آبان؛ ورود خودروسازان به محدوده قرمز تولید

زمستان پیش از موعد در جاده مخصوص

10 آذر 1397 15:44

آن‌طور که آمار ثبت‌شده خودروسازان بزرگ کشور در بورس نشان می‌دهد، ایران‌خودرو و سایپا روندی پر نوسان را در تولید طی هشت ماه امسال (فروردین تا آبان) پشت سر گذاشته‌اند.

تولید خودرو از تابستان روند نزولی گرفته و تنها مهرماه روند کمی مثبت شد. آمار تولید ایران‌خودرو و سایپا در آبان به پایین‌ترین حد در سال جاری رسیده است.به گزارش دنیای‌اقتصاد، طبق ارقام منتشره از سوی ایران‌خودرو و سایپا در بورس، دو خودروساز بزرگ کشور در مقاطعی از بازه زمانی تحت بررسی، با روندی رو به رشد در تیراژ مواجه و در مقاطعی دیگر با افت تولید روبه‌رو شده‌اند.

شرایط کلی برای فعالیت عادی خودروسازی کشور فراهم نیست و مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی، سبب شده تیراژ در مسیری نزولی قرار گیرد. اوضاع به شکلی است که فعالان صنعت خودرو اخیراً در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تاکید کردند ادامه کار با این شرایط امکان‌پذیر نیست.

رکورد کاهش تولید در آبان

آمارهای اعلامی خودروسازان به بورس، جزئیاتی از افت‌وخیز تولید را در خود جای‌داده است. مقایسه نمودار ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا با یکدیگر، نشان می‌دهد هر دو شرکت روندی تقریباً یکسان را در هشت ماه امسال طی کرده‌اند.

دو ماه ابتدایی سال: هر دو خودروساز فروردین را با تولیدی کمتر از ظرفیت اسمی خود به پایان رسانده‌اند که البته این موضوع روال عادی هرساله به شمار می‌رود و با تعطیلات نوروزی در ارتباط است. طبق نمودارهای موجود، ایران‌خودرو در این ماه 30 هزار و 190 دستگاه تیراژ داشته و سایپایی‌ها نیز 29 هزار و 659 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند. طبق معمول، تیراژ خودروسازان در اردیبهشت رشدی بزرگ را تجربه و ایران‌خودرو 64 هزار و 479 دستگاه تولید را به نام خود ثبت کرده و گروه خودروسازی سایپا هم 47 هزار و 54 دستگاه تیراژ داشته است.

خرداد و تابستان: تیراژ ایران‌خودرو در خرداد به 36 هزار و 792 دستگاه نزول کرده و در تیر نیز به 31 هزار و 266 دستگاه رسیده است. هرچند ایران خودرویی‌ها در مرداد و نسبت به تیر، افزایش تیراژ را ثبت کرده‌اند، با این‌ حال در شهریور دوباره افت کرده و تولیدشان به زیر 30 هزار دستگاه رسیده است.

در این بازه زمانی، سایپایی‌ها روندی کمی متفاوت را طی کرده و از خرداد تا شهریور، کاهش تیراژ داشته‌اند. این خودروساز در خرداد 33 هزار و 166 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده و در تیر نیز 31 هزار و 238 دستگاه تیراژ داشته است. در مرداد و شهریور نیز به ترتیب ارقام 25 هزار و 717 دستگاه و 20 هزار و 585 دستگاه برای گروه خودروسازی سایپا در تولید به ثبت رسیده است.

پاییز در جاده مخصوص: دو خودروساز بزرگ کشور اما در مهر امسال ناگهان افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند. طبق آمار، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند در اولین ماه پاییز 35 هزار و 397 دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که در مقایسه با شهریور، مرداد و تیر، روندی افزایشی را نشان می‌دهد. سایپا هم تیراژی 28 هزار و 325 دستگاهی را در مهر به ثبت رسانده تا در مقایسه با شهریور و مرداد، روندی افزایشی داشته باشد.

بر این اساس، ایران‌خودرو در آبان تنها 21 هزار و 923 دستگاه تیراژ داشته که از تمام آمارهای ماهانه این شرکت طی سال جاری کمتر است. همچنین سایپایی‌ها هم 20 هزار و 295 دستگاه تیراژ را به ثبت رسانده‌اند که طی هشت ماه امسال کمترین بوده است. باید منتظر ماند و دید روند کاهشی تیراژ خودروسازان در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا سرنوشتی دیگر در انتظار آن‌هاست.

*عکس از ایرنا

دیدگاه کاربران