین می‌شود. مشکل ما در خودروهای غیر متعارف این است که خسارت در این خودروها قابل تشخصی از سوی شرکت بیمه گر نبود ولی امروز این آئین‌نامه تخصصی عمل و ارزیابی می کند. شرکت‌های بیمه باید خسارت اُفت قیمت خودرو تصادفی را پرداخت کنند همچنین این امر الزام جدی است، هم شورای حل اختلاف هم قوه قضائیه  نظر بیمه مرکزی را قبول دارند. ماهم مدافع حقوق مردم هستیم و به ماهم مراجعه کنند پیگیری می کنیم تا حقوق‌شان پرداخت شود.

تصویب جبران افت قیمت خودرو تصادفی توسط بیمه

فروردین 1403: علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی، اظهار کرد در بیمه مرکزی اعتقاد ما این است که به سبب بحث زیان، افت قیمت نوعی زیان محسوب می‌شود و به شخص تعلق می‌گیرد، اما نکته‌ای که وجود دارد سازوکار پرداخت این مورد است که به خوبی در قانون به آن پرداخت نشده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در اسفند گذشته گفته بود که در بحث افت قیمت اختلاف نظر‌هایی وجود داشت و ما اعلام کردیم که جدا از این مباحث نظر بیمه مرکزی این است که افت قیمت با شرایط خاصی باید تدوین و به مردم پرداخت شود. اگر مردم بخواهند افت قیمت را دریافت کنند باید به دادگاه مراجعه و پس از دریافت حکم بروند و افت قیمت خودروی خود را دریافت کنند که البته روش محاسباتی یکسانی هم برای بحث افت قیمت وجود نداشت که بیمه مرکزی اقدامی را شروع کرده که در هیئت عامل هم به تصویب رسیده و باید آن را به شورای عالی بیمه ببریم. در نهایت اگر بتوانیم به شکل آیین نامه این مصوبه را تا پایان سال از شورای عالی دریافت کنیم مراحل بعدی را پیش خواهیم برد.

وی افزود امیدواریم با این چند کاری که انجام می‌دهیم بتوانیم یک دستورالعمل مدونی به تمام شرکت‌ها ابلاغ کنیم تا به امید خدا از سال آینده در بحث افت قیمت اختلافی در شرکت‌های بیمه وجود نداشته باشد. در دستورالعمل تمام جزئیات دیده شده تا شرکت‌های بیمه به راحتی پرداخت خسارت را به مردم داشته باشند.

اکنون یک ماه گذشته و مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، درباره آخرین اتفاقات و تصمیمات مربوط به بحث افت قیمت توضیح داد در گذشته صراحت پرداخت افت قیمت در قوانین و آیین نامه‌ها وجود نداشت و از بعضی جملات استنباط‌های مختلفی صورت می‌گرفت در شورای عالی بیمه این موضوع مطرح و بنا شد این مورد تصریح شود که افت قیمت باید توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شود منتهی این بحث دارای ضوابطی است در نهایت کلیت این موضوع که افت قیمت خودروهای تصادفی باید پرداخت شود تصویب شده ولی در خصوص موارد و جزئیات بناست بیمه مرکزی دستورالعملی را تدوین و ارسال کند تا به امیدخدا این موضوع برای سال 1403 عملیاتی شود.

وی افزود بنابر این بحث افت قیمت جزء موارد محاسباتی و پرداختی توسط شرکت‌های بیمه گر خواهد بود ولی با چند شرط که مشخص شده است.

الزام شرکت‌های بیمه به محاسبه افت قیمت خودرو

مهر 1402: بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره موضوع عدم پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکت های ارائه دهنده بیمه توضیح داد ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر میزان خسارتی که در قالب بیمه خودرو به بیمه شده داده می شود، جوابگوی هزینه های صورت گرفته نیست. متاسفانه پرداخت بیمه در قالب خسارت فیزیکی خودرو، با هزینه های انجام شده و زیان خسارت دیده برابری نمی کند. برخی از شرکت های بیمه تاکید دارند که قادر به پوشش این میزان خسارت نیستند؛ این در حالی است که بیمه گذار موظف است براساس پوشش بیمه ای تعهد کرده، هزینه وارده را پرداخت کند.

وی افزود مبحث افت قیمت خودرو براساس حجم و گستردگی ضربه به خودرو محاسبه می شود. در این بخش ما با پیچیدگی بیشتری  مواجه هستیم که نیاز به کارشناسی دقیق تری دارد. با این حال با توجه به حجم تصادفات صورت گرفته و سنگینی خسارات و پولی هم که از سوی بیمه ها پرداخت می شود، ضرورت دارد تا شرکت های ارائه دهنده بیمه خودرو به مبحث پرداخت خسارات در زمینه افت قیمت خودرو نیز بپردازند. پرداخت خسارت در قالب افت قیمت خودرو باید براساس یک کار کارشناسی دقیق صورت گرفته و جوابگوی آن میزان انتظار لازم باشد. پرداخت خسارت فیزیکی  از سوی شرکت ارائه دهنده بیمه  باید در حد و اندازه خسارت صورت گرفته باشد و همچنین پرداخت افت قیمت هم باید به عنوان یک بحث  لحاظ شود، چرا که این مسئله از جمله ملزومات بیمه ای است. البته ما باید حقی را  در برخی امور برای شرکت های بیمه نیز قائل باشیم.

بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت زیان‌دیده است

اردیبهشت 1402: پس از انتشار مطلبی در برخی از رسانه‌ها، اطلاعیه‌ای از سوی بیمه مرکزی منتشر شد که به شرح زیر است:

«طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، شرکت های بیمه گر مکلفند خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کنند.

به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند که صنعت بیمه همیشه حامی بیمه‌گذاران در روزهای سخت بوده و هست و زیاندیدگان تصادفات رانندگی نگران دریافت خسارت خود نباشند.

طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالت مصوب 1395 در حوادث رانندگی منجر به جرح یافوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد ،بیمه گر مکلف است خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به راننده مقصر حادثه جهت ریکاوری بخشی از خسارت رجوع کند.

به عبارت دیگر در تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت، شرکت بیمه مکلف است ابتدا خسارت مالی و بدنی زیاندیده را بدون قید و شرط و بطور کامل پرداخت نموده و پس از آن می تواند جهت استرداد بخشی از خسارت پرداختی به راننده مسبب حادثه که مرتکب تخلف حادثه ساز شده است مراجعه نماید.

بدیهی است چنانچه تخلف رانندگی مسبب حادثه که منجر به بروز حادثه شده است از نوع تخلفات حادثه ساز که مصادیق آن در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تعیین شده است نباشد و یا تصادف منجر به جرح و فوت نگردد (فقط خسارت مالی)، شرکت بیمه مربوطه مجاز به بازیافت خسارت از مسبب حادثه نخواهد بود. بنابراین فلسفه وضع ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث کاهش تصادفات و ارتکاب تخلفات حادثه ساز منجر به جرح و فوت از سوی رانندگان در عین حمایت کامل از زیاندیدگان است.»

خسارت افت قیمت خودرو برعهده کیست؟

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در می‌گوید که شرکت بیمه مکلف است از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن، افت قیمت زیان‌دیده را پرداخت نماید.

وی توضیح داد هنگامی که بعد از تصادف خودرو، یک خسارت مستقیم و ظاهری ایجاد می‌شود که قابل مشاهده است. اما علاوه بر آن، یک خسارت غیرمستقیم و غیرظاهری نیز هست که دیده نمی‌شود. در واقع این خسارت غیرمستقیم، از ارزش ماشین می‌کاهد و به اصطلاح قیمت خودرو افت می‌کند. افت قیمت خودرو یک جنبه قانونی دارد و کسی که خسارتی را به دیگری وارد می‌نماید، مکلف به جبران آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم است.

سرهنگ مومنی ادامه داد در گذشته، هنگامی که زیان‌دیده، تقاضای افت قیمت خودرو می‌کرد، ابتدا افت قیمت توسط کارشناسان تعیین می‌شد و سپس راننده مقصر، از جیب خود آن را پرداخت می‌کرد. اما از اواخر سال 1397 با مصوبه شرکت بیمه و دستورالعمل بیمه مرکزی، بنا شد که اگر زیان‌دیده، تقاضای افت قیمت داشته باشد، ابتدا به کارشناس خبره مراجعه ‌کند تا افت قیمت خودرو را تعیین کند و سپس، شرکت بیمه مکلف است خسارت را از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن پرداخت نماید.

شرایط عدم دریافت خسارت افت قیمت

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، درباره نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو، مثال جالبی می‌زند. وی می‌گوید تصور کنید که سواری پراید، با وانتی تصادف می‌کند و وانت، مقصر حادثه باشد. سواری پراید خسارت مستقیم و غیرمستقیم دیده است؛ خسارت سواری پراید مثلا 10 میلیون و افت قیمت آن نیز پس از تعیین، مثلا 5 میلیون است که جمعا 15 میلیون تومان افت خسارت دارد. حال اگر بیمه شخص ثالث وانت، تا سقف 15 میلیون تومان پوشش بدهد، شرکت بیمه نیز می‌تواند خسارت افت قیمت ماشین را بصورت کامل، به شخص زیان‌دیده پرداخت کند. 

اما اگر افت قیمت خودرو و خسارت وارده، بالاتر از تعهدات بیمه وانت باشد، بیمه تنها تا سقف تعهدات پرداخت می‌کند و مازاد آنرا، راننده وانت باید از جیب خودش به زیان‌دیده بپردازد. همچنین اگر این وانت، تصادف دیگری انجام دهد، بیمه باز هم خسارات را جبران می‌کند؛ اما این بار این راننده، راننده پرتصادف محسوب می‌شود و تخفیف بیمه دیگر به وی تعلق نخواهد گرفت.

افت قیمت خودرو چیست؟

دو خودرو تصادف می‌کنند. پلیس از راه می‌رسد. کروکی می‌کشد و می‌رود. کارشناس بیمه می‌آید. برآورد می‌کند و می‌رود. راننده زیان‌دیده به بیمه مراجعه می‌کند. خسارتش را می‌گیرد و می‌رود. کاش داستان خسارت‌های مالی در تصادفات به همین سادگی بود. این سناریو وقتی پای یک خودروی صفر کیلومتر و یا یک لوکس خارجی به میان کشیده شود، به کلی فرق می‌کند.

خسارت افت قیمت خودرو
خسارت افت قیمت خودرو

همه‌چیز از آن‌جا شروع می‌شود که در قوانین بیمه‌ای چیزی با عنوان «خسارت افت قیمت خودرو» وجود دارد. بیایید داستان را طور دیگری مطرح کنیم. فرض کنید با یک خودروی ژاپنی 500 میلیونی تصادف می‌کنید و گلگیر راننده، آسیب می‌بیند. طبق اعلام نظر کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ خودروی شما مثلا 10 میلیون تومان می‌شود؛ اما آیا واقعا آسیبی که به خودروی ژاپنی وارد شده، در حد همان 10 میلیون است؟!

در واقع آنچه در این بین دیده نمی‌شود، فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم در ایران است که محصول تصادفی (چه با رنگ، چه بی‌رنگ) برایش حکم مرگ و زندگی را دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از وارد شدن به بازی دادگاه و شکایت، خودرویتان را بیمه بدنه کنید. حداقل در این مورد شرکت بیمه‌گر در صورتی که شما مقصر باشید، خسارت قابل قبولی (حسب سقف قرارداد بیمه‌ای) به شما پرداخت می‌کند. 

ممنوعیت تعمیر خودرو تا قبل از دریافت خسارت

نکته مهم بعدی این است که تا پیش از «تامین دلیل» از هرگونه تغییر در خودرو پرهیز کنید؛ یعنی تا پیش از صدور رای نهایی خودرو را برای تعمیر و صافکاری به جایی نفرستید. اگر به هر دلیل مجبور به این تغییرات و تعمیرات هستید حداقل کاری که می‌توانید کنید این است که تصاویر کامل و واضحی از کل بدنه خودرو تهیه کنید تا به کارشناس نشان دهید. در ضمن اگر واقعاً مصر به اخذ خسارت افت قیمت خودرو هستید، می‌توانید در دادگاه درخواست تامین هزینه کردهای خود شامل ارسال احتمالی از طریق خودروبر امداد خودرو هزینه تامین و اعزام کارشناس را نیز درخواست کنید.


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/3/21
سلام و خداقوت به شما عزیزان. بنده تاریخ ۲۱ ۰۴ ۱۴۰۱ تصادفی داشتم. راننده ای به من ضربه وارد کرده و من منحرف شده و به ماشین دیگری برخورد کرده ام. راننده متواری رو از طریق دوربین مداربسته پیدا کرده و بعد از گذشت حدود ۱ سال و نیم، کارشناسی ۷ نفره من و راننده متواری رو مقصر ۵۰ ۵۰ اعلام کرده اند، رای دادگاه کیفری بابت دیه قبل ۱۴۰۳ اومد ولی رای دادگاه حقوقی به خاطر خسارت ماشین ۱ ماه قبل(برج ۲ سال ۱۴۰۳) اومد ولی هنوز اجرای احکام نرفته. ماشین من در تصادف در تاریخ عنوان شده(۱۴۰۱) تامین دلیل شده و کارشناس دادگستری ماشین من رو اسقاطی عنوان کرده و قیمت ماشین من پراید مدل ۹۳ رو در سال ۱۴۰۱ به قیمت فروش ۱۳۰ میلیون و ارزش فروشش به صورت تصادفی ۴۵ میلیون(که ما به تفاوتش ۸۵ میلیون ) عنوان کرده، که چون بنده ۵۰ درصد مقصر بودم، راننده متواری باید نصف مبلغ ۸۵ میلیون یعنی مبلغ ۴۲ ۵۰۰ که بیمه باید برای من پرداخت کنه. سوالم اینجاست که من میتونم به خاطر تورومی که در کشور داریم خودرو رو به نرخ روز کارشناسی کنم یا به خاطر افت قیمت یا تاخیر تادیه شکایتی از راننده مقصر(۵۰درصد) یا بیمه عنوان کنم یا نه؟(چون بنده بعد از گذشت ۲ سال میخوام پول خودرو رو دریافت کنم. خیلی خیلی لطف میکنید اگر پاسخگو باشید، سپاسگذارم.
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/3/23
بله میتونید دادخواست تجدید نظر بدید
0
0
علیحسینی 1403/3/11
سلام و وقت بخیر در صورتی که راننده زیان دیده برای گرفتن افت قیمت اقدامی انجام دهد هزینه پرداخت افت قیمت به عهده بیمه شخص ثالث می باشد؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/3/12
در صورت افت قیمت خودرو در تصادف، مسئول پرداخت افت قیمت، راننده مسبب حادثه خواهد بود. اگر طرفین، در خصوص تعیین افت قیمت نتوانند توافق کنند، زیان دیده برای طرح شکایت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
0
0
Saadat 1403/2/25
سلام من دنده عقب زدن به یک چانگان و درب جلو راننده آن خسارت دید. بیمه هزینه صافکاری به روش سنتی را به ایشان پرداخت کرد.(8 میلیون تومان) ایشان پول را گرفت و رفت به روش PDR خودرو خود را درست کرد که بنا به گفته خودش 25 میلیون داده. ایشان از من خواسته که ماوتفاوت هزینه را پرداخت کنم. آیا بنده موظف به اینکار هستم؟ آیا اگر ایشان به روش سنتی خودرو خود را با همان 8 میلیون درست می کرد با توجه به مدل خودرو چانگان که 97 می باشد می توانست بابت افت قیمت از من شکایت کنه؟ در صورت تائید افت قیمت را من باید بدهم یا بیمه پرداخت می کنه؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/3/7
بله میتواند ولی زمان بر هست
0
0
امید 1403/2/5
سلام من با یه پژو 405 slxبا مدل ۹۶ تصادف کردم خسارتشو از بیمه گرفت الان میگه افت قیمت میخوام گلگیر جلو و کاپوت و دوتا شاسی هاش ضربه خورده و ۹۰ملیون ازم افت قیمت میخواد ایا اگر شکایت کنه افت قیمت بهش تعلق میگیره؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/2/17
همان میزانی که از سال ساخت خودرو بگذرد خسارت افت قیمت خودرو کمتر است. سوال دیگری که به ذهن می‌آيد این است که افت قیمت خودرو در تصادف تا چند سال پرداخت می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خسارت افت قیمت ماشین تا ۶ سال محاسبه و پرداخت می‌شود اگر بالای 6 سال باشد افت قیمت محاسبه نمیشود حال اگر ماشین تصادفی برای فروردین ماه باشد شامل افت قیمت نمیشود چون 6 سالش تمام شده اگر برای برج2 به بعد باشه محاسبه میشود و خیلی چیزه زیادی نمیشه چون اخرین سال افت توی جدول خسارت می باشد
0
0
ناشناس 1403/1/7
سلام‌من با یه ۲۰۶ تصادف کردم از پشت زدم بهش مقصر هم بودم اشین اون هم مدل ۹۴ بود الان اون از من افت قیمت میخواد بهش تعلق میگیره
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/1/15
خیر محاسبه نمیشود
0
0