مقابله با یک نهاد فدرال و یا تقلب در بازار سهام

دلیل جریمه سخت ایلان ماسک چه بود؟

14 مهر 1397 08:28

طبق گزارش عجیبی که توسط روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده، ایلان ماسک تهدید کرده است که اگر هیئت مدیره تسلا او را وادار به توافق با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) کند، او استعفا خواهد داد.

ایلان ماسک و کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) ایالات‌متحده آمریکا بر سر پرونده قضایی کلاه‌برداری بورسی به توافقی دست پیدا کردند. این در حالی است که اگر افت ارزش سهام تسلا نبود، ماسک تصمیم به مقابله داشت.احتمالاً به خاطر دارید که ایلان ماسک و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا آماده شده بودند تا بر سر موضوعی که ماسک در تاریخ 7 آگوست در توئیتر عنوان کرده بود به توافق برسند. او در این توئیت اعلام کرده بود قصد دارد با پرداخت 420 دلار به ازای هر سهم، این شرکت را به یک شرکت سهامی خاص تبدیل کند که امری عجیب در دنیای اقتصاد محسوب می‌شود. حتی ایلان ماسک گفته بود که سرمایه لازم برای این کار را هم تامین کرده است. اما ظاهراً در لحظات نهایی پیش از توافق ذکر شده، وکیل ایلان ماسک با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تماس حاصل کرده و اعلام کرده است که موکلش دیگر تمایلی به این توافق ندارد.

این موضوع سبب شد تا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک به دلیل «تقلبِ سهام» شکایت کند. تقلبِ سهام به معنی این است که شخصی با دادن اطلاعات دروغین، سرمایه‌گذاران را در بازار بورس به خرید یا فروش سهام ترغیب کند که معمولاً با ضرر و زیان آن‌ها همراه خواهد بود. ایلان ماسک در 7 آگوست در توئیتر اعلام کرده بود که سرمایه لازم برای تبدیل تسلا به یک شرکت سهامی خاص را تامین کرده است، اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در این خصوص گفت: «ایلان ماسک نه تنها در مورد شرایط اصلی معامله مذکور از جمله قیمت با هیچ سرمایه‌گذاری به توافق نرسیده، بلکه در این زمینه هیچ صحبتی نیز انجام نشده است.» همین امر دلیل شکایت این نهاد فدرال از ایلان ماسک بوده است.

به علاوه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دلایل دیگری نیز برای شکایت از ایلان ماسک عنوان کرده است. این نهاد فدرال ادعا کرده ماسک موضوعات گمراه‌کننده دیگری نیز درباره تبدیل شرکت تسلا به یک شرکت سهامی خاص مطرح کرده که همگی از پایه و اساس غلط بوده است و کارهای او سبب سردرگمی و اختلال قابل ملاحظه ای در بازار بورس شده است.

در گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز آمده است که ایلان ماسک از تسلا خواسته شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را قبول نکرده و با آن مقابله کند. احتمالاً هیئت مدیره تسلا نیز درخواست ماسک را پذیرفته‌اند و به همین دلیل بوده که در اطلاعیه‌ای اظهار کرده‌اند که «به ایلان ماسک، درستکاری او و شیوه مدیریت او ایمان کامل دارند.»

اگرچه ماسک تصمیم داشت با شکایت این نهاد فدرال مقابله کند، اما پس از این‌که این نهاد موضوع شکایت را اعلام کرد، سهام تسلا با افتی حدوداً 14 درصدی همراه شد و ظاهراً همین موضوع سبب شده نظر ایلان ماسک عوض شود. اما برهم زدن توافق اولیه در دقیقه آخر، سبب عصبانیت دولت آمریکا از ایلان ماسک شده و به همین دلیل برای توافق جدید شرایط را برای او دو برابر سخت‌تر کرده است.

ظاهراً کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در همین راستا جریمه تعیین شده برای ایلان ماسک را از 10 میلیون دلار به 20 میلیون دلار افزایش داده است. به علاوه، این نهاد دولتی ایلان ماسک را برای مدت یک سال از سمت ریاست هیئت مدیره تسلا منع کرده است.

از زمان نهایی شدن توافق ذکر شده، ایلان ماسک 45 روز مهلت دارد تا از سمتش استعفا دهد. ظاهراً هیئت مدیره تسلا هنوز در خصوص اینکه پس از ماسک ریاست هیئت مدیره این کمپانی را به چه کسی بسپارند تصمیمی نگرفته اند، اما برخی از اعضای هیئت مدیره جیمز مرداک (James Murdoch) را برای این سمت پیشنهاد کرده‌اند. جیمز پسر روپرت مرداک (Rupert Murdoch) بوده و در حال حاضر سمت مدیر عامل اجرایی شرکت معروف «فاکسِ قرن 21» (21st Century Fox) را دارد.

دیدگاه کاربران