سدی برای قاچاق و علاجی برای مصرف بی‌رویه

کارت سوخت در راه است

20 مهر 1397 09:10

به نظر می‌رسد بحث سهمیه‌بندی دوباره بنزین جدی شده است. بعد از جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه 18 مهر بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به خبرنگاران گفت به‌منظور جلوگیری از قاچاق سوخت ناشی از قیمت ارزان بنزین، ناچار هستیم که پروژه کارت‌های سوخت را مجدداً راه‌اندازی کنیم.

غیر از بحث قیمت سوخت،‌ دلایلی مانند نظارت بر نحوه مصرف خودروهای داخلی، جلوگیری از آلودگی هوا و مسائل مربوط به محیط‌زیست نیز به‌عنوان بهانه بازگشت کارت سوخت مطرح می‌شود. واعظمی به اختلاف قیمت فاحش بین آنچه در ایران عرضه می‌شود و قیمت عرضه کشورهای همسایه اشاره دارد. البته غیر از بحث قیمت سوخت،‌ دلایلی مانند نظارت بر نحوه مصرف خودروهای داخلی، جلوگیری از آلودگی هوا و مسائل مربوط به محیط‌زیست نیز به‌عنوان بهانه بازگشت کارت سوخت مطرح می‌شود. البته این نکته را محمدرضا پورابراهیمی نیز تایید می‌کند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ارائه کارت سوخت بنزین به مردم در دستور کار است و با توجه به محاسبات انجام شده قرار است در موضوع سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم‌گیری شود تا زمان اجرای آن مشخص شود.

اگر یادتان باشد ایرانی‌ها در تیرماه روزانه 91 میلیون و 700 لیتر بنزین مصرف می‌کردند که این رقم از میانگین جهانی بالاتر بود. ایران دومین کشور بعد از ونزوئلا است که بنزین ارزان دارد. قیمت بنزین در ایران تنها 7 سنت است اما قیمت واقعی آن در کشورهای همسایه حدود 75 سنت است بنابراین بازار قاچاق سوخت از ایران به شدت گرم شده است. دقیقاً به همین خاطر است که بحث بازگشت کارت‌های سوخت جدی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز پیشنهاد وزارت نفت برای فعال‌سازی دوباره کارت سوخت را تایید کرده است. مصرف بی‌رویه بنزین را می‌توان از روی ترافیک شبانگاهی پایتخت هم فهمید. بازگشت کارت‌های سوخت تعادل بین تولید و مصرف را حفظ می‌کند. ناظران بر این باورند که در زمان فعال بودن کارت سوخت و یا عبارتی برقرار بودن سهمیه‌بندی بنزین، کنترل مبادی قاچاق کالا به طرز بهتری انجام می‌شد. از سویی دیگر کارت سوخت نه فقط می‌تواند به بحث قاچاق کمک کند بلکه می‌تواند بازوی یاری‌رسان برای دهک‌های پایین جامعه باشد. با این حال تردیدی نیست که بنزین ارزان در ایران راه را برای سودجویی افراد هموار کرده است. اگر هر فردی بخواهد بنزین را حتی به نصف قیمت خارج از مرزها به فروش برساند، می‌تواند 5 برابر سود برای خود کسب کند. این یعنی قاچاق بنزین به کشورهای همسایه 10 برابر قیمت فروش برای قاچاقچیان سود دارد. آمار نشان می‌دهد ایران کمتر از کشور ترکیه خودرو داشته و دو برابر این کشور سوخت مصرف می‌کند، البته در شرایط کنونی قاچاق بنزین در شهرهای مرزی به صرفه است.

استعلام و پیگیری کارت بنزین

برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران