کاهش فروش 41 درصدی در ماه سپتامبر

چوب استاندارد جدید لای چرخ فولکس‌واگن

24 مهر 1397 19:09

روش آزمون هماهنگ جهانی خودروهای سبک که به «WLTP»* مختصر شده است از اول ماه سپتامبر عملیاتی شد و دردسرهای زیادی برای خودروسازان به همراه داشته است.

به دلیل وضع آزمون‌های استاندارد جدید در اروپا، فروش سپتامبر فولکس‌واگن در جهان 18 درصد و در اروپای غربی 41 درصد کاهش داشته است.استانداردهای آلایندگی این آزمون تاکنون قربانیان زیادی گرفته است؛ «جگوار XJR575»،‌ «آئودی RS3»، «فولکس‌واگن گلف GTI»، «سئات لئون کوپرا»، «پژو 308 GTI» و بسیاری دیگر جزء این قربانیان هستند.

آزمون جدید شامل استانداردهایی جهانی برای تعیین کردن میزان آلایندگی و دی‌اکسیدکربن، مصرف سوخت یا انرژی و محدوده حرکت (برای پیشرانه‌های برقی) در خودروهای سواری و ون‌های سبک است. نسخه نهایی WLTP در سال 2015 منتشر شد و از اوایل ماه سپتامبر 2018 در اروپا اجرایی شد.

فروش جهانی فولکس‌واگن در ماه گذشته با نرخ 18.1 درصدی به 827 هزار دستگاه کاهش یافت. این روند نزولی نمودار فروش در اروپای غربی به نرخ باورنکردنی منفی 41.5 درصد می‌رسد.

این آزمون دلیل اصلی کاهش فروش 18 درصدی فولکس‌واگن در ماه سپتامبر شناخته می‌شود. البته فولکس‌واگن مانند بقیه برندها در ماه پیش از عملیاتی شدن استانداردها، فروش بسیار بالایی داشت؛ حالا این شرکت به‌راحتی در رابطه با نرخ کاهش فروش از واژه «قابل‌انتظار» استفاده کرده است تا به‌نوعی هجمه تبلیغاتی علیه خود را با این گفتار از بین برده باشد.

کریستین دالهایم، رئیس بخش فروش گروه فولکس‌واگن در این رابطه می‌گوید: «ما به دنبال فروش بسیار قوی ماه‌های تابستان، انتظار داشتیم کاهش فروش چشم‌گیری هم در برند فولکس‌واگن و هم در گروه خودروسازی فولکس‌واگن شاهد باشیم. دلیل عمده این کاهش فروش به خاطر تغییراتی است که باید برای انطباق با WLTP روی خودروهایمان انجام دهیم. پیش‌بینی خود ما این است که این روند در ماه اکتبر (ماه جاری) به‌خصوص در اروپا ادامه پیدا کند ولی در ماه‌های نوامبر و دسامبر شاهد فروشی قوی خواهیم بود».

از همه برندهای فولکس‌واگن «آئودی» بیش از همه از تغییرات استانداردی رنج برد و کاهشی 22 درصدی را تجربه کرد. «سئات» و «خودروهای تجاری فولکس‌واگن» هر دو کاهش فروش 20 درصدی داشتند. سواری‌های فولکس‌واگن نیز 18.3 درصد کمتر از سپتامبر پارسال فروش رفتند. «پورشه» کمتر از همه برندها از این شرایط تاثیر گرفت. درحالی‌که فروش برندهای تجاری مانند «مان» و «اسکانیا» اصلاً تحت تاثیر این اتفاق قرار نگرفتند.

فولکس‌واگن می‌گوید جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا دلیل کاهش فروش 4.8 درصدی در منطقه آسیا-اقیانوسیه بود. باوجود مشکلاتی که ماه گذشته گریبان فولکس‌واگن را گرفت، فروش کلی شرکت از ماه ژانویه تا سپتامبر با رشدی 4.2 درصدی مواجه بود. فروش در روسیه، اروپای مرکزی و اروپای شرقی همگی در سال جاری روندی مثبت داشت.

دیدگاه کاربران