دلبری با 402 اسب بخار قدرت و ظاهری جذاب

کانتو K50 اولین کوپه الکتریکی چینی ساخت آمریکا

28 آذر 1397 15:25

خودروی الکتریکی اسپرت کوپه کانتو K50، به عنوان یک مدل الکتریکی چینی که هم‌اکنون در بازار چین حضور دارد، طبق توافق‌نامه جدیدی که بین دو شرکت چینی و آمریکایی به امضا رسیده، قرار است از سال 2020 در خاک ایالات‌متحده آمریکا ساخته و فروخته شود. کانتو، یک شرکت خودروساز چینی تحت مالکیت CH-Auto است که به لطف این قرارداد جدید با شرکت Mullen Technologies، قصد دارد وارد بازار آمریکا شود.

طبق قرارداد جدید بین چینی‌ها و آمریکایی‌ها، شرکت مولن وظیفه ساخت و فروش خودروی الکتریکی K50 را در آمریکا به عهده خواهد داشت.داستان از کجا شروع شد؟

ماه نوامبر امسال بود که مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت کانتو در سفر به ایالت کالیفرنیا، بازدیدی از خطوط تولید شرکت مولن داشتند و در پی همین سفر، مذاکرات اولیه بین چینی‌ها و آمریکایی در مورد این همکاری مشترک انجام شد. نهایتاً بعد از مذاکرات فراوان در چند دور، نتیجه یک قرارداد همکاری مشترک رسمی شد که طی آن، شرکت مولن موظف شده کار تولید و فروش خودروی کوپه الکتریکی کانتو K50 را به‌صورت انحصاری در ایالات‌متحده آمریکا انجام بدهد.

گهی پشت به زین و گهی زین به پشت

مولن یک شرکت فعال در زمینه ساخت و فروش خودرو است و طبق قرارداد مذکور، کوپه الکتریکی کانتو K50 توسط این شرکت آمریکایی ساخته و نهایتاً در شبکه فروش آن‌ها در سراسر ایالات‌متحده فروخته خواهد شد. بله، درست خوانده‌اید. شرکتی چینی یک شرکت آمریکایی را استخدام کرده تا خودروهای آن‌ها را در این کشور بسازد. این اتفاق معمولاً به‌صورت برعکس می‌افتد!

در بیانیه رسمی منتشرشده از سوی شرکت مولن، به این که کانتو K50 در کدام خط تولید قرار است ساخته شود اشاره نشده، ولی حدس ما این است که مولن آن را در کارخانه جدید خود در نیو مورنو کالیفرنیا خواهد ساخت. در بیانیه‌ای که مولن اوایل سال جاری میلادی در مورد این خط تولید منتشر کرده بود، آمده که آن‌ها قصد همکاری با CH-Auto در این کارخانه دارند، ولی دقیقاً اشاره نشده بود که این همکاری به چه صورت خواهد بود. البته باید ذکر بکنیم که این کارخانه جدید همچنان در دست‌ساخت بوده و هنوز تکمیل نشده است.

آیا K50 می‌تواند اولین خودروی الکتریکی چینی بازار آمریکا لقب بگیرد؟

مولن می‌گوید خودروی اسپرت الکتریکی کانتو K50 را در سراسر ایالات‌متحده آمریکا قصد دارد برای فروش عرضه کند. K50 روی یک شاسی آلومینیومی ساخته شده و برخی قطعات بدنه آن فیبر کربنی هستند. نتیجه بدون شک افزایش قیمت نهایی آن خواهد بود. البته مولن ادعا می‌کند به لطف استفاده از برخی قطعات آمریکایی و بعضی قطعات وارد شده از چین، قیمت نهایی K50 بسیار ارزان است. چیزی که از این موضوع می‌توان برداشت کرد این است که کانتو قطعات یک خودرو لگو غول‌پیکر را می‌خواهد برای مولن ارسال کند و سپس، مولن آن را در خاک آمریکا مونتاژ خواهد کرد! اگر در بازار چین می‌خواهید یک دستگاه K50 خریداری کنید، قیمتی برابر با 109 هزار و 320 دلار باید برای آن بپردازید.

پیش‌فروش محدود در سال 2019

شرکت مولن در بیانیه رسمی منتشر شده اشاره کرده که از سال 2019، قصد دارد به تعدادی بسیار محدود، این خودرو را در آمریکا پیش‌فروش کند. البته هنوز جزئیاتی در مورد این پیش‌فروش و این که چه میزان پیش‌پرداخت را باید مشتری‌ها پرداخت نمایند منتشر نشده است. البته همان‌طور که مولن هم اشاره کرده، قطعاً این پیش‌فروش در تعداد بسیار اندک و بیشتر با اهداف تبلیغاتی خواهد بود و قطعاً، نه چینی‌ها و نه خود مولن نمی‌خواهند به دردسرهایی که قبلاً گریبان گیر پروژه‌های پیش‌فروش بزرگ مانند تسلا مدل 3 شده گرفتار شوند.

مولن: خودروسازی فعال در همه طیف‌ها

شرکت مولن سابقه خوبی در طراحی و ساخت خودروهای مختلف دارد. چند سال پیش این شرکت از مدل 700e رونمایی کرد، خودرویی که در واقع یک سدان کودا محسوب می‌شد. قبل از آن هم این شرکت ابرخودروی الکتریکی مولن GT را رونمایی کرده بود. اگر همین‌الان سری به وب‌سایت مولن بزنید چندین خودروی عجیب‌وغریب کوچک و رندری از یک سدان به نام مولن S ادیشن را می‌توانید ببینید. ظاهراً، شرکت یک شاسی‌بلند الکتریکی به نام مولن Eno را نیز در دست طراحی دارد ولی اطلاعات خاصی از آن هم وجود ندارد.

شبکه فروش گسترده مولن در بازار آمریکا

شبکه فروش این شرکت آمریکایی از دو بخش متفاوت تشکیل شده، که یکی مجموعه‌ای از نمایندگی‌ها به نام Mullen Auto Sales و دیگری وب‌سایت CarHub که یک پلتفرم دیجیتالی است. با این اوصاف، آمریکایی‌ها ظاهراً علاوه‌بر امکان خرید به‌صورت آنلاین، که این روزها در مورد خودروهای الکتریکی بسیار رواج یافته، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی نیز کانتو K50 را خریداری کنند.

به گزارش اتونیوز، خط تولید کانتو در چین ظرفیت تولید سالانه تا 50 هزار دستگاه خودرو دارد. هنوز معلوم نیست دو شرکت کانتو موتورز و مولن چه میزان K50 می‌خواهند سالانه برای بازار آمریکا تولید کنند. باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه اخبار بیشتری در مورد این پروژه همکاری مشترک منتشر خواهد شد.

نگاهی اجمالی به کانتو K50

سال 2015 شرکت نوپای کانتو موتور (Qiantu Motor) از خودرو اسپرتی به‌نام K50 رونمایی کرد؛ محصولی که گفته می‌شد نخستین سوپراسپرت برقی چینی است که به خیابان‌ها خواهد آمد. قرار بود فروش K50 در نیمه دوم سال 2016 آغاز شود، ولی به‌دلایلی این اتفاق نیفتاد و حالا که دو سال از آن تاریخ گذشته، بالاخره فروش نسخه تولید نهایی K50 در چین آغاز شده است.

K50 یک اسپرت دو نفره است، ولی برای آن‌که قیمت تمام‌شده پایینی داشته باشد، بسیاری از آپشن‌های گران‌قیمت در آن وجود ندارد و اگر به کابین خودرو نگاه کنید، به‌غیر از چرم و فیبرکربن و دو نمایشگر بزرگ، چیز خاصی نمی‌بینید.

کانتو K50 قدرتش را از دو موتور الکتریکی می‌گیرد که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است. مجموع قدرت و گشتاور این موتورها به‌ترتیب به 375 اسب‌بخار و 580 نیوتن‌متر می‌رسد. البته اگر حالت رانندگی BOOST را انتخاب کنید، قدرت به 430 اسب‌بخار و گشتاور نیز به 680 نیوتن‌متر خواهد رسید. در حالت بوست، شتاب K50 تنها 4.6 ثانیه و حداکثر سرعتش 200 کیلومتربرساعت است.

با یکبار شارژ می‌تواند تا 380 کیلومتر را طی کند، اما اگر با سرعت 60 کیلومتر برساعت رانندگی کنید، این مسافت به عدد بسیار خوب 510 کیلومتر هم می‌رسد. رینگ‌های 19 اینچی فورج‌کاری شده با تایرهای پیرلی P Zero، سیستم ترمز برمبو و صندلی‌های اسپرت با روکش آلکانترا از دیگر مشخصه‌های K50 است.

برنامه‌های بزرگ برای آینده

قیمت پایه‌ای K50 دقیقاً 687 هزار یوآن اعلام شده که معادل تقریبی 100 هزار دلار است. آقای لو کان (Lu Qun)، مدیرعامل کانتو موتور، می‌گوید فرآیند طراحی و ساخت دو محصول دیگر با نام‌های K20 و Concept1 توسط مهندسانش درحال انجام است که مدل K20 در سال 2019 برای مشتریان جوان و مدل Concept1 در سال 2020 برای مشتریان ثروتمند این شرکت، روانه بازار خواهد شد. آقای کان همچنین امید دارد که شرکتش در سال‌های آینده به تیراژ سالیانه 50 هزار دستگاهی برسد.

کانتو موتور در سال 2015 و توسط شرکت CH-Auto Technology تاسیس شد و اصلی‌ترین هدفش تولید خودروهایی با انرژی‌های نو یا NEV است. پیش‌بینی شده تا سال 2020 تولید خودروهای NEV در چین به رقم باورنکردنی دو میلیون دستگاه برسد.

دیدگاه کاربران