رسوایی‌ها، محدودیت‌ها و استانداردهای سخت‌گیرانه

13 خودروسازی که با دیزل خداحافظی کردند

8 آبان 1397 12:28

سوخت دیزل همواره یکی از بخش‌های اصلی صنعت خودرو بوده است. عملکرد خوبی که خودروهای دیزلی دارند و مصرف سوخت نسبتاً بهتر آن‌ها در مقایسه با مدل‌های بنزینی محبوبیت این خودروها را زمانی به‌جایی رساند که تقریباً همه خودروسازهای بزرگ دنیا حداقل یک خودروی دیزلی در مجموعه مدل‌های خود داشتند. ولی اوضاع اکنون فرق کرده است. رسوایی‌های اخیر میزان آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی به میزان زیادی به اعتبار دیزلی‌ها آسیب زده و محدودیت‌ها و استانداردهای سخت گیرانه تر دولت‌های مختلف شرکت‌ها را مجبور کرده تا دور دیزلی‌ها را خط بکشند. ازاین‌رو، فروش خودروهای دیزلی مخصوصاً در اروپا همچنان رو به کاهش است. تا به امروز، 13 خودروساز اعلام کرده‌اند که دیگر خودروهای دیزلی در مجموعه مدل‌های خود نخواهند داشت. «باما» در ادامه مطلب همراه شوید تا شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

1 - آلفارومئو

به‌عنوان بخشی از برنامه 5 ساله گروه فیات کرایسلر، خودروهای دیزلی قرار است با خودروهای پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی جایگزین شوند. این برنامه شامل آلفارومئو و تمام مدل‌های ایتالیایی جذاب آن هم می‌شود.

2 - فیات

به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه فیات کرایسلر، شرکت فیات به‌صورت تخصصی به طراحی و تولید خودروهای کوچک می‌پردازد. مدل‌های پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی در این بخش از بازار این روزها بسیار محبوب شده‌اند. این شرکت ایتالیایی اعلام کرده تا سال 2022 تولید خودروهای دیزلی را متوقف خواهد کرد.

3 - جیپ

شرکت جیپ برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد، ولی خودروهای دیزلی، خوشبختانه یا متاسفانه بخشی از آن نیستند. این برند آمریکایی به‌زودی می‌خواهد یک مدل کوچک‌تر از رنگید را رونمایی کند، واگونیر را دوباره زنده نماید و نسخه هفت سرنشین گرندچروکی را روانه بازار کند. جیپ همچنین می‌خواهد تا سال 2022 ده مدل جدید رونمایی کند و گفته که همه آن‌ها نسخه‌های الکتریکی‌سازی شده خواهند داشت.

4 - لکسوس

لکسوس جزء اولین شرکت‌های خودروسازی است که خودروهای دیزلی را تحریم کرد. آن‌ها در سال 2013 تولید خودروهای دیزلی را متوقف کرده و به‌جای آن، روی ساخت مدل‌های هیبریدی متمرکز شده‌اند. احتمال این‌که لکسوس دوباره بخواهد خودرویی دیزلی روانه بازار کند تقریباً صفر است.

5 - مازراتی

دقیقاً مانند رقبای آلمانی خود، مازراتی هم از محبوبیت بالای مدل‌های دیزلی به‌منظور افزایش فروش خود طی چند سال اخیر نهایت استفاده را کرده است. هرچند، به‌عنوان زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر، بحث الکتریکی‌سازی خودروها در افق پیش روی شرکت قرار گرفته که نهایتاً منجر به حذف کامل مدل‌های دیزلی از مجموعه مازراتی خواهد شد. این شرکت ایتالیایی در حال طراحی یک نقشه راه جدید به نام «مازراتی آبی» است که شامل یک پلتفرم ماژولار جدید و یک پیشرانه الکتریکی یا پلاگین‌هیبریدی می‌شود.

6 - میتسوبیشی

میتسوبیشی بعد از سوزوکی، تویوتا و نیسان یکی از آخرین شرکت‌های ژاپنی محسوب می‌شود که به صف مخالفان پیشرانه‌های دیزلی پیوسته است. فعلاً این شرکت در دو کشور بریتانیا و آلمان فروش تمام خودروهای دیزلی را متوقف کرده است. البته، پیکاپ‌ها و خودروهای تجاری سبک دیزلی همچنان در بازار حضور خواهند داشت.

7 - نیسان

نیسان عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی دنیا را با مدل لیف به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن این نکته، شرکت نیسان قصد دارد بیشتر روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند و در طول پروسه، تصمیم گرفته تا مدل‌های دیزلی را برای همیشه کنار بگذارد. قبلاً گزارش‌هایی منتشر شده بود که نیسان اعلام کرده طراحی و تولید پیشرانه‌های دیزلی را متوقف خواهد کرد و پیشرانه‌های دیزلی موردنیاز خودروهای تجاری خود را هم قرار است از دیگر شرکت‌ها تامین کند.

8 - پول‌استار

این شرکت که اخیراً فعالیت خود را شروع کرده، تحت مالکیت جیلی چین بوده و زیرمجموعه ولوو محسوب می‌شود. پول‌استار اعلام کرده که تمام محصولات آن‌ها فقط از پیشرانه‌های پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی استفاده خواهند کرد. اولین خودروی شرکت به نام پول‌استار 1 یک کوپه پلاگین‌هیبریدی بوده و 600 اسب‌بخار قدرت و 150 کیلومتر ظرفیت پیمایش الکتریکی دارد.

9 - پورشه

پورشه با مدل‌هایی مانند تایکان و میشن E کراس‌توریسمو در حال آماده شدن برای الکتریکی‌سازی محصولات خود است و در این پروسه، می‌خواهد مدل‌های دیزلی را به‌تدریج حذف کند. این برند آلمانی ظاهراً به دلیل آسیب‌هایی که از رسوایی دیزل گیت متوجه آن‌ها شد ترسیده و راه چاره را در کنار گذاشتن این نوع پیشرانه‌ها دیده است.

10 - اسمارت

طبق برخی گزارش‌ها برند اسمارت قرار است تا سال 2026 توسط دایملر تعطیل شود و جای خود را به یک مدل کوچک‌تر از A کلاس مرسدس‌بنز بدهد. هرچند، از سوی دیگر این برند سازنده خودروهای کوچک شهری تا سال 2022 تمام الکتریکی خواهد شد. موضوعی که با توجه به افزایش مدل‌های الکتریکی در این سگمنت، قطعاً کسی را متعجب نمی‌کند.

11 - سوزوکی

خودروهای دیزلی سوزوکی فروش خوبی در اروپا ندارند. از کل فروش سوزوکی در قاره سبز فقط 10 درصد متعلق به این مدل‌ها بوده و با گذر زمان، این میزان کمتر هم می‌شود. از همین رو، شرکت در حال حذف آپشن پیشرانه دیزلی از روی خودروهای خود است. گواهی بر این مدعا می‌تواند آفرودر کوچک جیمنی باشد که فقط با یک پیشرانه بنزینی روانه بازار شده است.

12 - تویوتا

طی نمایشگاه ژنو امسال، تویوتا اعلام کرد که به‌زودی قصد دارد برای همیشه از پیشرانه‌های دیزلی در مدل‌های خود خداحافظی کند. دلیل این تصمیم کاهش ادامه‌دار تقاضای بازار برای مدل‌های دیزلی ذکر شده است. تویوتا می‌خواهد با حذف دیزلی‌ها، با فراغ بال بیشتری روی تولید مدل‌های هیبریدی تمرکز نماید.

13 - ولوو

تمام مدل‌های ولوو، یک‌به‌یک در حال از دست دادن آپشن پیشرانه دیزلی هستند. نسل جدید S60 و XC90 دیگر مدل دیزلی نخواهند داشت. شرکت ولوو برنامه‌های الکتریکی سازی بسیار جذابی برای آینده دارد. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل شرکت قبلاً گفته بود که ولوو قصد ندارد نسل جدیدی از پیشرانه‌های دیزلی را طراحی کند.

دیدگاه کاربران