عقب‌گرد بزرگ ایلان ماسک

تسلا خصوصی نمی‌شود

5 شهریور 1397 12:00

تقریباً بیش از دو هفته پیش، ایلان ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد که قصد دارد به قیمت هر سهم 420 دلار شرکت تسلا را خصوصی‌سازی کند. پس‌ازاین توییت، اگر به خاطر داشته باشید، واکنش بازار بسیار جالب بود. قیمت سهام تسلا سر به فلک گذاشت، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا وارد قضیه شد و سعودی‌ها پا پس کشیده و به‌جای تسلا، روی شرکت لوسید سرمایه‌گذاری کردند. خیلی‌ها این کار ایلان ماسک را یک اقدام غیرحرفه‌ای و تلاشی برای افزایش ارزش سهام تسلا عنوان کردند. اگر مصاحبه وی با نیویورک‌تایمز را مطالعه کرده باشید قطعاً با آن‌ها هم‌عقیده خواهید بود.

ایلان ماسک با انتشار بیانیه‌ای در وبلاگ تسلا گفته که بعد از بررسی شرایط مختلف و همچنین دریافت مشورت از بعضی سرمایه‌گذارهای بزرگ، بحث خصوصی شدن تسلا منتفی است.اکنون این داستان ظاهراً یک‌بار برای همیشه تمام شده است و تسلا، همچنان قرار است سهامی عام باقی بماند. هم ایلان ماسک (در وبلاگ تسلا) و هم هیئت‌مدیره این شرکت با انتشار بیانیه‌هایی گفته‌اند که پس از بررسی‌های زیاد، ماسک تصمیم گرفته تا تسلا را خصوصی نکند.

در بیانیه ماسک بیشتر روی نحوه واکنش سرمایه‌گذارها به موضوع خصوصی شدن تسلا تمرکز شده است. ماسک همچنین در این بیانیه گفته که بحث سهامی عام ماندن را باید قبل از ارسال آن توییت بیشتر بررسی می‌کرده است. ظاهراً سرمایه‌گذاران بزرگ تسلا همچنین به ایلان ماسک در مورد قوانینی که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی را محدود می‌کند هم اطلاعاتی ارائه کرده‌اند. هر اتفاقی که افتاده، به نظر می‌رسد ایلان ماسک را کاملاً قانع کرده که حداقل فعلاً بی‌خیال خصوصی کردن تسلا بشود. یکی دیگر از دلایل این تصمیم ماسک تمرکز وی برای افزایش میزان تولید مدل 3 است. وی در این مورد در بخشی از بیانیه می‌گوید: «ما بدون شرایط اقتصادی پایدار قطعاً امکان دسترسی و رسیدن به هدف نهایی مبنی بر توسعه انرژی‌های پایدار نخواهیم داشت.»

یک‌چیز اینجا کاملاً واضح است: ماسک از بخش دیگر آن توییت معروف خود که ادعا می‌کرد سرمایه لازم برای خصوصی کردن تسلا وجود دارد پا پس نکشیده و همچنان بر سر این حرف خود هست. در بخشی از این بیانیه آمده: «باور من مبنی بر وجود سرمایه بیش‌ازاندازه موردنیاز برای خصوصی کردن تسلا در طول این پروسه قوی‌تر هم شده است.»

با پایان این بازی ایلان ماسک، بار دیگر تمرکز شرکت باید روی حل مشکلات تولید مدل 3 و همچنین سوددهی کلی شرکت قرار بگیرد. ازآنجایی‌که بحث خصوصی شدن تسلا منتفی است، این شرکت همچنان باید برای سرمایه‌گذاران خود سودآوری خوبی داشته باشد. با همه این اتفاقات، تمرکز رسانه‌ها روی تسلا بیش از همیشه شده و با انتشار گزارش درآمد بعدی تسلا، همه با دقت بسیار بیشتری آمار درآمد و همچنین تولید این شرکت را بررسی خواهند کرد. هنوز معلوم نیست این موضوع چه تاثیر بلندمدتی روی شرایط ایلان ماسک در تسلا یا پایداری بلندمدت شرکت خواهد داشت، ولی حداقل در حال حاضر می‌توان گفت که هیئت‌مدیره این شرکت همچنان اعتماد کاملی به ماسک دارند.

دیدگاه کاربران