جابه‌جایی مرز خودروهای شخصی و تجاری

مرسدس بنز Vision Urbanetic، خودرانی با قابلیت یادگیری

20 شهریور 1397 14:00

مرسدس‌بنز از کانسپت جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند مرز میان خودروهای شخصی و تجاری را از میان بردارد.

به لطف شبکه ارتباطی کامل و کنترل هوشمند طراحی شده برای این خودران، سیستم زیرساختی‌اش قابلیت یادگیری هم دارد.این محصول که Vision Urbanetic نام دارد، در حقیقت خودرانی برقی است که به واسطه طراحی ماژولار فضای داخل، انعطاف‌پذیری کامل برای حمل بار یا سرنشین دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده، بخش خودروهای ون شرکت مرسدس‌بنز اعلام کرده که Vision Urbanetic مرز میان حمل و نقل باری با مسافری را از میان برخواهد داشت و می‌تواند پاسخگوی نیازهای حمل و نقل شهری، تجاری و مسافرتی باشد چراکه این کانسپت نسبت به وسایل نقلیه متداول ظرفیت حمل تعداد بیشتری سرنشین و بار دارد.

استفاده از چنین وسایلی در شهرها علاوه‌بر کاهش حجم ترافیک می‌تواند در کاهش آلاینده‌ها و درنتیجه افزایش کیفیت زندگی شهری نقش مهمی ایفا کند.

همان‌طور که اشاره شد، Vision Urbanetic خودرانی برقی است که روی پلتفرمی انعطاف‌پذیر شکل گرفته است. این پلتفرم قابلیت استفاده در ساخت محصولات متنوع دیگر را دارد. این خودران می‌تواند در عین حال نقشی دوگانه ایفا کند، به این معنی که هم قابلیت حمل 12 سرنشین را دارد و هم در صورت استفاده تجاری، فضای موردنیاز برای جای دادن 10 پالت EPAL استاندارد اروپا (به ابعاد 120*800*1200 میلی‌متر) را دارد.

چنین ظرفیت حمل بار و سرنشین برای خودرویی که تنها 5.14 متر طول دارد، قابل توجه است. فاصله محوری نیز 3.7 متر بوده و همچنین فضای حمل بار آن معادل با 10 متر مکعب است. عدم وجود فضای اختصاصی برای راننده به افزایش ظرفیت سرنشین و بار این خودرو کمک شایانی کرده است.

این خودران، قادر است تنها ظرف چند دقیقه به منظور استفاده در کاربری‌های گوناگون آماده شود که البته انجام این کار به صورت دستی (از طریق تنظیمات) یا خودکار امکان‌پذیر خواهد بود. از آنجایی‌که تمام مهارت‌های موردنیاز رانندگی برای آن تعریف شده، Vision Urbanetic می‌تواند پس از انجام وظیفه در یک محل، به صورت خودکار به سوی محل ماموریت بعدی روانه شود.

در نهایت نکته جالب دیگری که درمورد خودران بنز قابل بیان است، سیستم زیرساختی هوشمندی است که برپایه فناوری اطلاعات، می‌تواند میزان عرضه و تقاضا برای حمل و نقل در نواحی مختلف را زیرنظر گرفته و تحلیل کند. به لطف شبکه ارتباطی کامل و کنترل هوشمند طراحی شده برای آن، قابلیت یادگیری هم دارد و می‌تواند نیازهای آینده را پیش‌بینی کند. برای مثال، این سیستم می‌تواند تشخیص دهد که اگر در نقطه‌ای افراد زیادی جمع شده و نیازمند استفاده از حمل و نقل عمومی هستند، برای خدمترسانی به آن‌ها روانه محل شود.

دیدگاه کاربران