از تولید شاسی‌بلند تا خداحافظی با پیشرانه W16

هفته پرخبر برای بوگاتی

21 شهریور 1397 21:00

هفته‌ای که گذشت را می‌توان یکی از پرخبرترین هفته‌های شرکت بوگاتی دانست. استفان وینکلمن، مدیرعامل جدید این شرکت که از ماه ژانویه سال جاری میلادی به این سمت انتخاب شده، مصاحبه‌ای با وب‌سایت استرالیایی کار ادوایس (Caradvice) انجام داده که مثل بمب در محافل خودرویی خارجی سروصدا کرده است. در ادامه مطلب، برای «باخبر» شدن از آن چه این روزها در بوگاتی می‌گذرد، «باما» همراه شوید.

ابرخودروی بعدی بوگاتی از یک پیشرانه کوچک‌تر از 16 سیلندر، به‌احتمال‌زیاد در کنار یک شکلی از الکتریکی‌سازی استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر، خودروی دوم بوگاتی یا یک شاسی‌بلند است و یا یک کوپه 4 در.خداحافظی با پیشرانه W16

پیشرانه W16 بوگاتی را تقریباً همه می‌شناسند، همان پیشرانه 16 سیلندر W شکلی که 13 سال پیش نخستین بار روی مدل ویرون رونمایی شد و به این ابرخودرو کمک کرد تا عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را به خود اختصاص دهد. بعدها همین پیشرانه در مدل سوپراسپرت ویرون استفاده شد و به آن کمک کرد تا با ثبت رکورد 431.072 کیلومتربرساعت، رکورد جدیدی از خود به جای بگذارد.

بعد از ویرون، طراحی و ساخت مدل جانشین آن چالش بسیار سختی بود. در این مسیر هم جالب است بدانید که پیشرانه 16 سیلندر مذکور، باز هم کمک‌حال مهندسان بوگاتی شد. این پیشرانه با تیونینگ متفاوت نسبت به ویرون، در شیرون 1479 اسب‌بخار قدرت و 1600 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. بعد از جدایی ولفگانگ دورهایمر و انتخاب وینکلمن به‌عنوان مدیرعامل، طراحی و ساخت یک ابرخودرو جدید تولید محدود به نام دیوو در دستور کار قرار گرفت.

دیوو که مبتنی بر شیرون ساخته شده است، از همان پیشرانه W16 شرکت استفاده می‌کند. در توصیف فوق‌العاده بودن آن چندین صفحه مطلب می‌توان نوشت. این پیشرانه به 4 توربو بزرگ دومرحله‌ای مجهز شما و 32 انژکتور دارد. همه این موارد را گفتیم تا بدانید W16 چه پیشرانه فوق‌العاده‌ای بوده و چقدر به بوگاتی تاکنون کمک کرده است. ولی ظاهراً بوگاتی دیگر علاقه‌ای به استفاده از آن در مدل آتی خود ندارد.

وینکلمن در مصاحبه خود گفته: «W16 پیشرانه بی‌نظیری است و ما می‌دانیم که مردم علاقه زیادی به آن دارند. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این‌که ما تا ابد نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. درواقع اگر می‌خواهیم همگام با تکنولوژی مدرن پیش برویم، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام خودروسازی دنیا باید در زمان مناسب نسبت به ایجاد تغییرات اقدام کنیم.»

با این اوصاف می‌توان حدس زد که ابرخودروی بعدی بوگاتی از یک پیشرانه کوچک‌تر از 16 سیلندر، به‌احتمال‌زیاد در کنار یک شکلی از الکتریکی‌سازی استفاده خواهد کرد. البته برخی نگرانی‌هایی در مورد وزن اضافی باتری‌ها و تاثیر منفی آن روی عملکرد فنی خودرو دارند. گفته می‌شود کاهش تعداد سیلندرهای پیشرانه می‌تواند وزن اضافی باتری‌ها را جبران کند.

تولید شاسی‌بلند یا کوپه چهار در

در بخش‌هایی از مصاحبه استفان وینکلمن، وی صحبت‌هایی هم در مورد احتمال طراحی و ساخت یک مدل دوم برای خانواده بوگاتی انجام داده است. وی در این مورد گفته که شرکت به فکر طراحی یک مدل دوم است و با توجه به اعتبار و سابقه خوبی که بوگاتی دارد، در هر سبک بدنه‌ای قطعاً این شرکت پتانسیل خوبی برای موفقیت خواهد داشت. ظاهراً در حال حاضر، تنها مشکل تامین هزینه برای تحقیق و توسعه پروژه است.

به اعتقاد وینکلمن، گروه فولکس‌واگن در حال حاضر روی پروژه‌های مختلفی ازجمله تکنولوژی خودران و خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده و بحث طراحی مدل دوم بوگاتی فعلاً جزء اولویت‌های فولکس‌واگن نیست.

از سویی دیگر، در مورد این‌که مدل دوم بوگاتی کوپه چهاردرخواهد بود یا یک شاسی‌بلند اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند به دلیل وجود لامبورگینی اوروس و تاثیر منفی که شاسی‌بلند بوگاتی می‌تواند روی فروش آن بگذارد، فولکس‌واگن اجازه طراحی چنین مدلی را به وینکلمن نخواهد داد. البته مصاحبه دورهایمر در مورد احتمال طراحی مدل 4 در و انتشار تصاویر جاسوسی یک نمونه تستی 4 در بوگاتی که سال پیش در ولفسبورگ شکار شده بود احتمال این‌که مدل بعدی بوگاتی یک کوپه 4 در باشد را بیشتر کرده است.

شیرون و ثبت رکورد حداکثر سرعت؟

در همین مصاحبه که کار ادوایس و وینکلمن در حاشیه هفته خودرویی مونتری انجام داده‌اند، استفان وینکلمن همچنین ادعاهای جالبی در مورد توانایی شیرون برای ثبت رکورد حداکثر سرعت جدید انجام داده است. به اعتقاد وی، شیرون می‌تواند به‌راحتی رکورد حداکثر سرعت را بزند، ولی این کار فعلاً برای شرکت در اولویت قرار ندارد.

وی در بخشی از مصاحبه خود در این مورد گفته: «به نظر من شیرون به‌راحتی می‌تواند 440 یا 450 کیلومتربرساعت را پر کند، ولی از نظر ما در حال حاضر ثبت یک رکورد جهانی حداکثر سرعت اصلاً منطقی نیست.» وینکلمن اعتقاد دارد مدل دیوو که اخیراً رونمایی شده، بهتر می‌تواند اولویت‌های فعلی بوگاتی را که فرمان‌پذیری بهتر و زمان‌ یک دور کامل پیست سریع‌تر است را به جهانیان معرفی کند. جالب است بدانید دیوو گرچه در پیست عملکرد بهتری در مقایسه با شیرون دارد، ولی حداکثر سرعت آن در مقایسه با شیرون 40 واحد کم‌تر است.

به نظر شما، در حال حاضر و در شرایطی که تمامی برندهای زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس‌واگن حداقل یک مدل شاسی‌بلند در میان خانواده محصولات خود دارند، آیا بوگاتی هم به‌زودی با یک مدل شاسی‌بلند ممکن است وارد محبوب‌ترین سگمنت این روزهای بازار خودرو شود؟

دیدگاه کاربران