دولت عوارض واردات تایر را کاهش داد

تایر سواری هم سهمیه‌بندی می‌شود

14 شهریور 1397 21:00

فعالان حوزه بازار از احتمال سهمیه‌بندی تایرهای سبک در روزهای آینده خبر می‌دهند. این در حالی است خبر کاهش عوارض واردات از سوی دولت تائید شد.

در ماه‌های گذشته تایرهای سنگین را به پایانه‌ها می‌دادند و الان بحث سهمیه‌بندی و فروش سندی لاستیک سبک هم پیش‌آمده استبه گزارش «باما» هیئت دولت در حالی طی جلسه روز چهارشنبه خود با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی تایر خودروهای سواری موافقت کرد که فعالان بازار از مشکل کمبود تایر و سهمیه‌بندی آن سخن می‌گویند. در عین‌حال این تصمیم دولت برای تولیدکنندگان تایر خبر چندان خوشی نبود.

بازار تایر در چند سال گذشته درگیر ماجرای واردات یا تولید بوده است. همواره تولیدکنندگان از واردات ناراضی بودند و می‌گفتند تایرهای بی‌کیفیت چینی به صنعت داخلی ضربه می‌زند. از سوی دیگر فعالان بازار تایر حرفشان بر این بود که نیاز به واردات وجود دارد، البته در تایرهایی که یا نمونه مشابه داخلی ندارند و یا ظرفیت تولید داخل جوابگوی بازار نیست. بحث در یک‌کلام بر سر این بود که چه تایرهایی وارد شود و چه تایرهایی برای حمایت از تولید وارد نشوند. حالا اما با توجه به شکنندگی شرایط تجارت و زمین‌گیر شدن روند صنعت، هر دو سوی ماجرا به شدت از شرایطی که در آینده ممکن است رخ دهد ابراز نگرانی می‌کنند. از یک‌سو تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه مواجهند و برای حفظ قیمت نیاز به ارز دولتی دارند و از سوی دیگر تقاضای رو به رشد نگهداری خودرو باعث شده کمبود تایر به امری واقعی تبدیل شود.

دراین‌باره خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور در واکنش به خبر کاهش عوارض واردات تایر از سوی دولت گفت: «با کاهش سود بازرگانی تایرهای سبک، متاسفانه شاهد واردات شدید تایرهای بی‌کیفیت چینی به کشور خواهیم بود.»

وی گفت: «بحث کمبود مواد اولیه برای تولید به‌جای خود باقی است ولی شما این را در نظر بگیرید که ارزبری تایر تولید داخل کیلویی یک دلار است ولی واردات تایر خارجی کیلویی 4 دلار ارزبری دارد».

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور هشدار داد با این تصمیم دولت ممکن است بسیاری از تولیدکنندگان کارشان به تعطیلی کشیده شود.

تکرار تجربه دهه هفتاد در سهمیه‌بندی تایر

باوجودی که بخش‌های مختلف صنعت کشور در مضیقه هستند برای درک تصمیم دولت باید نگاهی به بازار بیندازیم. کمبود تایر در حوزه تایرهای سنگین مساله جدیدی نیست. ظرفیت کشور در تولید تایرهای سنگین به‌اندازه‌ای نیست که ناوگان فوق‌العاده عظیم حمل‌ونقل جاده‌ای را تامین کند. این مشکل در ماه‌های گذشته بیشتر شد و به سهمیه‌بندی تایر خودروهای تجاری منجر شد. حالا اما خبر می‌رسد که تایرهای سبک هم کم‌یاب شده‌اند و بحث سهمیه‌بندی تایر سبک به گوش می‌رسد.

محمود قدمگاهی فعال بازار تایر در توضیح شرایط بازار به خبرنگار «باما» گفت: «در حال حاضر تولیدکنندگان بزرگ تایر کشور به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌توانند بازار را به حد کافی تغذیه کنند. چند روزی است این بحث پیش‌آمده که حتی تایرهای سواری را هم با سند بفروشیم. در ماه‌های گذشته تایرهای سنگین را به پایانه‌ها می‌دادند و الان بحث سهمیه‌بندی تایر سبک هم پیش‌آمده است.»

قدمگاهی در مورد سهمیه‌بندی تایر گفت: «سهمیه‌بندی تایر بحث جدیدی نیست و در اواسط دهه هفتاد این مساله در کشور وجود داشت. در آن زمان دولت خودش تایر وارد می‌کرد و به قیمتی بسیار کمتر از بازار به عاملیت فروش می‌داد. ولی حالا ماجرا فرق کرده است. الان واردات تایر دست دولت نیست و تنها در بخش تایرهای تولیدی می‌تواند نظارت این‌چنینی داشته باشد».

وی ادامه داد: «در حال حاضر قیمت کارخانه‌ها باقیمت بازار تفاوت چندانی ندارد و نهایت 10 تا 20 درصد حاشیه بازار داشته باشد؛ ولی اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند، اتفاق سال‌های دهه هفتاد ممکن است رخ دهد؛ یعنی ممکن است تفاوت قیمت تایر سهمیه‌ای باقیمت بازار به چند برابر برسد.»

این فعال حوزه تایر در ادامه افزود: «صنعت تایر با بخش واردات همیشه درگیر بودند و این بحث که واردات به تولید ضربه می‌زند وجود داشته است. ازیک‌طرف حرف تولیدکنندگان درست است. آن‌ها می‌گویند ما تولید را آورده‌ایم و ازلحاظ کیفیت هم کار خوبی تحویل مشتری می‌دهیم. از سوی دیگر هم حق واردات تایر برای واردکنندگان محفوظ است. چراکه تولیدکننده همه تایرهای موردنیاز بازار را تامین نمی‌کند، خصوصاً تایر خودروهای جدید که اصلاً فناوری تولیدش را در کشور نداریم. ولی حالا بحث فراتر از اولویت واردات به تولید یا تولید به واردات است. حالا مساله کمبود تایر مطرح است که دولت باید هم در زمینه واردات و هم در زمینه تولید کمک کند.»


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران