فناوری هیبرید جایگزین دیزل

انقلاب در پیشرانه‌های ب‌ام‌و

23 شهریور 1397 19:00

چندی پیش خبر از رده خارج شدن پیشرانه‌های دیزلی ب‌ام‌و به گوش رسید ولی علاقه‌مندان تعصبی این برند چندان آن را جدی نگرفتند. تا این‌که سرانجام مدیر ارتباطات این شرکت خبر فوق را به‌صورت رسمی تایید کرد.

طرح جایگزینی پیشرانه‌های دیزلی با نمونه‌های هیبریدی ابتدا در بازار آمریکا اجرایی و اولین تغییرات روی مدل X5 اعمال خواهد شد.طی بیانیه رسمی که «الکساندر شوماک» مدیر ارتباطات بخش فناوری و محصولات شرکت ب‌ام‌و آن را منتشر کرده، این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک تولید کلیه پیشرانه‌های دیزلی خود که ابتدا از بازار آمریکای شمالی شروع می‌شود را متوقف کند. البته شرکت تایید کرده است که حذف پیشرانه‌های دیزل با جایگزینی پیشرانه‌های هیبریدی PHEV همراه خواهد شد. گفته می‌شود نامزد اصلی این تغییر، نسل جدید شاسی‌بلند X5 است. این یعنی تا سال 2020 علاوه‌بر مدل‌های 40i و 50i دیگر نمونه 30di دیده نخواهد شد و به‌جای آن نمونه هیبریدی وارد بازار می‌شود. البته ب‌ام‌و این را نیز متذکر شده که هم‌چنان به پشتیبانی فنی و تامین قطعات تمام مدل‌های دیزلی خود ادامه می‌دهد.

این اقدام ب‌ام‌و درست بعد از تصمیم انقلابی هوندا و تویوتا در زمینه حذف تولید پیشرانه‌های دیزلی اتخاذ شده است. البته آلمان‌ها به دلیل محبوبیت مدل‌های دیزلی خود در بازار مهمی مثل آمریکای شمالی با ریسک بالایی به این نتیجه رسیده‌اند. از پایان سال جاری میلادی تا 18 ماه بعد از آن بزرگ‌ترین کارخانه سازنده شاسی‌بلند X5 که در کارولینا قرار دارد، روی طراحی زیرساخت‌های پیشرانه‌های هیبریدی تمرکز خواهد کرد.

دیدگاه کاربران