تمرکز سرمایه‌گذاری بر خودروهای برقی

وداع پورشه با پیشرانه‌های دیزلی

2 مهر 1397 17:00

شرکت پورشه به صورت رسمی اعلام کرده که تصمیم دارد به جمع سایر خودروسازانی بپیوندد که قصد ادامه تولید محصولات دیزلی را ندارند. علت این تصمیم افزایش تقاضا برای خودروهای برقی مخصوصاً در میان مشتریان اروپایی بوده است.

برای دوستداران پورشه‌های بنزین‌سوز جای نگرانی وجود ندارد چراکه فعلاً قرار نیست تمام محصولات پورشه به پیشرانه برقی مجهز شوند.طی اظهار نظری رسمی، این تولیدکننده آلمانی خودروهای اسپرت بیان کرده که تا سال 2022 این شرکت رقمی معادل با 7 میلیارد دلار روی ساخت خودروهای برقی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و این تازه مرحله آغازین از ایده‌های این شرکت برای بازار خودرو در سال‌های آینده خواهد بود.

با نگاهی به جدیدترین آمار فروش محصولات پورشه می‌توان علت این سرمایه‌گذاری و تصمیم‌های جدید شرکت را بهتر درک کرد. پورشه اعلام کرده که 63 درصد از تمام پانامراهای فروخته شده در قاره اروپا از نوع هیبرید این خودرو بوده‌اند. از سوی دیگر تقاضا برای مدل‌های دیزلی پورشه در حال سقوط است، همان‌طور که فروش جهانی این دسته از ساخته‌های پورشه در سال 2017 کاهش 12 درصدی داشته است.

با نگاه به این نتایج می‌توان تصمیم پورشه برای توقف تولید مدل‌هایی که از سوی خریداران مورد بی‌توجهی واقع می‌شوند را هوشمندانه توصیف کرد. از طرف دیگر اولین خودروی اسپرت تمام برقی ساخت پورشه یعنی «تایکان» با عملکرد فوق‌العاده در میان سایر خودروهای همرده طوفانی به پا خواهد کرد.

اولیور بلوم به عنوان مدیرعامل شرکت پورشه در مورد پیشرانه‌های دیزلی بیان کرده که فناوری به کارگرفته شده در این پیشرانه‌ها بسیار بااهمیت بوده و همچنان مورد استفاده خودروسازان قرار خواهد گرفت اما پورشه به عنوان سازنده خودروهای اسپرت تصمیم گرفته که دیگر در محصولات خود از این فناوری استفاده نکند. با این حال وی خاطرنشان ساخته که جای نگرانی برای مالکان پورشه‌های دیزلی وجود نداشته و این شرکت همچنان به پشتیبانی و ارائه خدمات به این‌گونه خودروها ادامه خواهد داد. علاوه‌براین پورشه رسماً اعلام کرده که به دلیل جایگاه ویژه خودروهای اسپرت قدرتمند در میان محصولات این شرکت، این خودروساز اهل اشتوتگارت همچنان به ساخت و نصب پیشرانه‌های بنزین سوز در ساخته‌های خود ادامه خواهد داد.

در هر حال پورشه اولین خودروسازی نیست که از ادامه ساخت پیشرانه‌های دیزلی انصراف داده است. شاید بتوان رسوایی مربوط به تقلب در اعلام نتایج آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی محصولات گروه فولکس‌واگن را در این اتفاق موثر دانست که در کنار عوامل دیگر به کاهش اعتماد مشتریان به این‌گونه پیشرانه‌ها و کاهش تقاضای آنان برای خرید خودروهای دیزلی منجر شده است. هرچه باشد، با توجه به افزایش استقبال خریداران از خودروهای بنزین‌سوز یا الکتریکی، نمی‌توان در سالهای آینده چشم‌انداز روشنی برای خودروهای دیزلی متصور بود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران