روس‌ها، حریف جدید تسلا

دومین خودرو کلاشنیکف؛ هم برقی هم کلاسیک

7 شهریور 1397 12:00

اگر شرکت کلاشنیکف را تا دیروز برای انواع سلاح‌های مرگبارش می‌شناختید، بهتر است از امروز به بعد در شناخت‌تان کمی تجدید نظر کنید چراکه این شرکت خیلی آرام و بی‌صدا در حال آمدن به عرصه خودروسازی است. برخی مدل‌های کانسپت کلاشنیکف در سال 2017 رونمایی شدند و از امسال هم به خیابان‌های روسیه آمدند تا تست‌های جاده‌ای‌شان را پشت سر بگذرانند. اولین محصول این شرکت، موتورسیکلتی برقی به‌نام Izh Pulsar بود که در سال گذشته معرفی شد و از امسال هم تولیدانبوه آن، چه در نسخه نظامی و چه برای عموم مشتریان، آغاز شده است. ایژ یکی از زیرمجموعه‌های شرکت تسلیحاتی کلاشنیکف محسوب می‌شود.

کانسپت CV-1، با یک مرتبه شارژ تا 350 کیلومتر را طی می‌کند.دومین محصول کلاشنیکف، خودرویی الکتریکی به‌نام اووم (Ovum) است که در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه، چهار دستگاه آن در اختیار ناوگان پلیس این کشور قرار گرفت. این الکتریکی البته سه‌چرخ دارد، ولی به‌دلیل داشتن فاصله محوری 2.9 متری و نصب فرمان و داشتن صندلی، در گروه خودروهای سواری جای می‌گیرد و موتورسیکلت نیست. اووم تنها 227 کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعتش را در 30 کیلومتربرساعت محدود کرده‌اند تا بتواند با یک مرتبه شارژ، حداکثر تا 150 کیلومتر جابه‌جا شود. موتورسیکلت ضدگلوله ایژ، سومین محصولی بود که کلاشنیکف از آن رونمایی کرد. این کروزر فعلاً یک کانسپت است، ولی از سال 2019 به ناوگان خودروهای تشریفاتی و امنیتی رئیس جمهوری روسیه، ملحق می‌شود.

خودرویی الکتریکی اووم

حالا نوبت چهارمین محصول کلاشنیکف است که به‌تازگی در نمایشگاه تجهیزات دفاعی در خارج از مسکو رونمایی شده است. نام این خودرو را CV-1 گذاشته‌اند و ظاهرش را با الهام از خودرو کلاسیک ایژ 2125 یا همان ایژ کومبی (Izh Kombi) طراحی کرده‌اند؛ کومبی همان خودرویی است که از اوایل دهه 70 میلادی، محبوب خانواده‌های روسی بود و تولیدش تا اواخر دهه 90 میلادی نیز ادامه داشت.

CV-1 Concept

اطلاعات محدودی درباره CV-1 منتشر شده و تنها می‌دانیم که از باتری‌های 90 کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد و می‌تواند با یکبار شارژ تا حدود 350 کیلومتر جابجا شود که فاصله اندکی تا پیمایش 500 کیلومتری تسلا مدل 3 دارد. با اینکه کلاشنیکف قرار نیست CV-1 را به بازار جهانی عرضه کند، ولی روس‌ها از همین حالا نشان داده‌اند که در صورت ورودشان به بازار خودروهای برقی جهان، می‌توانند سایه به سایه بزرگان این صنعت، حرکت کنند.

دیدگاه کاربران