تسلا در پیچ‌وخم خصوصی‌سازی

دردسرهای توئیت ایلان ماسک

23 مرداد 1397 06:00

ایلان ماسک روز سه‌شنبه یک توئیت منتشر کرد که از قصد خود برای خصوصی کردن تسلا به قیمت هر سهم 420 دلار پرده برداشت. سپس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به این قضیه ورود کرد. این نهاد فدرال قصد داشت صحت ادعای ایلان ماسک مبنی بر وجود سرمایه لازم برای چنین کاری را بررسی کند. اکنون، برخی از سرمایه‌گذارهای ناراضی تسلا، قصد دارند از ماسک در این‌ ارتباط شکایت کنند.

ایلان ماسک با انتشار توئیتی ادعا کرده بود که به قیمت هر سهم 420 دلار تسلا را خصوصی می‌کند و سرمایه 82 میلیارد دلاری آن موجود است، ادعایی که اگر نتواند آن را ثابت کند با دردسرهای زیادی مواجه خواهد شد.به گزارش بلومبرگ، روز جمعه یکی از سهامداران تسلا، شکایتی علیه ایلان ماسک مبنی بر تقلب در بورس اوراق بهادار نزد دادگاهی در سن فرانسیسکو مطرح کرده است. در متن این شکایت آمده که به اعتقاد شاکی، توئیت ماسک دروغی بود تا قیمت سهام تسلا را بالاتر ببرد.

دقایقی بعد از این توئیت، ارزش سهام تسلا با افزایش 11 درصدی به تقریباً 380 دلار رسید. بعد از آن دوباره ارزش سهام این شرکت 7 درصد کاهش پیدا کرد. دلیل آن این بود که مردم متوجه شده بودند بحث خصوصی‌سازی تسلا در عمل بسیار سخت‌تر از حرف است. در پایان روز کاری بورس سهام تسلا روی 355.49 دلار به کار خود پایان داد.

شاکی پرونده اعتقاد دارد توئیت ماسک در مورد وجود سرمایه کافی برای خصوصی کردن تسلا دروغ بوده است. اگر ادعای شاکی صحت داشته باشد، ایلان ماسک قوانین بورس و اوراق بهادار آمریکا را نقض کرده است. این قوانین، یک مدیرعامل را از ارائه اطلاعات غلط به‌منظور افزایش قیمت سهام منع می‌کند.

با این توئیت نادرست ایلان ماسک، شاکی پرونده ادعا می‌کند که ده‌ها هزار دلار ضرر کرده است. البته که فعالیت در بازار بورس همیشه ریسک ضرر و زیان مالی بالایی دارد، ولی چنین رفتاری از سوی یک مدیر ارشد شرکتی خودروسازی برای افزایش ارزش سهام و ایجاد ترس و وحشت میان سهامداران قطعاً پسندیده و حرفه‌ای نیست. از سویی دیگر، این کار مصداق بارز نقض قوانین بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکاست.

با قیمت 420 دلار هر سهم تسلا که ایلان ماسک ادعا کرده بود، خصوصی شدن این شرکت به 82 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. در یک جلسه هیئت‌مدیره، ظاهراً ماسک فقط اشاره کرده که این مبلغ آماده بوده و اطلاعات بیشتری در این مورد نداده است. در حال حاضر کسی اطلاعی از منبع تأمین این میزان سرمایه ندارد.

گفته می‌شود سهامداران دیگر تسلا نیز در حال آماده کردن پرونده‌های خود هستند و در آینده‌ای نزدیک، قطعاً دردسرهای ایلان ماسک بسیار زیاد خواهد شد. اگر وی نتواند ثابت کند که سرمایه کافی برای خرید کل سهام تسلا از سهامداران را دارد، مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار خسارت به کسانی خواهد شد که در این ماجرا، متضرر شده‌اند.

دیدگاه کاربران