هیولای جنگ‌طلب

تست و بررسی مرسدس‌ بنز S63 AMG

31 اردیبهشت 1399 15:37

می‌دانید کورتیزول چیست؟ کورتیزول یکی از هورمون‌های کنترل احساسات است که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود. این هورمون، قند خون و واکنش‌های ایمنی بدن را بالانس می‌کند. کورتیزول در پاسخ به ایجاد استرس در بدن هم‌زمان با پرکاری هیپوتالاموس، وارد جریان خون می‌شود. اگر سطح کورتیزول در بدن از میزان معینی کمتر شود، استرس و افسردگی پدیدار می‌شود. اگر هم که سطح کورتیزول افزایش پیدا کند کلسیم زیادی وارد غشای نورون‌ها می‌شود. خلاصه که به زبان خودمانی این عوامل باعث بروز بی‌قراری، خشم و عصبانیت می‌شوند.

آنچه امروز به ملاقاتش رفته‌ایم، نشانه‌های شدید افزایش وحشتناک سطح کورتیزول را دارد. مرسدس‌بنز حقیقتاً با این فرزندش به مرز جنون رسیده است. خودرویی که عنان از کف داده و آن لباس شیک و مجلسی را از تن پاره کرده است. انگار نه انگار که بنزی گفتند. سدان فوق لوکس ژرمن‌ها، حالا در این مدل بیشتر یک هیولای جنگ‌طلب است. نسخه جدید S63 AMG خود را سریعاً به پزشک معالج معرفی کند.

بررسی طراحی مرسدس‌بنز S63 AMG

دلیل این‌که مرسدس خودش را از سایر برندهای لوکس جدا کرده، فقط زبان خاص طراحی‌اش نیست. اشتوتگارتی‌ها آینده را می‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند. داستان نسل ششم S کلاس (یعنی همین مدل) که سال 2013 رونمایی شد، از سال 2007 و رونمایی از کانسپت F700 آغاز می‌شود. درواقع ایده اصلی فرم چراغ‌های این خودرو از همان کانسپت الهام گرفته شده است. مرسدس بهتر از هر آلمانی دیگری می‌داند که وقار چیست و باوقار کیست. به همین دلیل از یک آرامش کنترل‌شده در بازی با زوایای تند و نرم استفاده کرده است.

شرکت، سنت اخیر طراحی خود را در این مدل نیز حفظ کرده است. البته که بسیاری از مخالفان بر این باورند که نسل جدید S کلاس شباهت آزاردهنده‌ای به نسل‌های جدید E و C کلاس دارد. این انتقاد در قسمت چراغ‌های عقب به مراتب شدیدتر هم می‌شود. جماعت مخالف راست هم می‌گویند. مرسدس حقیقتاً می‌توانست نمای پشتی این خودرو را مانند تمام S کلاس‌های دیگر متفاوت، خاص و بی‌مانند کند که نکرد.

هرچه هست باید اعتراف کرد که کاریزمای مرسدس‌بنز S63 AMG آن هم این مدل خاص با آن رنگ سنگین دیوانه‌کننده‌اش، چیز دیگری است. به‌خصوص رنگ مشکی که این بار جلوپنجره کروم‌رنگ همیشگی را نیز پوشش داده و جلوه‌ای ترسناک به آن بخشیده است. یک چیزی بگوییم شاید برایتان جالب باشد. چراغ‌های پرحاشیه این خودرو واقعاً از نزدیک بزرگ هستند. خیلی بزرگ. حتی بزرگ‌تر از نسل قبلی. نوار خمیده LED درون این چراغ‌ها چنان سنگین و رنگین به پایین متمایل شده که گویی تمام زوایای بدنه را با گرانشی مهیب به سمت خودش می‌کشد.

یکی از المان‌های نامحسوسی که هیبت این سدان پهن‌پیکر را بیشتر می‌کند، جلوپنجره ساده آن است. این یکی از همان کارهایی است که مرسدس استاد انجام دادنش است؛ یعنی تبدیل سادگی محض به یک امضای طلایی.

داخل کابین مرسدس‌بنز S63 AMG همان چیزی را می‌بینیم که از لوکس‌ترین خودروی لوکس‌ترین خودروساز دنیا توقع داریم. باظرافت، بادقت و البته بااصالت. یک زاویه مواج کنسول مرکزی را دیدنی‌تر از هر خودروی دیگری کرده است. چهار دریچه تهویه مطبوع در وسط و دو تا هم در کناره‌ها علاوه بر این‌که جلوه‌ای فضایی به این خودرو بخشیده‌اند، نسخه گرما و سرمای سرموقع را هم پیچیده‌اند.

کنار هم قرار گرفتن دو نمایشگر دیجیتال راننده و سرنشین را به یاد محصولات کانسپت و آینده‌نگر می‌اندازد. داخل S63 همه‌چیز با خط‌کش AMG اندازه‌گیری می‌شود. یک حس پویایی و تحرک در سرتاسر آن وجود دارد. حسی که آن را از نسخه استاندارد و تمام لوکس شرکت متمایز می‌کند. البته شرکت خیلی مواظب بوده که عیار جوان‌گرایی بر ذات اشرافی آن نچربد.

آپشن‌ها و تجهیزات مرسدس‌بنز S63 AMG

سان‌روف؟ ضبط USB خور؟ گرم‌کن صندلی؟ هیچ می‌دانید داریم درباره چه چیزی حرف می‌زنید؟ داریم درباره اولین خودرویی صحبت می‌کنیم که درون آن از هیچ لامپی استفاده نشده است. خودرویی که در سرتاسر آن حدود 500 عدد LED استفاده شده است. فقط در یک قلم چراغ‌های جلویی‌اش هستند که 56 عدد LED دارند و چراغ‌های عقبی‌اش 35 تا. با این اوصاف چیزی حول‌وحوش 300 LED نیز برای نورپردازی داخلی کابین خواهیم داشت.

نورپردازی داخل یعنی چی؟ یعنی روشن شدن چراغ سقفی؟ روشن شدن چراغ نقشه‌خوان؟ یا روشن شدن چراغ مربوط به آینه درون آفتاب‌گیر برای آرایش خانم‌ها؟ نورپردازی داخلی یعنی امکان انتخاب 7 رنگ مختلف برای اینکه حین رانندگی ریلکس کنید و از سیستم صوتی بورمستر دیوانه‌کننده آن نهایت لذت را ببرید. البته چراغ‌های زیر آینه، رکاب، دستگیره و مه‌شکن‌ها را هم حساب کنید.

رفقا دنبال چه چیزی در این خودرو هستید؟ اینکه بخواهیم تک‌تک آپشن‌های این خودرو را نام ببریم دقیقاً باید کاتالوگ 300 صفحه‌ای آن را برایتان ترجمه کنیم. چیزی که اینجا داریم این قابلیت را دارد که می‌توان مدت زمان روشن ماندن چراغ‌های زیر دستگیره آن را از 15 تا 60 ثانیه تغییر داد، یا کلاً خاموششان کرد. با این خودرو می‌توان میزان پرش در صندوق‌عقب را هم تنظیم کرد و حتی آن را هم بست.

این‌که برخی از خودروها از آپشن دوربین 360 درجه استفاده می‌کنند، برای مرسدس‌بنز S63 AMG خنده‌دار است، چراکه 4 دوربین اطراف این خودرو در ارتباط مستقیم با 12 سنسور حرکتی روی سپر جلو و عقب آن هستند. این پکیج به لطف رادار هوشمند کروز کنترل سبک ساده‌ای از یک خودروی نیمه خودران را فراهم می‌کند. از نظر هوش مصنوعی S63 بین موجود زنده و اشیاء اطراف، تفاوت وجود دارد و این تفاوت با رنگ‌های قرمز و زرد مثلث روی آینه متمایز می‌شود.

اگر به ما بود که بهترین آپشن این خودرو را صندلی‌هایش انتخاب می‌کردیم. صندلی‌هایی با 10 حالت تنظیم و گرم‌کن و سردکن که خودشان هرکدام سه حالت مختلف دارند. با استفاده از دکمه Rest مخصوص راننده این صندلی در کمتر از 50 ثانیه بر اساس الگوی بدن راننده خودش را تنظیم می‌کند زیرپایی آن بالا می‌آید و نقاط خالی نشیمن و کمر پر می‌شود.

دیگر گفتن ندارد که مرسدس برای این مدل دو پورت 12 ولت قرار داده است. این را هم بگوییم و تمام که سیستم تهویه مطبوع S63 به معنی واقعی کلمه مطبوع است؛ یعنی باب میل شما یک رایحه ملایم پخش می‌کند. دیگر چه می‌خواهید؟ باز هم می‌گویید آپشن؟

مشخصات فنی مرسدس‌بنز S63 AMG

اگر قرار است سر به بیابان بگذارید، الان وقتش است. داریم درباره یک جثه 2.2 تنی (با استاندارد یک راننده 68 کیلوگرمی، یک چمدان کوچک 10 کیلویی، مخزن روغن 10.5 لیتری و باک بنزین 90 درصد پرشده) صحبت می‌کنیم که می‌تواند صفر تا صد را زیر 4 ثانیه بپیماید و مثل فشنگ درون خان تفنگ تا 300 کیلومتر برساعت سرعت بگیرد.

می‌دانید که ماجرا از کجا آب می‌خورد؟ همه‌چیز زیر سر آن نیروگاه 5.5 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربو است. پیشرانه‌ای با 577 اسب‌بخار قدرت 900 نیوتن‌متر گشتاور. استون‌مارتین والکایری با آن عظمتش همینقدر گشتاور دارد. فراری FXX سری Evoluzione با همین میزان گشتاور خدا را بنده نیست. آئودی SQ8 با سه توربو همینقدر گشتاور دارد. بنتلی مولینار با آن پیشرانه 12 سیلندر W شکل حیرت‌انگیزش هم همینقدر گشتاور دارد.

مرسدس برای اینکه اعتبار و اصالت خود را در این زمینه نشان دهد، آمده مهندس طراح پیشرانه را مجبور کرده که اسم و امضای خودش را روی بلوک موتور بچسباند. این اگر اعتمادبه‌نفس نیست، پس چیست؟ 80 درصد گشتاور در دور موتور 2250 تا 3750 rpm توسط جعبه‌دنده سفارشی 7 سرعته MCT به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند و این یعنی اراده کردن همانا و سوت شدن همانا. حالا شما فرض کنید مرسدس دست مهندسان AMG را باز می‌گذاشت. آن وقت می‌توانستیم شاهد اولین سوپراسپرت زمین به هوای تاریخ باشیم.

حجم دو سیلندر این خودرو به اندازه حجم کل پیشرانه پراید است. این اعداد و ارقام برای یک سدان سایز بزرگ که بیش از 5.3 متر طول دارد، واقعاً ترسناک است. البته همه عددهای این خودرو غیرعادی هستند. مثلاً برای چنین محصولی یک باک 93 لیتری در نظر گرفته شده است. این گنجایش برای پیشرانه‌ای که در پیمایش شهری 16 لیتر بنزین می‌بلعد، زیاد نیست. البته شاید باور نکنید ولی مصرف میانگین مرسدس‌بنز S63 AMG کمی بیشتر از 13 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

چرخ‌ها در خودرویی با این اعصاب ضعیف، نقش مهمی ایفا می‌کند. تایر انتخاب شده برای این چرخ‌ها در محور جلو 255.40 میلی‌متری و در محور عقب 285.35 میلی‌متری هر دو 20 اینچی هستند. تا اینجا هستیم این را هم بگوییم که ترمزهای مرسدس‌بنز S63 AMG در چرخ جلو 390 میلی‌متری و در چرخ عقب 360 میلی‌متری هستند. مرسدس شاعر ناب‌ترین ابیات مهندسی خودرو است و حقیقتاً AMG نیز خشن‌ترین خواننده موجود برای این اشعار.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز S63 AMG

وقتی کورتیزول افزایش می‌یابد و آدرنالین نیز بالا می‌رود، یعنی این و آنی است که دچار رعشه شوید. این همان حالی است که پشت فرمان این خودرو داریم. این را هم بگوییم که قبلاً وقتی داشتیم مرسدس‌بنز S500 استاندارد را تست می‌کردیم، اینقدر هیجان‌زده و استرسی نبودیم؛ اما این یکی فرق دارد. این یکی در آشپزخانه AMG شدیداً با ادویه تند کاری، مزه‌دار شده است.

صدای اگزوزهای چهار دهنه S63 چیزی نیست که از محصولات شیک‌وپیک مرسدس انتظار داشته باشیم. گویی یک چیزی آن پشت‌ها در حال گداختن است. موس کنترلی که در اینجا نقش اهرم تعویض دنده دارد را برای راه افتادن تنظیم می‌کنیم و حرکت. اکیداً توصیه می‌شود اگر دیسک کمر یا آرتروز گردن دارید با این خودرو شوخی نکنید. با یک Rev Up ساده، آدم دلش هُری می‌ریزد. تا دنده بعدی خودش را درگیر کند انگار یک قرن گذشته و 1000 فرسخ رانده‌اید. اگر قرص رفع اضطراب مصرف می‌کنید، الان وقت خوردن سه چهارتا از آن است. تازه جعبه‌دنده در حالت نرمالش است.

حرکت با مرسدس‌بنز S63 AMG ، حرکت با یک شاتل در فضای خلأ است؛ آرام و نرم. مثل لغزیدن یک کره روی ماهیتابه داغ. البته هرگز آن تجربه بی‌تکرار رانندگی با مدل استاندارد را ندارد. چون AMG مجبور بوده سیستم تعلیق آن را پایدار و طبیعتاً کمی سفت‌تر کند. همین امر باعث شده تا ارتفاع خودرو پایین‌تر از حد معمول باشد تا گرانیگاه به سطح زمین نزدیک‌تر شود. البته این مکانیزم برای راندن در جاده‌های بحث‌برانگیز کشور، خودش کلی دردسر دارد. ولی جای نگرانی نیست به لطف سیستم تغییر ارتفاع پنوماتیک می‌توانید حداقل در جاهایی مثل رمپ پارکینگ و یا دست‌اندازهای خیلی بزرگ، بدون دغدغه رفتار کنید. البته فکر نکنید که S63 به اندازه یک بیل مکانیکی بالا می‌آید. داریم درباره یک تغییر سی چهل میلی‌متری صحبت می‌کنیم. آن هم در شرایطی که سرعتتان از 80 کیلومتر برساعت بیشتر نباشد. برای اینکه خدای‌نکرده یادتان برود این ارتفاع تغییریافته را به حالت اول برگردانید، به‌صورت اتوماتیک بعد از 3 دقیقه همه‌چیز به فرم قبلی برمی‌گردد.

شاید برای مایی که با پراید مثل آب خوردن 120 تا هم می‌رویم، این اعداد شوخی باشد ولی برای مرسدس 80 کیلومتر برساعت یعنی سقف ایمنی خودرو. از این سرعت که بیشتر بروید ECU می‌فهمد که راننده به سرش زده است. پیش از آن‌که بخواهید کاری کنید کمربندهای پیش‌کشنده، فعال و پشت‌سری فعال، روشن می‌شود. پهلویی صندلی‌ها حجیم شده و مثل صندلی مسابقه راننده را احاطه می‌کنند تا در پیچیدن‌های سریع‌السیر مانع از متمایل شدن بیش از حد بدنش شوند.

وقتی از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت عبور می‌کنید، مرسدس‌بنز S63 AMG به‌صورت خودکار 10 میلی‌متر دیگر از ارتفاع خودرو کم می‌کند تا بیشترین بازده آیرودینامیک حاصل شود. حالا فرمان دیگر آن حساسیت قبلی را ندارد و سیستم تعلیق کوبنده‌تر از قبل شده است. داریم درس پس می‌دهیم ولی حفظ نرمی فنربندی و فرمان‌پذیری در سرعت‌های بالا یک چیزی مثل خودکشی است.

اگر با همان سرعت معقول 80 تا حرکت کنید با معجزه فناوری Magic Body Control این خودرو آشنا می‌شوید. فناوری که خیلی جلوتر از شما به کمک دوربین پشت آینه وسط جاده را تحلیل می‌کند و مدام سیستم تعلیق را برحسب آن تغییر می‌دهد. دوربینی که غیر از این وظیفه، مسئولیت کنترل حرکت خودرو بین دو خط را نیز برعهده دارد.

از یک جایی به بعد احساس می‌کنید دیگر واقعاً نیاز به این همه گاز دادن ندارید. بله این قبول که S63 در کورس رقابت کم نمی‌آورد ولی بیایید منطقی به قضیه نگاه کنیم. هیچ‌کدام از مالکان مرسدس‌بنز آن هم این مدل خاص، نه می‌توانند و نه می‌خواهند که سرعت 300 کیلومتر برساعت را تجربه کنند. چنین فشار سنگینی برای هر خودرویی وحشتناک است. شما هزینه‌های مربوط به ست‌آپ پیشرانه را فراموش کنید. هربار که با این خودرو کارهای خشن انجام می‌دهید دارید قدم به قدم تایرهای حلقه‌ای 7 میلیون تومانی‌اش را نابود می‌کنید.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Mh89 1400/8/17
اینم هست تو ایران ! کی اینو وارد کرده ! خیلی نابه خوراک گاز دادنه ولی آخه چجوری ۱۲ سیلندر وارد شده !
پاسخ
0
2
0