چری اکسید؛ مهمان جدید مدیران خودرو

چری اکسید (Exeed) یکی از جدیدترین و داغ‌ترین کراس‌اورهای چری است که بزودی راهی بازار کشورمان میشود.

در حاشیه بازدید برخی از سفیران آسیایی، اروپایی و آفریقایی از مجموعه کارخانه‌های مدیران خودرو در هفته دوم دیماه 98، آقای «ژانگ وو» مدیر داخلی شرکت مدیران خودرو، ضمن اعلام این خبر گفته که میزان سرمایه گذاری در فاز دوم کارخانه مدیران خودرو معادل 5 میلیون دلار است تا به این ترتیب، حداکثر ظرفیت تولید سالیانه این شرکت به مرز 150 هزار دستگاه برسد.

مونتاژ چری اکسید در ایران نیز در راستای همین هدف بلندپروازانه چینی‌ها، انجام میشود. حال ببینیم چری اکسید چیست و چه حرف های تازه ای برای مشتریان مدیران خودرو میتواند داشته باشد.


آخرین شرایط فروش چری

خرید و فروش محصولات چری


چری اکسید؛ لوکس چینی با ذائقه اروپایی

چری اکسید که نام کاملش چری اکسید TX است، نخستین بار در سال 2017 و در جریان شصت و هفتمین نمایشگاه خودرو فرانکفورت به جهانیان معرفی شد. اکسید در کلاس نیمه لوکس‌ها طراحی شده و به همین دلیل نیز چری در اکثر بازارهای اروپایی میخواهد آنرا با برند جدیدش یعنی EXEED به دست مشتریان قاره سبز برساند. 

بنابراین نام این محصول جدید، هم «چری اکسید TX» است و هم «اکسید TX» تنها با این تفاوت که مشتریان اروپایی اکسید، دیگر لوگوی چری را در جلو و عقب این خودرو، نمی‌بینند. بد نیست این نکته را هم بدانید که شکل و شمایل اکسید آنقدر به مذاق مدیران چری خوش آمده که آنها نسل دوم چری تیگو 7 را نیز با همین سبک و سیاق، طراحی کرده اند.

اکسید؛ اولین هیبریدی چری

چری اکسید با اینکه نیمه لوکس است اما چری آنرا در کلاس کراس‌اورهای متوسط ساخته به همین دلیل باید آنرا برادر دوقلو اما لوکس‌تر چری تیگو 8 بدانیم. البته چری برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر نیز نسخه اکسید TXL را هم ساخته که با داشتن 3 ردیف صندلی، میتواند 7 سرنشین را در خود جای دهد. اکسید TXL به غیر فاصله محوری و طول کلی خودرو، هیچ تفاوت دیگری با اکسید TX ندارد.

اما یکی از مهم‌ترین ویژگی های چری اکسید، بهره بردن آن از پلتفرم کاملا جدید چری به نام M3X است؛ پلتفرمی که باعث شده چری علاوه بر نسخه بنزینی، بتواند نسخه‌های هیبریدی و حتی پلاگین هیبریدی (PHEV) آنرا هم بسازد.

بنابراین بعد از چری eQ1، چری آریزو5 برقی (Arrizo 5e)، ام وی ام X22 برقی (Tiggo 3xe) و ام وی ام X55 برقی (Tiggo e) حالا چری اکسید را باید پنجمین خودروی سبز این شرکت بدانیم.

چری اکسید هیبرید و پلاگین هیبرید هردو از پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ TCI به همراه جعبه دنده 7 سرعته HDT بهره می‌برند. مدل پلاگین هیبریدی آن قابلیت رانندگی در دو حالت مختلف را دارد؛ که در حالت هیبرید حداکثر سرعتش به 200 کیلومتر برساعت و مصرف ترکیبی‌اش نیز به 1.8 لیتر می‌رسد. اما در حالت تمام برقی، حداکثر سرعت اکسید تنها 120 کیلومتر برساعت بوده و پیمایش آن نیز به حدود 70 کیلومتر میرسد. آنطور که چری گفته، باتری‌های چری اکسید پلاگین هیبرید از نوع 12 کیلووات ساعتی است و میتوان 80% ظرفیت آنرا تنها در 30 دقیقه شارژ کرد.

چری اکسید در ایران

چری اکسید از نیمه اول 2020 تحویل نخستین مشتریانش در بازار جهانی میشود. به همین دلیل احتمالا در نیمه اول 1399 باید منتظر آمدنش به بازار کشورمان باشیم.

از طرف دیگر، آقای «ژانگ وو» مدیر داخلی مدیران خودرو، دو جمله کلیدی درباره چری اکسید گفته است؛ آقای ژانگ گفته که چری اکسید قرار است با پیشرانه 1.6 لیتری در بازار کشورمان عرضه شود؛ پس بنابراین دیگر نباید ذوق دیدن نسخه‌های هیبریدی یا حتی پلاگین هیبریدی آنرا در خیابان‌های ایران داشته باشیم!

همچنین آقای ژانگ گفته که چری اکسید با قیمتی در حدود 400 میلیون تومان در ایران عرضه میشود؛ البته این حرف کمی اشکال دارد! چراکه در این روزها، این محدوده قیمتی در اختیار ام وی ام X55 است. از آنجایی که می‌دانیم اکسید از چری تیگو8 هم گران‌تر و هم لوکس‌تر است، پس بعید به نظر میرسد که واقعا باچنین قیمتی در ایران فروخته شود. اما هنوز همه چیز در حد حدس و گمان است و همچنان باید منتظر ماه‌های آینده باشیم.

مترجم :