انتقاد رسانه‌ها از اقدامات پوپولیستی دولت اسلام‌آباد

حراج تمسخر‌آمیز خودروهای دولتی پاکستان

3 مهر 1397 15:00

حراج خودروهای کاخ نخست‌وزیری دولت پاکستان با فروشی بسیار کمتر از انتظار به پایان رسید و مورد تمسخر رسانه‌ها قرار گرفت.

در حالی حراج خودروهای دولتی با شعار «بازگشت ثروت ملت به دست صاحبان اصلی آن» تنها 1.6 میلیون دلار عایدی داشت که عمران خان، نخست‌وزیر جدید با هلی‌کوپتر سفر می‌کند.به گزارش خبرگزاری رویترز غوغای پوپولیستی «عمران ‌خان»، نخست‌وزیر جدید دولت پاکستان برای کمپین کاهش هزینه‌های دولت، به شکستی دیگر برای وی تبدیل شد.

محمد اسیف، مقام دولتی در این زمینه به یک رسانه‌ محلی اعلام کرد: «حراج روز دوشنبه نزدیک به 200 میلیون روپیه (1.6 میلیون دلار) برای دولت عایدی داشت که تنها 10 درصد انتظارات برای فروش بود و از یک‌صد خودرو تنها 61 دستگاه به فروش رسید.»

این حراج به‌عنوان بخشی از اقدامات عمران خان با شعار «بازگشت ثروت ملت به دست صاحبان اصلی آن» بود. منتقدان می‌گویند عمده این اقدامات بیش ازآنچه تأثیرگذار باشند، نمادین بوده‌اند.

نزدیک به 70 درصد از 101 خودروی به حراج گذاشته‌شده خودروهایی قدیمی بوده و بیش از 10 سال عمر داشتند. عمر دو دستگاه تویوتا کرولا نزدیک به 32 سال می‌رسید.

مجموع عایدی این حراج نزدیک به رقم پیش‌بینی‌شده برای یک دستگاه مرسدس‌بنز ضدگلوله به مبلغ 1.5 میلیون دلار بود.

عمران خان در حالی سیاست‌های ضد تجمل‌گرایی خود را آغاز کرده است، به خاطر انجام سفرهای خود با هلیکوپتر، حتی در اسلام‌آباد، موردانتقاد قرار دارد. وزیر ارتباطات دولت در پاسخ به این انتقادات گفته بود «هزینه سفر با هلی‌کوپتر از موتورسیکلت هم ارزان‌تر است و به ازای هر کیلومتر 50 روپیه (40 سنت) هزینه دارد.»

منتقدان در پاسخ به این صحبت‌ها گفته بودند «اگر این‌گونه است چرا اتوبوس‌های شهری را متوقف نمی‌کنید تا همه با هلی‌کوپتر جابه‌جا شوند.» تخمین زده می‌شود هلی‌کوپتر عمران خان در هر ساعت 200 هزار روپیه (1633) دلار هزینه سوخت و خدمه و تجهیزات در بر دارد.

دیدگاه کاربران