نبردی پرهیجان در پیست

جدال موستانگ کبرا جت با چلنجر دیمون

28 مرداد 1397 16:00

50 سال پیش بود که برای اولین بار فورد اقدام به عرضه اولین مدل کبرا جت کرد و این روند تاکنون ادامه یافته است. آخرین خودرو از این نوع، مدل FR-500 Cobra Jet بود که در سال 2016 و مجموعاً به تعداد 250 دستگاه ساخته شد.

تنها 68 دستگاه از این خودروی مسابقه ای ساخته خواهد شد که اجازه حضور در خیابان‌های شهر را نخواهد داشت.حالا فورد نسخه‌ای تازه از مدل موستانگ کبرا جت عرضه کرده که بنابر ادعای این شرکت، می‌تواند در هر مبارزه‌ای پشت دوج چلنجر دیمون را به خاک بمالد. البته این مبارزه احتمالی تنها می‌تواند در یک پیست مسابقه اتفاق بیفتد چراکه مدل جدید فورد موستانگ کبرا مجوز حضور در جاده‌های شهری را ندارد.

این بار فورد برای تولید یک کبرا جت، پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر استاندارد موستانگ را تغییر و حجم آن را در حدود 0.3 لیتر افزایش داده اما سایر مشخصات دقیق‌تر پیشرانه هنوز محرمانه باقی مانده است.

ارتفاع سیستم تعلیق خودرو در بخش عقب افزایش یافته تا در هنگام حرکت مستقیم در مسابقات درگ، خودرو پایداری خود را از دست ندهد. از دیگر تغییرات فنی ویژه‌ای که در این خودرو وجود دارد می‌توان به تعلیق قابل تنظیم و خنک‌کننده دو کاناله روغن اشاره کرد. همچنین برای اطمینان از امنیت سرنشینان خودرو در جریان مسابقات، محافظ‌های فلزی مطابق با استاندارد های فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی در کابین خودرو نصب و همچنین چتر ایمنی نیز برای کمک به نیروی بازدارندگی این هیولا در عقب خودرو پیش‌بینی شده است.

قرار شده این خودروی ویژه به زودی در جریان رویداد خودرویی Woodward Dream در شمال دیترویت به طور رسمی به علاقمندان معرفی شود. فورد اعلام کرده که این خودرو سریع‌ترین نسخه تولید شده از مدل موستانگ است زیرا توانایی دستیابی به سرعت 241 کیلومتربرساعت در مسافت 400 متر و تنها پس از 8 ثانیه را دارد، یعنی یک ثانیه از دوج دیمون 840 اسب‌بخاری سریع‌تر.

کسب چنین نتیجه‌ای برای فورد بسیار غرورآفرین است ولی عدم دریافت اجازه تردد در خیابان‌ها می‌تواند برای فورد موستانگ کبرا جت مساله ناخوشایندی باشد. به هرحال خریداران فورد موستانگ کبرا می‌توانند از کمیاب بودن خودروی خود مطمئن باشند چراکه قرار است تنها 68 نمونه از آن ساخته شود که برای تملک هرکدام از آن‌ها نیز باید 130 هزار دلار پرداخت کرد.

دیدگاه کاربران