ارزش نشان تجاری تسلا چقدر است؟

لوگوی تسلا؛ یک ضامن میلیارد دلاری

14 شهریور 1397 06:00

اگر روزی شرکت تسلا بخواهد نشان تجاری‌اش را به معرض فروش بگذارد، احتمالاً چقدر پول دریافت خواهد کرد؟

 

یک تحلیلگر اقتصادی اعتقاد دارد که نشان تجاری این شرکت چندین میلیارد دلار ارزش دارد. آقای هیتین آناند (Hitin Anand)، که از سال 2003 در تیم پژوهش‌های صنعتی با موسسه تحقیقاتی CreditSights همکاری دارد، معتقد است که اگر این شرکت، نشان تجاری خود را به‌عنوان دارایی برای گرفتن وام به وثیقه بگذارد، می‌تواند بر مشکلات مالی خود غلبه کند.

 

شاید آسان‌ترین راه برای شرکت تسلا این است که لوگوی‌اش را برای وثیقه قرار دهد و وام بگیرد.شاید چنین ایده‌ای در نظر بسیاری افراد عجیب باشد اما حقیقت این است که شرکت فورد نیز قبلاً چنین اقدامی انجام داده است. در مقاله‌ای مفصل که توسط اتوموتیو نیوز انتشار یافته، نکته‌ای بسیار زیرکانه نظر خواننده را به خود جلب می‌کند. در این مقاله به موضوع احتمال عرضه سهام تسلا در آینده نزدیک اشاره شده که می‌تواند اقدام مفیدی باشد اما شاید آسان‌ترین راه برای شرکت تسلا این است که لوگوی خود را به‌عنوان «آورده» و برای وثیقه قرار داده و وام دریافت کند. اما آیا انجام چنین کاری به‌آسانی امکان‌پذیر خواهد بود؟

با توجه به تقاضای کم برای اوراق قرضه این شرکت سازنده خودروهای برقی، اکنون بسیاری افراد به اقدامی که سال‌ها پیش و از جانب شرکت فورد انجام شده، اشاره می‌کنند. در آن دوران یعنی بیش از یک دهه قبل، شرکت فورد از نظر مالی دچار مشکلات فراوانی بود و در نهایت تصمیم گرفت مقداری از دارایی‌های خود به همراه نشان آبی‌رنگ معروفش را به‌عنوان وثیقه معرفی کرده و در عوض، وام دریافت کند. انگیزه مهمی که باعث شد فورد به فکر گرو گذاشتن برند خود بیفتد، این بود که در آن دوران ارزش این برند معادل با 8 میلیارد دلار برآورد می‌شد.

اکنون طبق تحلیل آقای آناند، انجام اقدامی مشابه با فورد توسط تسلا، در این دوران نیز می‌تواند برای این شرکت اثرات مثبتی به همراه داشته باشد. وی معتقد است که شرکت تسلا با چنین اقدامی می‌تواند به وضعیت نقدینگی خود، حیات دوباره ببخشد.

البته باوجود دریافت چنین وامی، همچنان احتمال شکست نیز وجود دارد ولی در صورتی‌که تسلا بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد، دریافت وام، کمک فراوانی برای بهبود وضعیت این شرکت خواهد بود. غیر از نشان تجاری، تسلا دارایی‌های دیگری همچون دو کارخانه در اختیار دارد که می‌تواند در صورت نیاز روی آن‌ها نیز حساب باز کند. هرچند به میان آوردن تمام دارایی‌ها برای هر شرکتی می‌تواند ریسک‌آفرین باشد، ولی می‌توان امید داشت که انجام چنین کاری برای تسلا کمترین میزان ریسک را به همراه داشته باشد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : insideevs.com

دیدگاه کاربران