تیبا در صدر پرتیراژترین‌های بازار

کاهش 25 درصدی تولید خودروسازان

29 آبان 1397 12:51

آمار تولید خودروی کشور در مهرماه نسبت به شهریور افزایش قابل‌توجهی داشت.

آمار تولید 7 ماهه دو خودروساز بزرگ کشور نشان از کاهش 25 درصدی تولید نسبت به سال پیش دارد. تیبا در صدر پرفروش‌ها قرار گرفت.درحالی‌که آمار تولید خودرو در شهریورماه به کمترین میزان در سال رسیده بود؛ در اولین ماه از نیمه دوم سال ورق برگشت و تولید رو به افزایش گذاشت؛ تولید دو خودروساز بزرگ کشور در مهرماه افزایشی حدوداً 50 درصدی نسبت به شهریور داشت و به بیش از 70 هزار دستگاه رسید.

بر اساس آمارهای منتشرشده در برخی رسانه‌ها، دو خودروساز بزرگ کشور در 7 ماهه ابتدایی سال جاری به تولید 550 هزار دستگاه رسیدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش تولید داشتند. مجموع تولید این دو خودروساز در مدت مشابه سال گذشته به 736 هزار دستگاه می‌رسید.

در این گزارش تنها تولیدات سواری گروه‌های ایران‌خودرو و سایپا بررسی‌شده است.

وضعیت تولید بر اساس مدل

تقریباً تولید همه خودروهای پرتیراژ بازار طی این مدت با کاهش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته همراه بود. تنها مدلی که افزایش تولید داشت تیبا بود. تیبا با رشد 8 درصدی و تیراژ 94 هزار دستگاه توانست در صدر پرتیراژترین خودروی بازار جای بگیرد.

بقیه برندهای پرتیراژ بازار روندی نزولی داشتند. پژو 206 حدود 18 و 405 38، سمند 32، پارس 38، پراید 26، تندر 90 55، ساندرو 46‌ و دانگ‌فنگ 17 درصد کاهش تولید داشتند.

برخی برندهای تیراژ متوسط مانند دنا، برلیانس و هایما نیز افزایش تولید را تجربه کردند.

شاید در میان این اعداد و ارقام، وضعیت خانواده رنو مهم‌تر از دیگر مدل‌ها باشد. تندر 90 از سوی هر دو تولیدکننده با کاهش تولید مواجه بود. اگر گفته‌های مسئولان سایپا را در نظر نمی‌گرفتیم می‌توانستیم بگوییم آمارها نشان از خداحافظی رنو از بازار ایران دارد. ولی آن‌طور که می‌دانیم تا پایان سال قرار است 12 هزار مدل دیگر تولید شود که البته بازهم نسبت به سال قبل نشان از کاهشی شدید دارد.

*عکس از ایرنا

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران