استقبال از میانه‌روی در اندازه، قدرت و تجملات

سالی پربار برای کلاسی جدید در اروپا

18 مهر 1397 14:39

در شرایطی که «کراس‌اورهای کوچک نیمه لوکس» چند سالی است به بازار آمده‌اند،‌ اخیراً با پیوستن مدل‌هایی از ب‌ام‌و، ولوو و جگوار به این کلاس خودرویی، مورد استقبال قابل‌توجهی از سوی خریداران واقع شده است.

کلاس نسبتاً جدید، در حال گسترش و نیم میلیون دستگاهی کراس‌اورهای کوچک نیمه‌لوکس هنوز در اختیار ب‌ام‌و X1 است و با سرعت دارد تنوع محصول و سهم بیشتری از بازار اروپا را می‌گیرد.براساس تحقیقات موسسه «ال‌ام‌سی اتوموتیو» فروش کلاس کراس‌اورهای کوچک نیمه لوکس (premium subcompact SUV) در اروپا امسال برای اولین بار از مرز نیم میلیون دستگاه خواهد گذشت. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2021 فروش این کلاس به دو برابر فروش سال 2016 یعنی 700 هزار دستگاه خواهد رسید.

ب‌ام‌و X1 کراس‌اور که در حقیقت اولین در این کلاس خودروها بود با فروش 62 هزار و 287 دستگاهی به رشد خود برای تسلط بر بازار ادامه می‌دهد. البته ولوو XC40، جگوار E-Pace و حتی دی‌اس 7کراس‌بک که همگی در سال جاری به بازار عرضه‌شده‌اند، تخت پادشاهی ب‌ام‌و کوچک لوکس را به لرزه انداخته‌اند. درعین‌حال نباید برادر بزرگ‌تر این مدل یعنی X2 را فراموش کرد. مدلی که ممکن است خیلی‌ از خریداران را برای داشتن محصولی‌ به‌روزتر وسوسه کند.

آمارها نشان می‌دهند که آئودی هم عملکرد بسیار خوبی نیمه ابتدایی سال داشت. مدل Q2 توانست حدود 44 هزار و 422 دستگاه و 36 هزار و 833 دستگاه از مدل Q3 بفروشد تا در رتبه‌های دوم و سوم قرار بگیرند.

رتبه‌های چهار، پنج و شش در اختیار مرسدس GLA با فروش 34 هزار و 835 دستگاهی، مینی کانتری‌من با فروش 28 هزار 630 دستگاه و رنجرور ایووک با 22 هزار و 400 دستگاه قرار داشتند. چهار جایگاه بعدی نیز به ترتیب در اختیار این مدل‌هاست که قبلاً به آن اشاره شد: ولوو XC40، جگوار E-PACE، ب‌ام‌و X2 و دی‌اس 7 کراس‌بک.

اتفاقاتی در پیش است که رقابت میان کراس‌اورهای کوچک نیمه لوکس را جذاب‌تر می‌کند؛ مرسدس می‌خواهد جایگزینی برای GLA کنونی ارائه کند. فروش لکسوس UX در ماه جاری آغاز خواهد شد. نهایتاً این‌که تا سال 2022 حتی آلفارومئو هم به این کلاس ورود می‌کند.

65 درصد از فروش‌های امسال این کلاس مربوط به مدل‌های دیزلی بود و مدل‌های بنزینی به‌سرعت در حال کمتر کردن فاصله هستند. سهم بنزینی‌ها در نیمه ابتدایی سال گذشته 24 درصد بود که امسال به 35 درصد رسید.

بزرگ‌ترین بازارهای این کلاس هم به ترتیب بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هستند.

دیدگاه کاربران