پیام سردبیر

نمایشگاه‌های خودرو، تزئینی یا کاربردی؟

17 آذر 1397 20:00

درطی 6 سال اخیرنمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو با افت حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان روبه‌رو شده است. این مساله ابتدا گریبان نمایشگاه دو سالانه پاریس یا همان پاریس موتورشو را گرفت و خودروسازانی چون جگوار لندرور، فورد، جنرال‌موتورز، استون‌مارتین و ... از حضور در آن سر باز زدند. این شرکت‌ها درآن برهه زمانی مشکلات مالی و عدم دریافت بازخورد مناسب از نمایشگاه پاریس را دلیل عدم شرکت در نمایشگاه پاریس عنوان کردند.

تغییر سیاست‌های بازاریابی و جذب مشتریان توسط شرکت‌هاست که سبب می‌شود آن‌ها از حضور در نمایشگاه بزرگی چون ژنو که سرآمد و آوردگاه برندهای لوکس دنیاست سر باز زنند. در سال 2016 با وجود شرکت و پوشش خبری 10 هزار روزنامه‌نگار از 100 کشور جهان در فرانسه، تنها حدود یک میلیون 72 هزار نفراز نمایشگاه خودروی پاریس بازدید کردند. در سال 2018 این امر به روند نزولی خود ادامه داد و مسئولین برگزارکننده نمایشگاه پاریس تصمیم گرفتند به جای 16 روز (14 روز نمایشگاه و 2 روز مخصوص رسانه‌‌ها و مدیران) آن را با 5 روز کاهش، در 11 روز برگزار کنند.

مدیر نمایشگاه یعنی ژان کلود جیروت نیز تایید کرد در حالی که پاریس موتورشو 40 درصد بازار اروپا را نمایش می‌دهد اما برندهایی چون فولکس‌واگن، اوپل، فیات، جیپ، آلفارومئو، فورد، نیسان، ولوو و میتسوبیشی در آن حضور نخواهند یافت و این چنین نیز شد.

این مساله حتی گریبان یکی از برترین نمایشگاه‌های خودرویی دنیا، یعنی فرانکفورت موتورشو یا همان IAA را نیز گرفت و در لیست برندهای حاضر در این آوردگاه با وجود حضور پر رنگ خودروسازان آلمانی، غایبانی سرشناس از سایر خودروسازان بین‌المللی دیده می‌شد.

حالا نوبت به نمایشگاه خودروی ژنو یا همان ژنو موتورشو معروف به «گنف» رسیده و در حالی قرار است در ماه مارس 2019 برگزار شود که یکی از بزرگان لوکس‌ساز بریتانیایی یعنی جگوار-لندرور می‌گوید در آن حضور نخواهد یافت. دلیل این افت حضور خودروسازان در چنین نمایشگاه‌هایی چیست؟ مشکل مالی؟ نداشتن بازدیدکننده یا نبود بازار فروش مناسب؟ کدامیک...؟!

دراین خصوص شرکت جگوار-لندرور گفته است دلیل اصلی این اقدام کاهش هزینه‌ها از طریق صرفه‌جویی در برگزاری چنین گردهمایی‌هایی بوده است. سخنگوی JLR در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Autocar گفته است که این خودروساز بریتانیایی به دنبال اثربخشی هر نمایشگاه خودرویی به‌صورت مستقل است. همچنین در حال حاضر وضعیت درآمدها به دلیل برخوردهای سیاسی با بحث تعرفه‌ها با مشکلاتی مواجه شده است. از ابتدای سال 2018 تا حدود 2 ماه پیش، ‌فروش شرکت چیزی حدود 4 درصد افت داشته و به عدد 492 هزار و 388 دستگاه رسیده است.

درحقیقت این شرکت اذعان می‌کند برگزاری رونمایی‌های اختصاصی و تمرکز روی پتانسیل‌های مشتریان به مراتب تاثیر بهتری از حضور در خبرهای داغ طی نمایشگاه خودرو دارد. پس مسائلی چون نداشتن بازار فروش درخصوص خودروسازان و یا نداشتن بازدیدکننده سبب عدم حضور آن‌ها نمی‌شود و تغییر سیاست‌های بازاریابی و جذب مشتریان توسط شرکت‌هاست که سبب می‌شود آن‌ها از حضور درچنین نمایشگاه بزرگی چون ژنو که سرآمد و آوردگاه برندهای لوکس دنیاست سر باز زنند.

در کشورمان نیز نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران قرار است درحالی در اواسط دی ماه برگزار شود که پیش از آن تاریخ‌هایی چون آبان و آذر نیز برای آن اعلام شده بود اما به نظر می‌آید ریزش شرکت‌کنندگان و نبود شرکت‌های کافی به دلیل توقف واردات خودرو این نمایشگاه را از رونق همیشگی انداخته است و شاید باید دراین نمایشگاه نیز متاسفانه به جای رشد برندهای خارجی با پس رفتی چشمگیر نظیر 4 تا 5 سال پیش شاهد شرکت هرچه بیشتر برندهای چینی باشیم.

دیدگاه کاربران