احتمال واردات خودروهای آمریکایی از طریق اقمار سابق شوروی

جنرال‌موتورز ازبکستان در ایران؟

21 شهریور 1397 16:00

چندی پیش خبر احتمال واردات اتوبوس برقی از بلاروس منتشر شد و حالا بنا بر گزارش‌های رسیده، ازبکستان هم به فهرست صادرکنندگان احتمالی خودرو به ایران وارد شده است.

رسانه‌های ازبکستانی از صادرات یک هزار خودروی شرکتی به ایران خبر دادند. اگر این خودروها سواری باشند به احتمال زیاد محصولات «جنرال موتورز ازبکستان» خواهند بود.به گزارش رسانه‌های ازبکستانی، قرار است یک شرکت ایرانی به‌زودی تعدادی خودرو از این کشور وارد کند. گویی با تحریم صنعت خودروی ایران و مشکلات تبادل ارزی پیش‌آمده با چین، کشورهای اقماری شوروی سابق، گزینه‌های مناسبی برای صادرات خودرو به ایران باشند.

به گزارش سایت ازبکستانی kun.uz احتمالاً این همکاری بین سپهر مشکات کاسپین و «Uzavtosanoat» (اوز اوتو صناعت) صورت می‌گیرد. شرکتی که بخش سواری آن همان «جنرال‌موتورز ازبکستان» است. باید افزود این شرکت علاوه‌بر محصولات جنرال‌موتورز، خودروهای تجاری «ایسوزو» ژاپن و «مان» آلمان را هم تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

طرف ایرانی قرارداد، یعنی سپهر مشکات کاسپین، از سال 91 در کار صادرات محصولاتی مانند مواد غذایی و محصولات معدنی، به کشورهای حاشیه خزر و همسایگان شمالی ایران، فعالیت می‌کند. شرکت ایرانی قرار است در مرحله اول تعدادی از نمونه‌های خودروهای تولید ازبکستان را خریداری و بعداً یک هزار دستگاه از این شرکت وارد کند. بر اساس درخواست شرکت ایرانی، واردات خودرو به ایران به‌صورت SKD و CKD صورت می‌گیرد.

اگر خودروهای صادرشده به ایران، خودروی سواری باشند احتمالاً از محصولات جنرال‌موتورز خواهند بود. درصورتی‌که خودروی تجاری باشند نیز احتمالاً شامل یکی برندهای ایسوزو یا مان می‌شود.

در سال 2017 مجموع تولید محصولات «مان» در این شرکت 858 دستگاه بود. تعداد کل خودروهای تولیدی از برند ایسوزو نیز به 2531 دستگاه می‌رسید. پس می‌توان گفت عمده فعالیت این شرکت در حوزه خودروهای سبک است که در اختیار برند جنرال موتورز است. تولید کل خودروهای سبک این شرکت در سال 2017 حدود 94 هزار دستگاه بود.

چندی پیش خبر واردات اتوبوس از دو کشور توسط نماینده مجلس مطرح شد که گمان می‌رفت یکی از دو کشور بلاروس باشد. حالا ازبکستان نیز به فهرست صادرکنندگان احتمالی خودرو به ایران اضافه شده است. گفتنی است خودروسازی تجاری در ازبکستان به کمک شرکت آلمانی «مان» و خودروساز ژاپنی، «ایسوزو» توسعه یافته است. خودروهای سبک این کشور نیز محصول همکاری دوو (جنرال‌موتورز) کره‌جنوبی با یک شرکت دولتی ازبکستان از سال 1996 تاکنون هستند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران