آزمون میزان آلایندگی WLTP از اول سپتامبر، پس از 37 سال، جایگزین آزمون قدیمی NEDC شد. این آزمون بهقدری سختگیرانه است که بسیاری از خودروسازان حاضر در بازار اروپا را به دردسر انداخته است.
”خودروهای یورو 5 از ابتدای سپتامبر دیگر اجازه فروش در اتحادیه اروپا را ندارند و باید آزمون جدید WLTP را بگذرانند.“به گزارش تیننیوز به نقل از «ساندی اکسپرس»، آزمونهای NEDC از سال 1980 در اروپا اجرا میشدند و استانداردهای آلایندگی یورو 1 تا یورو 5 توسط این آزمون سنجیده میشدند.
آزمون جدید به حدی سخت است که در شرکت فولکسواگن تنها هفت مدل توانستهاند در آن موفق شوند و حتی خودرویی مانند گلف فعلاً نتوانسته در این آزمون موفق شود. شرکتهای خودروسازی اروپایی که تاکنون به فکر بهبود محصولات نبودهاند، در حال حاضر بهشدت در پی بهبود عملکرد محصولاتشان هستند تا بتوانند در آزمون WLTP نتایج لازم را به دست بیاورند.
آزمونی واقعیتر و دردسر خودروسازان
کارشناسان میگویند این آزمون که در سپتامبر سال گذشته از آن رونمایی شد با شرایط واقعیتر انجام میشود و شبیهسازی حرکت خودرو بسیار نزدیکتر به واقعیت است.
خودروها در آزمون قدیمی NEDC با طی کردن 11 کیلومتر در 20 دقیقه مورد آزمون قرار میگرفتند؛ اما در آزمون WLTP خودرو در مسیری 23.5 کیلومتری و به مدت 30 دقیقه موردبررسی قرار میگیرد. سرعت متوسط در آزمون قدیمی 32 کیلومتر برساعت (20 مایل برساعت) و حداکثر سرعت آن 112 کیلومتر برساعت (70 مایل برساعت) بوده که در آزمون جدید بین سرعت متوسط 13 کیلومتر برساعت (8 مایل برساعت) و حداکثر سرعت 25 کیلومتر برساعت (10 مایل برساعت) افزایشیافتهاند. همچنین در آزمون WLTP مدت انجام آزمونهای آزمایشگاهی هم افزایشیافته است.
در آزمونهای انجامشده بهنظر میرسد که میزان انتشار گازهای گلخانهای در خودروها 9 درصد و مصرف سوخت هم تقریباً همین اندازه بیشتر شده است. بهطور مثال در این آزمون جدید واکسهال آسترا با موتور 1.6 لیتری CDTi EcoFlex که پیشازاین مصرف بنزینش طی آزمونهای NEDC رقم 2.7 لیتر در 100 کیلومتر به ازای هر لیتر بوده که این رقم در آزمون جدید به 3.6 لیتر کاهشیافته است.
خودروهای یورو 5 از ابتدای سپتامبر دیگر اجازه فروش در اتحادیه اروپا را ندارند و باید حتماً آزمون جدید WLTP را با اعداد مناسب بگذرانند.