همه چیز درباره کوین رایس؛ مهره مار چینی‌ها

طراح سابق مزدا و ب ام و، به چری رفت

12 آبان 1397 15:19

شتاب چری برای جهانی‌شدنش، بیشتر و بیشتر شده است. حدود یک ماه پیش بود که مدیران این شرکت از احداث نخستین مرکز طراحی و توسعه چری در اروپا خبر دادند؛ استودیویی که در آلمان واقع شده و در تابستان 2019 فعالیتش را آغاز می‌کند. 

کوین رایس حدود 13 سال برای ب‌ام‌و و 10 سال هم برای مزدا، طراحی کرده است.افتتاح این استودیو در آلمان یعنی چری به‌دنبال حضور پررنگ‌تر در بازار اروپاست و برنامه‌های فشرده‌ای برای آن دارد. البته چری از سال‌ها پیش، حضور در اروپا را تجربه کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری چری (Wuhu Chey Ltd) با تشکیل جوینت‌ونچر با هولدینگ کنون (Kenon)، برند تازه‌ای به‌نام کوروس (Qoros) را معرفی کرد. چری می‌خواست به کمک کوروس، راهی بازار خودروهای کامپکت نیمه‌لوکس اروپا شود ولی استراتژی‌اش را تغییر داد و سپس 25% سهامش در کوروس را به هولدینگ بائوننگ (Baoneng Group) فروخت. بائوننگ همچنین 26% از سهام کنون در کورس را هم خریداری کرد و نهایتا با داشتن 51% از سهام کوروس، عملا مدیریت جدید کوروس را در اختیار گرفت.

آماده باش چری برای اروپا

با صرف‌نظر کردن چری از کوروس، حالا مدیران این شرکت می‌خواهند محصولاتشان را -از این به بعد- با همان لوگوی چری به اروپا بفرستند. به همین دلیل نیز آن‌ها دیگر به فکر ریسک نیستند و می‌خواهند با تغییر تیم طراحانشان، اولین قدم خود را در بازار اروپا، محکم و مطمئن بردارند. در این راستا، اضافه‌شدن آقای کوین رایس (Kevin Rice) به گروه طراحان چری، مهم‌ترین حرکت آن‌ها برای تضمین سال‌های آینده‌ است.

آقای رایس، اصالتاً انگلیسی و 54 ساله است و از حدود یک‌ماه پیش به‌عنوان «قائم مقام طراحی چری» و همچنین به‌عنوان «طراح ارشد این شرکت برای محصولات جهانی چری» کارش را آغاز کرد. به عبارت دیگر، هر خودرویی که چری برای بازارهای جهانی می‌سازد، کوین رایس مسئولیت طراحی‌اش را برعهده دارد. همچنین از آنجایی که کراس‌اور کاملاً جدید اکسید، نخستین محصول چری برای بازار اروپاست، اولین پروژه آقای رایس نیز همین خودرو خواهد بود. 

سابقه‌ای درخشان در ژاپن و آلمان

رایس در سال 1986 از دپارتمان طراحی حمل و نقل (Transport Design) در دانشگاه کاونتری انگلیس فارغ التحصیل شد و نخستین سال‌های کارش را در استودیوهای I.DE.A و همچنین «ایتال دیزاین» گذراند و همکاری‌ کوتاه مدتی نیز با برندهای اوپل و ساب داشت.

رایس سپس در سال‌های 1995 تا 2000 به مزدا رفت و به یکی از اعضای تیم فنی این شرکت مبدل شد و در پروژه‌هایی همچون ساخت RX-8 و طراحی مفهومی نئواسپیس (NeoSpace) نیز حضور داشته است.

اما در سال 2000 رایس به ب‌ام‌و می‌رود و تا 2013 نیز در آنجا می‌ماند و در این مدت طولانی، چندین یادگاری مهم از خودش به‌جای می‌گذارد که عبارتند از:

  • مدیر طراحی خارجی برای نسل دوم سری1
  • مدیر طراحی خارجی برای نسل ششم سری3
  • مدیر طراحی خارجی برای سری3 جی تی
  • مدیر طراحی خارجی برای سری4  

کوین رایس در سال 2013 دوباره به مزدا برمی‌گردد و این‌بار به‌عنوان «مدیر نوآوری» به کمک این شرکت ژاپنی می‌آید ولی خیلی زود مزدا او را به‌عنوان «طراح ارشد این شرکت در اروپا» معرفی می‌کند. رایس حدود پنج سال در مزدا ماند و در این مدت به بهبود زبان طراحی کودو (KODO) کمک‌های فراوانی کرد که آخرین آن‌ها، همکاری با آقای ایکو مایدا (Ikuo Maeda) -طراح ارشد مزدا- برای خلق مزدا ویژن کوپه و همچنین مزدا کای (Kai) است که کای را می‌توان پیش‌نمایشی از نسل چهارم مزدا 3 دانست که احتمالا نسخه تولیدنهایی‌اش در سال 2019 معرفی می‌شود. 

مهاجرت طراحان بزرگ به چین

کوین رایس در اوایل پاییز امسال، برای دومین‌بار از مزدا خداحافظی کرد و به چری رفت تا نخستین تجربه‌اش را با یک خودروساز چینی، آغاز کند.

کوین رایس، اولین طراح معروفی نیست که به چین می‌رود. اگر اتفاقات چندسال اخیر خودروسازان چینی را مرور کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اکثر شرکت‌های مطرح چینی دیگر از کپی‌کردن دست برداشته‌اند و می‌خواهند زبان طراحی خاص خودشان را داشته باشند. از جمله طراحان معروفی که در سال‌های اخیر به خودروسازان چینی ملحق شده‌اند، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • کریس بنگل (Chris Bangle)؛ چانگان
  • فیلیپو پرینی (Filippo Perini)؛ از لامبورگینی به فاو
  • فیل سیمونز (Phil Simmons)؛ از لندرور به گریت وال
  • گیلز تیلور (Giles Taylor)؛ از رولزرویس به فاو
  • آنتونی کنی (Anthony Williams-Kenny)؛ از ام‌جی به زوتی
  • پیتر هربوری (Peter Horbury)؛ از ولوو به جیلی
  • ولفگانگ اگر (Wolfgang Egger)؛ از آئودی به بی‌وای‌دی
  • دیمیتری ویکدومینی (Dimitri Vicedomini)؛ از پینی فارینا به برلیانس
  • آندراس دوفل (Andreas Deufel)؛ از مرسدس‌بنز به گریت‌وال
  • پیتر آرکادی‌پین (Peter Arcadipane)؛ از مرسدس‌بنز به بایک موتور
  • هاکان ساراکوگلو (Hakan Saracoglu)؛ از پورشه به چری
دیدگاه کاربران