هدف، تیراژ 900 هزار دستگاه

سودای خودروسازی عربستان

31 مرداد 1397 18:00

عربستان با تولید سالانه 600 هزار خودرو، پس از ایران و ترکیه سومین خودروساز بزرگ خاورمیانه است. حالا این کشور می‌خواهد در راستای سیاست‌های اقتصادی بن‌سلمانی و کاهش وابستگی به نفت، تولیدات صنعتی خود را افزایش دهد.

با خط تولید جدید سعودی‌ها، به تیراژ تولید یک‌میلیون دستگاه در سال نزدیک‌تر خواهد شد ولی هنوز با ایران و ترکیه، فاصله‌ای بزرگ خواهد داشت.یکی از این حوزه‌ها حوزه خودرو است. عربستان با انرژی ارزان، سرمایه فراوان و امکان به‌کارگیری نیروی کار ارزان از کشورهای منطقه انتخاب خوبی برای شرکت‌های خودرویی است که می‌خواهند سهم بیشتری از خودروی منطقه داشته باشند.

از سوی دیگر دسترسی عربستان به اقیانوس و آب‌های منطقه‌ای مزیتی برای تولید خودرو در این کشور به‌حساب می‌آید. فروش خودرو در خاورمیانه هم رو به افزایش است. در سال 2017 میلادی ارزش خودروهای به فروش رسیده در کشورهای منطقه به بیش از 18 میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی‌ها از افزایش فروش خودرو به 28 میلیارد دلار در سال 2022 حکایت دارند.

 

شریک‌های خودروسازی عربستان

عربستان در سال‌های اخیر همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید خودرو را شروع کرده است. شرکت‌های جگوار-لندروور، تویوتا و ایسوزو ازجمله شریک‌های کنونی سعودی‌ها برای تولید خودرو هستند.

این کشور که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو هم به‌حساب می‌آید، حالا قصد دارد با همکاری غول‌های شرق و غرب، خودروسازی را به خاورمیانه گسترش دهد. در همین راستا، این کشور در سال گذشته با یک شرکت مالزیایی برای راه‌اندازی کارخانه و تولید خودرو به توافق رسیده است و کشورهای چین، کره، ژاپن و آلمان نیز در این پروژه همکاری خواهند داشت. این مجموعه قرار است سالانه 300 هزار دستگاه خودرو تولید کند. با این کارخانه تولید سعودی‌ها، به تیراژ تولید یک‌میلیون دستگاه در سال نزدیک‌تر خواهد شد ولی هنوز با ایران و ترکیه، فاصله‌ای بزرگ خواهد داشت.

خودروهای برقی در صحرای سعودی

ایلان ماسک، مدیر تسلا می‌گوید پول لازم برای خارج کردن این کارخانه از بورس را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی تامین خواهد کرد. بنیان‌گذار این شرکت خودروسازی الکتریکی دو هفته پیش در یک توییت اعلام کرد پول لازم برای خرید همه سهام به قیمتی بالاتر از قیمت روز بازار و خصوصی کردن تسلا را فراهم کرده است. ماسک هفته گذشته در نوشته‌ای در وبلاگ خود توضیح داد که چند بار با نمایندگان صندوق سرمایه‌گذاری عربستان درباره خصوصی کردن تسلا گفت‌وگو کرده است. این صندوق پنج درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد. بااین‌حال روزنامه نیویورک‌تایمز از قول دو منبع که در جریان این گفت‌وگو‌ها بودند گزارش کرده صندوق سرمایه‌گذاری عربستان هنوز آماده پرداخت پول نیست.

از طرفی به نقل از رویترز صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) در حال مذاکره برای سرمایه گذاری گسترده در شرکت Lucid Motors است.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Mgowdin 1397/6/6
امیدوارم که روزی برسه کشورهای خاورمیانه هم بتونن صنعت رو کاملن برقرار کنن تا از وابستگی به منابع فسیلی خلاص شده و در جهان فردا سربلند و آماده ی زندگی شرافتمندانه باشند.
پاسخ
0
0
0