سهم فروش دیزل در اروپا به 36.5 درصد کاهش یافت

بازار از زوال حکومت دیزل حکایت می‌کند

21 مهر 1397 15:34

خودروهای دیزلی روند کاهشی فروش خود را در سال 2018 ادامه دادند. مهم‌تر این‌که با توجه به روند تغییرات در خطوط تولید، نگاه بدبینانه دولت‌ها و بی‌میلی خریداران، حالا به نظر می‌رسد پیشرانه‌های دیزلی پس از چند دهه مبارزه با بنزینی‌ها، دارند به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند.

پیشرانه‌های دیزل که تا چند سال پیش سهمی نزدیک به 50 درصدی از بازار داشتند حالا دارند از برنامه‌های توسعه‌ای و خطوط تولید کارخانه‌ها کنار گذاشته می‌شوند.فروش خودروهای دیزلی طی نیمه ابتدایی سال در اروپا با کاهش 16 درصدی به 3 میلیون و 120 هزار دستگاه رسید که حدود 36.5 درصد کل فروش خودرو اروپا را تشکیل می‌دهد. این رقم در نیمه ابتدایی سال گذشته 42.5 درصد بود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بی‌میلی نسبت به پیشرانه‌های دیزلی در سراسر اروپا در حال گسترش است.

در کشورهایی مانند کشورهای حوزه بریتانیا این کاهش شدیدتر است و سهم دیزل به 30 درصد کل بازار پایین آمده است. در آلمان که همیشه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای دیزلی جهان به شمار می‌آمد سهم 41.3 درصدی دوره سال گذشته به 31.1 درصد در سال جاری کاهش‌یافته است.

اروپا نزدیک به سه دهه است که بزرگ‌ترین بازار خودروهای دیزل است اما بی‌میلی به خودروهای دیزلی پس از رسوایی فولکس‌واگن، معروف به دیزل‌گیت، رفته‌رفته بیشتر شد. حالا هر چه بیشتر می‌گذرد نگرانی خریداران از مسائل مربوط به آلایندگی این خودروها بیشتر روی بازار تاثیر می‌گذارد.

به خاطر مبارزه با آلایندگی، شهرهایی مانند برلین، لندن و پاریس به‌صورت مستقل هرکدام ممنوعیت‌هایی برای این خودروها در نظر گرفته‌اند. علاوه‌براین روزبه‌روز کارخانه‌های بیشتری، پیشرانه‌های دیزل را از خط تولید کنار می‌گذارند. برخی نیز طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای روی پیشرانه‌های دیزلی خود را متوقف کرده‌اند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران