خلاق مثل کره‌ای‌ها

برنامه هیوندای و کیا برای نصب پنل‌های خورشیدی روی خودروها

12 آبان 1397 16:10

شرکت هیوندای و کیا قصد دارند از تکنولوژی جدید شارژ با پنل‌های خورشیدی روی برخی از مدل‌های خود، بعد از سال 2019 رونمایی کنند.

به کمک این تکنولوژی می‌توان بین 30 تا 60 درصد ظرفیت باتری‌های یک خودروی هیبریدی را با نور خورشید شارژ کرداین دو خودروساز کره‌ای پنل‌های خورشیدی مولد الکتریسیته طراحی کرده‌اند که می‌توان با نصب آن‌ها روی سقف یا کاپوت خودرو، نیروی الکتریکی اضافی در اختیار پیشرانه خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، هیبریدی و باتری الکتریکی قرار داد. سه سیستم شارژ خورشیدی که کره‌ای‌ها در دست طراحی دارند شامل نسل اول سقف خورشیدی سیلیکونی، نسل دوم سیستم سقف خورشیدی نیمه شفاف و نسل سوم پنل خورشیدی سبک‌وزن هستند.

نخستین سری این پنل‌های خورشیدی قرار است روی مدل‌های هیبریدی استفاده شود و شامل پنل‌های خورشیدی سیلیکونی تولید انبوه است که روی سقف خودرو نصب خواهند شد. بسته به وضعیت آب و هوایی، سیستم می‌تواند بین 30 تا 60 درصد ظرفیت یک خودرو را در روز شارژ کند.

نسل دوم سیستم سقف خورشیدی نیمه شفاف فقط قرار است روی خودروهای مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی استفاده شود. پنل‌های این سیستم روی سقف پانوراما نصب می‌شوند و همان‌طور که از نامشان پیداست، نیمه شفاف هستند. هیوندای و کیا می‌گویند خودروهای مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی که از این سیستم بهره خواهند برد، به دلیل تولید کربن دی‌اکسید کم‌تر می‌توانند به افزایش فروش شرکت کمک کنند.

سیستم بعدی نیز همان‌طور که گفته شد، نسل سوم پنل خورشیدی سبک‌وزن است. در این سیستم، پنل‌های خورشیدی روی کاپوت و سقف نصب می‌شوند.

یئونگ گیل پارک، از مدیران ارشد گروه هیوندای موتور دراین‌باره گفته: «در آینده، انواع تکنولوژی‌های تولید برق شامل سیستم‌های شارژ خورشیدی روی خودروهای ما استفاده خواهند شد.»

هیوندای و کیا هنوز اعلام نکرده‌اند که این سیستم‌ها، نخستین بار قرار است روی کدام مدل‌ها روانه بازار شوند.

دیدگاه کاربران