شکست 99 درصد استارت‌آپ‌های خودرو برقی در چین

شانس بقای یک‌ درصدی و تلاش 100 درصدی

30 مرداد 1397 12:00

چین شاید نقطه شروع صدها استارت‌آپ در حوزه خودروهای برقی باشد، اما این بدان معنی نیست که تعداد زیادی از این شرکت‌ها در حوزه خود موفق خواهند شد.

باوجود رقابت شدید و شانس کم در حوزه استارت‌آپ‌های خودرو برقی، حمایت دولت چین، باعث جذب میلیاردها دلار سرمایه در این حوزه شده است.«یان ژو» مدیر جذب سرمایه شرکت ان‌آی‌او (NIO) به بلومبرگ گفت: «99 درصد استارت‌آپ‌های چینی در حوزه خودرو برقی به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری به نتیجه نخواهند رسید.»

ان‌آی‌او یکی از معدود استارت‌آپ‌های موفق در حوزه خودروهای برقی است که تولید خودرو NIO EP9 را در رزومه خود دارد. برای کسانی که با این خودرو آشنایی ندارند باید گفت EP9 در سال 2016 توانست رکوردی جدید میان خودروهای برقی در پیست «نوربورگ‌رینگ» به ثبت برساند.

یان ژو همچنین مدیر یک شتاب‌دهنده استارت‌آپ در حوزه خودروهای برقی است. گرچه برای ژو سخت است که حمایت از یک ایده خوب را رد کند اما استدلال او منطقی است. به گفته او «پروسه تاسیس یک شرکت و حرکت به سمت تولید خودرو فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که نیازمند سرمایه فراوان و گروه بزرگی از متخصصان است؛ بنابراین احتمال بقای همه این استارت‌آپ‌ها بسیار کم است.»

با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه، رقابت برای جذب سرمایه کلان سخت‌تر از پیش شده است. پیدا کردن نمونه‌های شکست‌خورده از این‌ دست کار سختی نیست. بسیاری از این استارت‌آپ‌ها با وعده‌هایی بزرگ ظهور کردند و زمانی که با کمبود بودجه مواجه شدند، اکثر آن‌ها نابود شدند.

شمار این شرکت‌ها نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مادامی‌که دولت چین به برنامه خود برای تبدیل‌شدن به قطب تولیدی خودروهای برقی وفادار بماند همین شرایط ادامه دارد. تاکنون میلیاردها دلار در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شده است ولی همه آن‌ها به بازدهی نرسیده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز فراموش شده‌اند. استارت‌آپ‌های چینی «تسلا» را به‌عنوان الگوی خود می‌بینند و می‌دانند اگر از مزایای خود به‌خوبی استفاده کنند، موفقیت‌های بزرگی در انتظارشان است. شرکت‌هایی مانند «Xpeng Motors»، «NIO» و حتی «Lynk & Co» نمونه‌های موفقی از تلاش در این حوزه هستند که به اهدافشان رسیده‌اند.

باوجود تصویر بدبینانه‌ای که ژو از آینده این عرصه ترسیم می‌کند، هنوز اشتیاق این شرکت‌ها برای رسیدن به موفقیت قابل‌لمس است. برای آن‌ها رسیدن به جایی که می‌خواهند کار ساده‌ای نخواهد بود، خصوصاً اگر سرمایه موردنیازشان تامین نشود؛ اما تا زمانی که چین به هدف خود برای تبدیل‌شدن به قطب تولید خودرو برقی وفادار بماند، این خوش‌بینی وجود دارد که تعداد بیشتری از این استارت‌آپ‌ها به موفقیت خواهند رسید. طبیعتاً در این راه تلفاتی وجود خواهد داشت ولی به خاطر آینده هم که شده، این امید وجود دارد که احتمال شکست شرکت‌های این حوزه کمتر از 99 درصد باشد.

مترجم : مسلم تقوی

منبع : topspeed.com

دیدگاه کاربران