هیولایی مخصوص پیست

رونمایی از لامبورگینی اونتادور SVJ

3 شهریور 1397 12:00

پس از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی، انتشار تصاویر جاسوسی و ثبت رکورد جدید دور کامل پیست نوربورگ‌رینگ، لامبورگینی بالاخره از اونتادور SVJ در پبل‌بیچ رونمایی کرد. SVJ درواقع نسخه قوی‌تر SV محسوب می‌شود که ازنظر آیرودینامیکی هم ارتقا یافته است. شرکت لامبورگینی همچنین در کنار این خودرو از یک نسخه ویژه SVJ به نام SVJ 63 هم رونمایی کرده که به یاد سال تاسیس لامبورگینی (1963 میلادی) نام‌گذاری شده است.

این ابرخودرو نه تنها به قوی‌ترین پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی لامبورگینی، بلکه به سیستم آیرودینامیک فعال شرکت هم مجهز شده است.پیشرانه 12 سیلندر SVJ قوی‌ترین پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی است که تاکنون این شرکت ایتالیایی روی خودروهای خود ارائه کرده است. این پیشرانه 770 اسب‌بخار قدرت و 720 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. SVJ ظرف 2.8 ثانیه صفر تا صد را پر می‌کند و برای رسیدن به‌سرعت دویست کیلومتربرساعت فقط به 8.6 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت آن 350 کیلومتربرساعت بوده و از سرعت 100 کیلومتربرساعت فقط با طی مسافتی معادل حدوداً 30 متر به‌طور کامل متوقف می‌شود. SVJ به سیستم فرمان چرخ‌های عقب (LRS) لامبورگینی و تایرهای جدید پیرلی P Zero Corsa که به‌طور اختصاصی برای این خودرو طراحی شده‌اند مجهز است. این ابرخودرو فقط 1525 کیلوگرم وزن دارد و مهندسان لامبورگینی توانسته‌اند فقط با یک درصد کاهش درگ داون‌فورس آن را 40 درصد افزایش دهند.

ولی SVJ فقط در قدرت بالا خلاصه نمی‌شود. لامبورگینی SVJ 63 به نسل دوم سیستم آیرودینامیک فعال به نام Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) مجهز است. این سیستم بسته به شرایط رانندگی مختلف می‌تواند با تغییر بار آیرودینامیکی شرایط داون‌فورس بالا یا درگ پایین را برای SVJ ایجاد کند. این سیستم که متشکل از یک سری فلپ است، در کمتر از 500 میلی‌ثانیه می‌تواند فعال شود. در جلو، زمانی که ALA خاموش است، بسته شدن فلپ‌ها به ایجاد داون‌فورس کمک می‌کند. زمانی که ALA روشن و فلپ‌ها باز می‌شوند، درگ کاهش یافته و شرایط برای رسیدن به حداکثر شتاب و سرعت فراهم می‌گردد.

همین داستان در عقب نیز رخ می‌دهد. با خاموش شدن ALA فلپ‌های عقب بسته شده و باله بیشتر به‌مانند یک باله عقب ثابت عمل می‌کند. با روشن شدن ALA فلپ‌ها باز می‌شوند و در سرعت‌های بالا به افزایش درگ کمک می‌کنند. در بخش عقب خودرو همچنین یک کانال داخلی وجود دارد که باد را به سمت چپ یا راست تقسیم می‌کند. بسته به جهت پیچ، ALA می‌تواند در سمت راست یا چپ باله فعال شده و با افزایش داون‌فورس در مواقع لزوم، به کاهش زاویه فرمان و ارتقای فرمان‌پذیری کمک کند.

قیمت SVJ از 517 هزار دلار شروع می‌شود و تحویل نخستین مدل‌ها از زمستان امسال آغاز خواهد شد. لامبورگینی فقط 963 دستگاه از این خودرو تولید خواهد کرد. از این تعداد، 63 دستگاه نسخه ویژه SVJ 63 هستند.

دیدگاه کاربران