خنک‌کاری با 200 کیلوگرم یخ خشک

مصائب اولین خودروی مسابقه‌ای برقی سئات

6 مهر 1397 15:00

اولین خودروی برقی مسابقه‌ای جی‌تی دنیا تا پیش از حضور در رقابت‌های 2020 تورینگ، مشکلات عجیبی را پیش روی خود می‌بیند.

خودروی الکتریکی سئات اسپانیا که E-Racer نام گرفته است، برای خنک‌کاری پکیج باتری‌های در هر روز نیاز به مصرف 200 کیلوگرم یخ خشک دارد.شاهکار الکتریکی سئات اسپانیا که E-Racer نام گرفته در واقع همان کوپرا هاچ‌بک اسپرت است که تغییراتی بنیادین در قوای محرکه آن اعمال شده است. به دلیل استفاده از پکیج باتری‌های 65 کیلووات ساعتی که وزن‌شان به چیزی بیش از 450 کیلوگرم می‌رسد، حرارت تولیدی بیش از حد انتظار و تحمل است. مهندسان شرکت تا پیش از حل موضوع راه‌حل ساده‌ای را در پیش گرفته‌اند. تست‌های میدانی سئات فوق در حالی برگزار می‌شود که به منظور کاهش این حرارت شدید در هر روز نیاز به مصرف 200 کیلوگرم یخ خشک است. در واقع راننده هربار که دمای باتری‌ها به حد هشدار می‌رسد به پیت استاپ مراجعه می‌کند و بسته یخ آب‌شده خود را با نمونه تازه جایگزین می‌کند.

سرمهندس بخش موتوراسپرت سئات می‌گوید در حال حاضر این تنها راه برای کل تیم است. در تلاش هستیم تا بتوانیم آستانه تحمل خودرو را بالاتر ببریم ولی همان‌طور که می‌دانید برای خودروهای برقی آن‌هم نمونه‌های مسابقه‌ای حرارت پدیده‌ای خطرناک است.

از آنجایی که E-Racer در حال پشت سر گذاشتن تست‌های اولیه است‌، کلیه افراد حاضر در تیم مهندسی از دست‌کش‌های مخصوص برای سر و کار با برقی که 1000 ولت است استفاده می‌کنند.

سئات فوق با خروجی معادل 670 اسب‌بخار و گشتاور 960 نیوتن‌متری‌اش می‌تواند صفر تا صد را در 3.2 ثانیه طی کند و سپس به سرعت نهایی 270 کیلومتربرساعت برسد.

دیدگاه کاربران