33 میلیون خودرو و موتورسیکلت برای 30 میلیون راننده

تعداد وسایل نقلیه شخصی به جمعیت کشور نزدیک می‌شود

15 مهر 1397 12:33

باوجود شماره‌گذاری 1.5 میلیون دستگاه خودرو و 900 هزار دستگاه موتورسیکلت در هرسال، آمار تعداد وسایل نقلیه موتوری سال‌به‌سال بیشتر می‌شود.

به ازای هر 10 نفر ایرانی (در بازه سنی بین 18 تا 80 سال) 6 وسیله نقلیه وجود دارد.درحالی‌که آمارهای پیشین در بازه 20 تا 30 میلیون دستگاه بود حالا به گفته رئیس پلیس راهور این رقم به 33 میلیون دستگاه رسیده است.

رشد تعداد وسایل نقلیه موتوری کشور نشان از این دارد که سرعت تولید بسیار بیشتر از سرعت اسقاط کردن و وسایل فرسوده است. این مساله زنگ خطری است برای وضعیت حمل‌ونقلی کشور؛ چراکه پیامدهای چنین رشدی افزایش حجم ترافیک، آلایندگی شدیدتر هوا و تصادفات بیشتر است؛ مگر این‌که در هرکدام از این زمینه‌ها کارهایی اساسی صورت گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا دراین‌باره گفت: «تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های کشور به حدود 33 میلیون دستگاه افزایش‌یافته و شمار دارندگان گواهینامه رانندگی در کشور به بیش از 30 میلیون نفر رسیده است.»

این آمار نشان می‌دهد بیش از 37 درصد ایرانیان گواهینامه دارند و برای نزدیک به 40 درصد جمعیت ایران، خودرو وجود دارد که با توجه به فرسوده بودن حجم بالای آن‌ها آمار قابل‌توجهی است. ضمن این‌که حدود 56 میلیون نفر بین 18 تا 80 سال سن دارند (بر اساس اطلاعات مرکز آمار در سال 95) و این یعنی تقریباً به ازای هر 2 نفری که توانایی بالقوه رانندگی دارد، 1.1 وسیله نقلیه موتوری وجود دارد.

تقی مهری همچنین گفته است: «در پنج‌ماهه گذشته از سال بیش از 7 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند.»

با توجه به عواقب منفی وسایل نقلیه مانند آمار تصادفات و جان باختن سالانه 15 تا 17 هزار نفر، ترافیک فزاینده، آلایندگی روزافزون قابل‌لمس برای شهروندان و عوارض و مرگ‌ومیر ناشی از آلایندگی، به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به کیفیت تولید، استانداردها، فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری پیشگیرانه کرد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران