اکستریم ام ایکس، در یک قدمی بازار
آذر 1404: جدیدترین محصول پریمیوم مدیران خودرو، اکستریم ام ایکس است که قبلا با نام آر ایکس شناخته می شد. این کراس اور همان اکسید RX است که با نامی جدید به ایران آمده است.
طبق اخبار و تصاویر منتشر شده، این خودرو اخیرا در حال انجام تست های فنی خیابانی بوده و بنابراین به زودی باید منتظر عرضه رسمی آن باشیم.
چهارمین محصول اکستریم در بازار ایران
شرکت مدیران خودرو، محصول جدیدی با نام اکستریم RX را به کشورمان آورده است؛ خودرویی که چهارمین محصول از برند Xtrim در بازار ایران محسوب میشود و به لحاظ قیمتی، مابین اکستریم TXL و اکستریم VX قرار میگیرد.
اکستریم RX در واقع همان اکسید RX است که تحت برند Exeed و در سال 2022 به بازار چین عرضه شده. البته این محصول در برخی بازارهای صادراتی، تحت برند اومودا و با نام Omoda C9 نیز فروخته میشود.
رونمایی اکسید RX در نمایشگاه ژنو
اکسید یائوگوانگ که سال 2022 برای نخستینبار در بازار چین معرفی شد، قرار است با نام EXEED RX به بازارهای صادراتی برود و اولین مقصدش نیز کشور روسیه است. چری این محصول را در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 نیز به همراه خود آورده بود.

طراحی اکستریم RX
در طراحی اکستریم RX چند نکته قابل توجه وجود دارد:
1. با اینکه ترکیب چراغها و جلوپنجره خودرو، ما را به یاد اکستریم LX میاندازد اما خانههای الماسی (یا لوزی شکل) درون جلوپنجره، تاکنون در هیچکدام از محصولات اکستریم، استفاده نشده.
2. طرح خاص چراغهای جلو، که از حرف یونانی سیگما (Σ) الهام گرفته شده، نیز در سایر محصولات اکسید و اکستریم، تاقبل از این، سابقه نداشته.
3. ضریب آیرودینامیکی (ضریب درگ) اکستریم RX معادل 0.32 است که برای کراساوری با طول کلی 4.7 متر، عدد ایدهآلی به نظر میرسد.
4. بیش از 85% شاسی این خودرو از فولاد با استقامت بالا ساخته شده؛ همین موضوع باعث مقاوت بهتر خودرو در تصادفات احتمالی میشود.
5. همانند اکثر خودروهای روز جهان، اکستریم RX نیز به دستگیرهای برقی مخفیشونده مجهز است؛ این طراحی، هم مدرن بودن و هم خاص بودن این محصول را نشان میدهد.
| کلاس خودرو | کراساور متوسط |
|---|---|
| طول خودرو | 4,781 |
| عرض خودرو | 1,920 |
| ارتفاع خودرو | 1,671 |
| فاصله محوری | 2,815 |
| حجم باک | 65 لیتر |
| زاویه ورود | 19 درجه |
| زاویه خروج | 21 درجه |
| سایز رینگ | 245/50R20 |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
با مقایسه طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای اکستریم RX با محصول دیگر این برند یعنی اکسید TXL، میبینیم که طول برابر، افزایش عرض، افزایش فاصله بین محورها و همچنین کاهش ارتفاع داشته است.
کابین و امکانات اکستریم RX
اکستریم RX با دست پر به میدان آمده و تقریبا همه آپشنها و امکاناتی که از یک محصول لوکس سراغ دارید، در کابین این خودرو هم پیدا میشود. اما در لیست تجهیزات این خودرو، چند نکته جالب توجه وجود دارد:
1. بیش از 20 سیستم کمکی رانندگی در اکستریم RX وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا تمامی سنسورهای ایمنی، رادارها و سایر سیستمهای کمکی رانندگی (ADAS) در این خودرو وجود داشته باشد از جمله:
. کروز کنترل هوشمند (ACC)
. رادار پیشگیری تصادف جلو (FCW)
. رادار پیشگیری تصادف هنگام دنده عقب (RCTA)
. رادار نقطه کور (BSD)
. رادار کمکی ماندن در لاین (LKA)
. رادار هشدار دهنده تغییرلاین (LDW)
. رادار تابلوخوان (TSR)
. سنسورهای پارک در جلو و عقب
. سنسور تشخیص برخورد با عابر پیاده و دوچرخه
. سنسور تشخیص خوابآلودگی راننده (DMS)
. سنسور هشدار بازشدن دربها (DOW)
. سیستم کمکی پارک با قابلیت پارک خودکار
. سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEB)
2. علاوه بر شش ایربگی که در اکثر خودروهای همرده اکستریم وجود دارد، در ردیف عقب اکستریم RX شاهد اضافهشدن ایربگهای جانبی نیز هستیم. بنابراین مجموع ایربگها به 8 عدد رسیده است.
3. سیستم پخش خودرو از برند SONY است و شامل 14 اسپیکر است که در نقاط مختلف کابین جاسازی شدهاند. اما نکته جالب اینجاست که درون پشتسری صندلی راننده نیز 2 اسپیکر قرار گرفته. این ویژگی باعث شده تا نحوه پخش صدا در کابین، 3 حالت مختلف داشته باشد:
. حالت اشتراکی (Shared Mode): اسپیکرهای درون پشتسری راننده، خاموش شده و تمامی صداها، از سایر اسپیکرهای کابین پخش میشود.
. حالت رانندگی (Driving Mode): اسپیکرهای درون پشتسری راننده، فقط تماسها و صدای نویگیشن را پخش میکنند و صدای موسیقی نیز از سایر اسپیکرهای کابین پخش میشود.
. حالت خصوصی (Private Mode): تمامی صدا، شامل تماسها، نویگیشن و موسیقی، فقط از طریق اسپیکرهای پشتسری راننده پخش میشوند و مابقی اسپیکرهای کابین، خاموش میشوند.
4. در حالیکه در اکثر خودروهای لوکس بازار، فقط شیشه جلو از نوع عایق صداست اما در اکستریم RX شیشههای جانبی جلو نیز عایق صدا هستند. همچنین تایرهای میشلن استفاده شده در این خودرو، کمترین صدا را به کابین منتقل میکنند. علاوه بر این، عایقبندی پیشرانه باعث شده که در سرعت 120 کیلومتر برساعت، میزان صدای تولیدی فقط 61.9 دسیبل باشد که معادل شدت صدا درون کابین خودرویی است که خاموش باشد.
5. صندلیهای جلو بصورت برقی تنظیم میشوند. صندلی شاگرد از نوع 6 حالته برقی بوده و صندلی راننده، از نوع 10 حالته برقی است که تنظیم برقی گودی کمر به همراه مموری 3 حالته نیز دارد. همچنین صندلی شاگرد از نوع VIP بوده و قابلیت تنظیم برقی زیرپایی هم دارد
6. سرنشینان عقب برای راحتی هرچه بیشتر، میتوانند صندلی شاگرد را با کمک دکمههای کنترلی (Boss Key) که در کنار صندلی شاگرد تعبیه شده، بصورت برقی و در 4 حالت مختلف تنظیم کنند؛ یعنی هم میتوان صندلی شاگرد را جلو/عقب برد و هم میتوان زاویه پشتی صندلی شاگرد را تغییر داد.
7. صندلی عقب در بسیاری از خودروها قابل تنظیم نیست؛ خودروهایی هم که به این آپشن مجهزند، قابلیت تنظیم را بصورت «دستی» در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهند. اما در خودروی اکستریم RX صندلیهای عقب بصورت کاملا برقی، قابل تنظیم هستند.
8. قابلیت سردکن و گرمکن صندلیها، نه فقط برای سرنشینان جلو، بلکه برای سرنشینان عقب نیز فراهم شده است. البته ماساژور صندلیها فقط برای صندلیهای جلوست.
9. غربیلک فرمان از نوع دیکات بوده و قابلیت تنظیم برقی در 4 جهت را دارد. همچنین مجهز به گرمکن و شیفترهای تعویض دنده است. دکمههای کنترلی روی فرمان نیز از نوع لمسی هستند.
10. نمایشگر هدآپ (HUD) در این خودرو، علاوه بر نمایش اطلاعات ضروری رانندگی (مانند سرعت خخودرو، میزان پیمایش با بنزین باقیمانده در باک و ...) قابلیت نمایش نویگیشن و همچنین قابلیت نمایش سیستمهای کمکی رانندگی را نیز دارد.
11. اکستریم RX مجهز به شارژر وایرلس 50 واتی (فست شارژ) است؛ بنابراین میتوان موبایل را در مدت زمانی معادل 30 تا 40 دقیقه، با آن شارژ کرد.
12. کلاستر و مانیتور خودرو، بصورت یکپارچه و با طراحی خمیده بوده و از ترکیب دو نمایشگر 12.3 اینچی تشکیل شدهاند که فقط 15 میلیمتر ضخامت دارند. در سمت چپ این مانیتور، سه دکمه لمسی (کنترل پایداری، کنترل حرکت در سرازیری، دوربین 540 درجه) برای دسترسی سریعتر راننده، قرار گرفته است.
13. دستیار صوتی در خودروی اکستریم RX به سه روش مختلف، فعال میشود: یا میتوانید آیکون مختص به آنرا با انگشتتان لمس کنید که در گوشه مانیتور قرار گرفته است، یا میتوانید دکمه دستیار صوتی که روی غربیلک فرمان قرار گرفته شده را لمس کنید، یا میتوانید با فرمان صوتی آنرا فعال کنید.
14. فضای بار صندوق عقب در این خودرو، حدود 660 لیتر است ولی با خواباندن صندلیهای عقب، میتوان این فضا را به 1783 لیتر افزایش داد.
15. اکستریم RX مجهز به تکنولوژی NFC است؛ یعنی نیازی به همراه داشتن ریموت خودرو ندارید و صرفا با همراه داشتن کارت NFC هم میتوان قفل دربها را باز کرد و هم میتوان خودرو را روشن نمود.
16. سیستم تهویه این خودرو از نوع اتوماتیک دوگانه با قابلیت تصفیه و پاکسازی هواست و فیلتر PM2.5 به همراه سیستم رایحهافشانی در 3 حالت مختلف نیز دارد. برای سنرشینان عقب نیز یک پنل جداگانه برای تنظیم سیستم تهویه درنظر گرفته شده. کول باکس نیز درون زیرآرنجی جلو جاسازی شده است.
17. سیستم تعلیق اکستریم RX مجهز به تکنولوژی CDC است؛ به این معنی که از نوع الکترومغناطیسی بوده و با کمک دوربینها و سنسورهایی که درون چرخها و اطراف خودرو جاسازی شدهاند، میتواند در هر ثانیه، 100 بار مسیر در حال حرکت خودرو را اسکن کند و میزان سفتی و نرم هرکدام از کمکها را بطور جداگانه، کنترل نماید.
در اکثر بازارهای صادراتی چری، نسخههای تکدیفرانسیل و دو دیفرانسیل RX هیچگونه تفاوتی در آپشنها ندارند. تنها تفاوت، شاید به لطف اضافهشدن دیفرانسیل دوم در نسخههای AWD باشد که باعث شده تعداد مودهای رانندگی از 3 حالت به 7 حالت مختلف افزایش یابد که عبارتند از: استاندارد، اکو، اسپرت، برفی، شن، گل و لای، آفرود.
مشخصات فنی اکستریم RX
اکستریم RX برپایه پلتفرم M3X ساخته شده که در واقع نسل دوم پلتفرم T1X است و به همین دلیل، چینیها آنرا با نام T2X نیز میشناسند. پلتفرم M3X با همکاری مهندسان چری و شرکت آلمانی بنتلر (Bentler) طراحی و توسعه یافته و هرچند برای خودروهایی با پیشرانه احتراق داخلی (ICE) ساخته شده است اما میتوان پیشرانههای سوپرهیبرید (Super Hybrid) اختصاصی چری به همراه گیربکس DHT را نیز در آنها جای داد. به لطف همین قابلیت، شرکت چری علاوه بر نسخه بنزینی RX ، توانسته نسخه پلاگین هیبریدی RX را نیز بسازد که از ترکیب یک موتور بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی، بهره میبرد.
| سیستم محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) | دو دیفرانسیل (AWD) |
|---|---|---|
| گیربکس | 7 دنده اتومات دوکلاچه تر | 8 دنده اتومات AT |
| وزن خالص | 1701 کیلوگرم | 1783 کیلوگرم |
| شتاب | 7.6 ثانیه | 8.3 ثانیه |
| حداکثر سرعت | 205 کیلومتربرساعت | 200 کیلومتربرساعت |
| مصرف ترکیبی | 7.6 لیتر | 8.1 لیتر |
| کد موتور | SQRF4J20C | |
| نوع موتور | 2.0 لیتری توربوشارژ | |
| حداکثر قدرت | 261 اسب بخار | |
| حداکثر گشتاور | 400 نیوتن متر | |
| تعلیق جلو | مک فرسون | |
| تعلیق عقب | مولتی لینک | |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
گفتنی است شرکت جگوارلندروور (JLR) نیز در سال 2024 خبر داده بود که برای تولید برخی از محصولات آیندهاش، از پلتفرم M3X و همچنین E0X که هردو متعلق به شرکت چری هستند، استفاده خواهد کرد. در حال حاضر، از پلتفرم M3X برای تولید نسل جدید محصولات چری و اکسید استفاده میشود درحالیکه پلتفرم E0X برای تولید محصولات خانواده اکسلانتیکس (Exlantix) و لوکسید (Luxeed) است.
شرایط فروش اکستریم RX
برای اطلاع از قیمت خودروهای اکستریم در ایران و همچنین جهت آگاهی از طرحهای پیش فروش اکستریم، فروش اقساطی اکستریم و فروش نقدی انواع محصولات این شرکت، مقاله شرایط ثبت نام اکستریم را مطالعه کنید.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
مطالب مرتبط

اکسید RX هیبرید جدید با برد 1400 کیلومتر!
بهروز رسانی با قیمت پایه 19.6 هزار دلار

رکوردشکنی چری؛ بزرگترین صادرکننده خودرو در چین
سبقت از بی وای دی با صادرات بیش از 5 میلیون دستگاه

معرفی اکسید RX الیت ادیشن
قیمت پایه 21 هزار دلار

بررسی اکستریم ال ایکس مدیران خودرو (Xtrim SX)
اعلام قیمت جدید در پاییز 1404
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز


