در شرایطی بسته پیشنهادی قیمت خودرو هنوز مجوز هیئت دولت را برای ابلاغ دریافت نکرده که محاسبات نشان میدهد تایید نهایی و اعمال این طرح، نرخ کارخانهای خودروهای داخلی را حداقل 10 میلیون تومان بالا خواهد برد.
”درصورتیکه دولت بسته پیشنهادی افزایش قیمت خودرو را بپذیرد، خودروسازان محصولات خود را باقیمت 5 درصد زیر قیمت کنونی بازار میفروشند.“به گزارش دنیایاقتصاد وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات بسته قیمتی خودرو را هنوز اعلام نکرده، بااینحال آنطور که منابع آگاه میگویند، محور اصلی آن، تعیین قیمت خودروهای داخلی، 5 درصد زیر حاشیه بازار است.
بر این اساس، ظاهراً قرار است نرخ کارخانهای خودروها به فاصله 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شود تا به این واسطه، ضمن حذف دلالی و واسطهگری، نقدینگی در صنعت خودرو نیز افزایش یابد.
حدوداً دو ماه پیش شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار را مسئول تعیین قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد.
آنطور که مسئولان سازمان حمایت اعلام کردهاند، قیمتهای پیشنهادی از چند هفته قبل به ستاد تنظیم بازار ارائهشده، بااینحال ستاد مربوطه هنوز نسبت به انتشار و ابلاغ آنها اقدام نکرده است.
بنابر اخبار غیررسمی که طی چند روز گذشته منتشرشده، خودروسازان برخی محصولات خود را طبق بسته پیشنهادی وزارت صنعت (تعیین قیمت، 5 درصد زیر حاشیه بازار) قیمتگذاری و مطابق قیمت جدید، اقدام به ارسال دعوتنامه برای مشتریان ثبتنامی کردهاند.
بهعنوانمثال، گفته میشود ایرانخودرو قیمت پژو 206 تیپ 2 را حدود 21 میلیون تومان افزایش داده و از 36 میلیون و 280 هزار تومان به 57 میلیون تومان رسانده است. در صورت صحت این خبر، با در نظر گرفتن قیمت پژو 206 در بازار (حدود 60 میلیون تومان)، مشخص میشود ایران خودروییها نرخ این محصول را مطابق با بسته پیشنهادی وزارت صنعت (تعیین قیمت خودرو، ۵ درصد زیر حاشیه بازار) تعیین کردهاند.
اگر این خبر رسماً تایید شود، میتوان اینگونه برداشت کرد که ستاد تنظیم بازار احتمالاً قصد دارد افزایش قیمتهای مصوب را کمکم و قطرهچکانی ابلاغ کند. بهعبارتدیگر، این احتمال وجود دارد ستاد تنظیم بازار، قیمتهای جدید را محصول به محصول و در فواصل زمانی مختلف ابلاغ کند تا از اثرات روانی آن کاسته شود.
ابهامات طرح جدید قیمت خودرو
عدم اعلام جزئیات بسته پیشنهادی قیمت خودرو از سوی وزارت صنعت، ابهامات زیادی را در مورد اجرای احتمالی آن به وجود آورده است. یکی از ابهامات اصلی در این ماجرا، به نحوه مدیریت عرضه محصول از سوی خودروسازان مربوط میشود. با فرض اینکه تعیین قیمت خودروها 5 درصد زیر حاشیه بازار، درنهایت اجرایی شود، این پرسش پیش میآید که خودروسازان پس از اعمال قیمتهای جدید، بازار را چگونه مدیریت خواهند کرد؟ در واقع پرسش افکار عمومی این است که آیا خودروسازان با افزایش عرضه، مقدمات کاهش قیمت را فراهم خواهند کرد، یا در راستای افزایش قیمت دوباره، سیاست کاهش عرضه را در پیش میگیرند؟
پاسخ خودروسازان به این پرسش این است که پس از ابلاغ قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار، روند عرضه از ناحیه افزایش تولید، بهبودیافته و درنتیجه، قیمتها روندی نزولی به خود خواهد گرفت. با این حال، افکار عمومی چندان به این وعده خودروسازان امیدوار نیست و احتمال میدهد آنها در راستای افزایش هرچه بیشتر قیمت، جریان عرضه را ضعیف کنند.
در جدول زیر قیمتهای احتمالی در صورت تصویب بسته پیشنهادی آمده است:
نام خودرو | قیمت کنونی بازار | قیمت احتمالی کارخانه |
---|---|---|
پراید 131 | 34,000,000 | 32,300,000 |
پراید 111 | 39,000,000 | 37,000,000 |
تیبا | 41,000,000 | 39,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 60,000,000 | 57,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 73,000,000 | 69,500,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 109,000,000 | 103,500,000 |
سمند EF7 | 54,000,000 | 51,300,000 |
پژو 405 | 55,000,000 | 52,250,000 |
پژو پارس | 80,000,000 | 76,000,000 |
دنا پلاس | 98,000,000 | 93,000,000 |
تندر E2 | 88,000,000 | 83,600,000 |
پارس تندر | 90,000,000 | 85,500,000 |
پژو 2008 | 245,000,000 | 232,750,000 |
سراتو | 205,000,000 | 194,750,000 |
منبع : دنیای اقتصاد