مصاحبه تاپ‌گیر با مدیرعامل مک‌لارن

آیا مک‌لارن هم شاسی‌بلند خواهد ساخت؟

15 شهریور 1397 12:00

با وجود خودروهای شاسیبلند سریع و لوکسی که به تازگی عرضه شده‌اند، به نظر نمی‌رسد جای خالی چنین محصولاتی در بازار خودرو احساس شود. بنتلی مدتی پیش مدل بنتایگا را عرضه کرد و پس از آن رولزرویس نیز کولینان را ارائه داد. همین اواخر نیز لامبورگینی پس از سال‌های طولانی دوباره خودرویی شاسی‌بلند عرضه کرد که ویژگی‌های اسپرت و لوکس را توامان به همراه دارد. خبر هیجان‌انگیزتر این‌که سه شاسی‌بلند لوکس یاد شده به زودی شاهد عرضه همتایی از سوی فراری خواهند بود که لااقل با اوروس به صورت مستقیم به رقابت خواهد پرداخت.

مدیر مک‌لارن اعتقاد دارد عرضه یک شاسی‌بلند از سوی برند مک‌لارن می‌تواند از ارزش‌های این نشان بکاهد.خوب اکنون که سازندگان خودروهای اشرافی یا سوپراسپرت به ساخت شاسی‌بلند رو آورده‌اند، آیا باید منتظر خودرویی در این سگمنت از سوی شرکت مک‌لارن نیز باشیم؟ پاسخ به این سوال بسیار کوتاه و تنها یک کلمه است: خیر.

آقای مایک فلویت (Mike Flewitt) که مدیرعامل شرکت مک‌لارن است، به تازگی در گفتگویی با سایت TopGear.com صراحتاً اعلام کرده که تعداد زیادی خودروی شاسی‌بلند در جهان وجود دارد و مک‌لارن تمایلی به اضافه کردن خودرویی به این جمع ندارد. وی اضافه می‌کند که مدیران مک‌لارن همواره درحال رصد کردن خودروهای مفهومی و محصولات عرضه شده در بازار خودرو هستند که در عرضه تمام آن‌ها سه عامل برند، فناوری و مسائل مالی نقش مهمی بازی می‌کنند.

فلویت اعتقاد دارد که عرضه یک شاسی‌بلند از سوی برند مک‌لارن می‌تواند از ارزش‌های این نشان بکاهد، چراکه مک‌لارن پیشینه‌ای درخشان در مسابقات اتومبیلرانی و عرضه خودروهای اسپرت دارد. خودروهای شاسی‌بلند هرچند در نوع خود جالب بوده و جایگاهی ویژه دارند اما برای رانندگان واقعی خودروهای دلچسبی نبوده و معمولاً لذت رانندگی ارائه نمی‌دهند که اتفاقاً این مورد همواره یکی از اصول مهم خودروهای مک‌لارن بوده است.

وی همچنین به فناوری مورد نیاز برای ساخت خودروهای شاسی‌بلند اشاره کرده و خاطرنشان می‌سازد که مک‌لارن در حال حاضر از چنین فناوری بی‌بهره بوده و بنابراین قادر نیست خودرویی بسازد که توانایی رقابت با امثال پورشه کاین یا مدل‌های مختلف رنجرور را داشته باشد.

مهمترین عامل در ساخت یک محصول را باید هزینه‌های تولید دانست که با توجه به صحبت‌های فلویت درباره نبود فناوری‌های موردنیاز ساخت شاسی‌بلند در شرکت مک‌لارن و همچنین وجود رقبای قدرتمندی که پیش از این عرضه شده‌اند، می‌توان دریافت صرف چنین هزینه‌ای در ساخت برای مک‌لارن توجیه اقتصادی نیز نخواهد داشت.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران