تولید هاوال H2 در گروه بهمن آغاز شد.

معرفی هاوال H2 در ایران

6 دی 1396 16:59

بازار شاسی‌بلندهای کوچک ایران هرچند به لحاظ فروش به پای کلاس کامپکت‌‌ یا همان جمع‌وجورها نمی‌رسد ولی خوشبختانه روزبه‌روز درحال متنوع‌شدن است. هرچند مدل‌های مختلفی در این کلاس خودنمایی می‌کنند اما بدون شک برنده نهایی این بازار، چینی‌ها هستند چراکه بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص داده‌اند. این کلاس هیجان‌انگیز در ایران، بزودی عضو جدیدی به خود می‌بیند. خودرویی که از آن‌سوی دیوار بزرگ آمده است: هاوال H2

 

گریت وال؛ بزرگترین تولیدکننده SUV در چین

 

تقصیر گریت وال نیست که تا به امروز کارنامه موفقی در ایران نداشته. این کمپانی چینی از ابتدای دهه 90 شمسی پایش به بازار ایران باز شد اما متاسفانه هیچکدام از شرکای ایرانی او، در حد و اندازه‌های برنامه‌های گریت وال برای ایران نبودند. در مورد گریت وال جالب است بدانید که در 14 سال اخیر، همواره بیشترین میزان فروش SUV را در چین به خود اختصاص داده است.

سال 2013 نیز گریت وال، زیرمجموعه جدیدی با نام هاوال تاسیس کرد تا به‌طور اختصاصی در زمینه فروش شاسی‌بلندها فعالیت کند. این روزها نیز برند هاوال در میان مشتریان چینی، اندکی لوکس‌تر از برند گریت وال است و جایگاه بهتری به‌لحاظ ارزش خرید دارد. همچنین آمار فروش صعودی هاوال ثابت می‌کند که علی‌رغم تازه‌کار بودنش جایگاهی بسیار خوبی در میان برندها پیدا کرده است.

 

فروش هاوال در 4 سال اخیر
2013 208 هزار دستگاه
2014 382 هزار دستگاه
2015 640 هزار دستگاه
2016 789 هزار دستگاه

 

بهمن؛ شانس دوباره هاوال در ایران

هاوال نخستین مرتبه در سال 94 به بازار ایران معرفی شد. در آن زمان، دیار خودرو با همکاری عظیم خودرو چهار محصول هاوال یعنی H2، H6، H8 و H9 را به بازار معرفی کرد ولی شکست خوردند و بعد از تاخیرهای طولانی مدت عملا تعداد انگشت‌شماری از هر مدل بدست مشتریان ایرانی رسید.

حالا هاوال شریک جدیدتری برای خودش پیدا کرده و می‌خواهد با گروه بهمن دوباره به بازار کشورمان سلام کند و H2 نیز نخستین محصول این همکاری مشترک خواهد بود. البته از آنجایی که در نمایشگاه خودرو تهران 96 علاوه‌بر H2، شاسی‌بلند H6 نیز در غرفه گروه بهمن حضور داشت می‌توان از همین حالا پیش‌بینی کرد که دومین محصول هاوال چه خودرویی است!


H2 متولد 2014 است اما عرضه آن از 2015 شروع شد. H2، که بعد از H1 تنها شاسی‌بلند کوچک هاوال است، در سال 2015 حدود 35 هزار دستگاه فروش داشت اما این رقم در 2016 به بیش از 196 هزار دستگاه رسید که خود گویای همه‌چیز است. H2 بعد از H6 هم‌اکنون پرفروش‌ترین محصول هاوال در بازار جهانی است.

H2 در همه‌جای جهان تنها با یک پیشرانه تولید می‌شود و مشتریان ایرانی نیز باید منتظر همین پیشرانه باشند که مشخصات آن در جدول زیر آمده است.

پیشرانه 1.5 لیتری توربو (GW4G15B)
قدرت 147 اسب بخار
گشتاور 210 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتومات 3 حالته
سیستم محرکه دیفرانسیل جلو
شتاب 12.9 ثانیه
مصرف ترکیبی 7 لیتر
طول 4335 میلی‌متر
عرض 1814 میلی‌متر
ارتفاع 1695 میلی‌متر
فاصله محوری 2560 میلی‌متر

در سطح تجهیزات نیز گروه بهمن، امکانات خوبی برای H2 درنظر گرفته است که با توجه به کاتالوگ‌های بهمن در نمایشگاه تهران 96 این امکانات عبارتند از:

  • شش ایربگ (جلو، جانبی جلو، پرده‌ای)
  • ترمز پارک برقی / ترمز کمکی
  • کمکی حرکت در شیب / کنترل پایداری
  • سانروف / تهویه دوگانه اتومات
  • ایزوفیکس / صندلی تاشو عقب / پشت‌سری فعال
  • دی‌لایت / اتولایت
  • چراغ هالوژنی جلو با تنظیم برقی ارتفاع نور
  • شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده
  • آینه الکتروکرومیک عقب / آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • دو خروجی 12 ولت
  • سنسور باد تایر / سنسور عقب
  • مانیتور 8 اینچی لمسی / دوربین عقب / دوربین جانبی
  • نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان
  • رینگ 18 اینچی
  • شش اسپیکر / بلوتوث

روی 90 تا 100 میلیون حساب کنید!

همین حالا اگر به بازار بروید، حتما مدل‌های 2016 هاوال H2 را با قیمتی بین 120 تا 130 میلیون تومان پیدا می‌کنید که البته تعدادشان بسیار کم است. ولی H2 بهمن دیگر وارداتی نبوده و مونتاژی است و طبق گفته مریم کربلایی، مدیربازاریابی این شرکت، قطعا کمتر از 100 میلیون تومان قیمت دارد.

هاوال H2 رقیب مستقیم جک S3 است ولی چون H2 آپشن‌های بیشتری دارد پس گران‌تر بودنش را می‌توان توجیه کرد. البته وجود هایما S5 تازه وارد و همچنین ام‌وی‌ام X33S نیز هرچند در یک کلاس بزرگتر از H2 هستند اما قطعا کار هاوال را دشوار خواهند کرد.

دیدگاه کاربران