با 110 میلیون تومان: آفرود ژاپنی یا کراس چینی؟

مقایسه دانگ فنگ H30، برلیانس کراس و نیسان رونیز

27 آذر 1397 19:45

زمان زیادی از روزهایی که می‌توانستید با 110 میلیون تومان یک کراس اور ساب‌کامپکت اروپایی یا کره‌ای بخرید نمی‌گذرد و با اتفاقاتی که طی 9 ماه اخیر در بازار ایران رخ داد، اکنون با بودجه‌ای در این حدود باید به خرید کراس‌ اورنماهای چینی در بازار فکر کنید. در این مطلب قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به دو مدل صفرکیلومتر در بازار ایران و یک خودروی دست‌دوم خارجی که با این بودجه می‌توان خریداری کرد بپردازیم. در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا دانگ فنگ H30 کراس، برلیانس C3 کراس و نیسان رونیز را بررسی و با هم مقایسه کنیم.

هر 3 خودرو در محدوده قیمت 110 میلیون تومان قرار دارند. با این بودجه در بازار دست دوم‌ها می‌توان طعم سواری آفرود را چشید یا در بازار خودروهای نو به سراغ گزینه‌های چینی رفت.طراحی بدنه و کابین

برلیانس کراس: با نگاه اولیه می‌توان متوجه شد که پارس خودرو برلیانس C3 کراس را مبتنی بر مدل H320 ساخته، شکل کلی بدنه دو خودرو کاملاً یکسان است و فقط شاهد برخی تغییرات مخصوصاً در بخش جلو و کناره‌ها هستیم. شرکت تلاش کرده با اضافه کردن مواردی مانند باربند، رکاب، دیفیوزر عقب و فلاپ‌های مشکی روی گلگیرها و البته افزایش چند سانتی‌متری ارتفاع سیستم تعلیق، ظاهر این خودرو را بیشتر به یک مدل کراس‌ اور شبیه کند. به‌مانند طراحی بدنه، داخل کابین برلیانس C3 کراس نیز عیناً مبتنی بر H320 ساخته شده و فقط شاهد برخی تغییرات جزئی مانند اضافه شدن صفحه‌نمایش 7 اینچی هستیم. به‌طورکلی، با توجه به ابعاد نسبتاً کوچک خودرو، فضای سرنشین‌ها خوب است. البته طراحی شیب‌دار سقف موجب شده سرنشین‌های عقب فضای سر خوبی نداشته باشند. صندلی‌ها راحت هستند، ولی خبری از روکش چرمی نیست. در ساخت کابین برلیانس C3 کراس از پلاستیک خشک استفاده شده که می‌توان این مورد را یکی از نقاط ضعف اصلی کابین شمرد.

دانگ فنگ H30کراس: به‌طورکلی خودروهای چینی طراحی‌های بدنه بسیار خوبی دارند و حداقل در این بخش، چیزی کم نمی‌گذارند، ولی متاسفانه در مورد H30 کراس اوضاع متفاوت است. شکل طراحی کلی خودرو بسیار ناآشناست، کاپوت نسبتاً دراز و شیب‌دار، در کنار چراغ‌های جلوی بزرگ خودرو سبب شده‌اند H30 کراس بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد. طراحی کناره‌ها و عقب به‌هیچ‌وجه چنگی به دل نمی‌زند و تلاش بی‌ثمر چینی‌ها برای کپی‌برداری از طراحی چراغ‌های عقب برخی مدل‌های ولوو بخش عقب را بسیار زشت کرده است. در این خودرو هم به‌مانند برلیانس کراس از باربند، فلاپ‌های روی بدنه و گلگیر و چند مورد دیگر استفاده شده تا خودرو ظاهری شبیه به مدل‌های کراس اور داشته باشد. به داخل کابین H30 کراس که می‌رویم، شرایط بسیار بهتر می‌شود. طراحی داشبورد اصلاً قابل‌مقایسه با برلیانس کراس نیست و یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی لمسی بسیار به چشم می‌زند. استفاده از پلاستیک براق در قسمت میانی داشبورد زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است. در ساخت کابین H30 کراس هم از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده شده و علیرغم جادار بودن کابین، ولی صندلی‌ها اصلاً راحت نیستند.

نیسان رونیز: رونیز به‌عنوان یک شاسی‌بلند مخصوص آفرود، طراحی خوبی دارد. همان‌طور که می‌دانید، در این خودروها طراحان همیشه تلاش می‌کنند تا ظاهری قدرتمند به خودرو بدهند و در مورد رونیز، به لطف گلگیرهای عضلانی، کاپوت حجیم و ارتفاع سواری بالا، این امر به‌خوبی محقق شده است. یکی از مواردی که در طراحی بدنه رونیز بسیار به چشم می‌زند بدون شک انحنای رو به بالای سقف پشت ستون B است. به‌طورکلی رونیز طراحی بدنه ساده و خوبی داشته و کم‌تر کسی را می‌توانید پیدا بکنید که از طراحی بدنه آن ایراد بگیرد. داخل کابین، نیسان رونیز به‌مانند بدنه، از یک طراحی ساده بهره می‌برد. البته با توجه به قدیمی بودن طراحی نیسان رونیز و همچنین این واقعیت که با یک خودروی آفرود روبه‌رو هستیم، نمی‌توان انتظار یک کابین پرزرق‌وبرق از این خودرو را داشت. در ساخت کابین رونیز هم به‌مانند دو مدل مذکور از پلاستیک خشک استفاده شده و در این بخش، هیچ‌یک برتری بر دیگری ندارند. فضای سرنشین و بار رونیز خوب بوده، ولی صندلی‌های آن خیلی راحت نیستند.

  • انتخاب باخبر: برلیانس کراس

عملکرد فنی

برلیانس کراس: C3 کراس در بازار با دو پیشرانه 1.5 و 1.7 لیتری عرضه شده که هر دو 4 سیلندر هستند، ولی میزان خروجی‌ها متفاوت و به ترتیب برابر با 103 و 114 اسب‌بخار قدرت و 138 و 154 نیوتن‌متر گشتاور دارند. در هر دو نسخه خود، C3 کراس به یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات متصل شده و خروجی‌هایش را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. البته در مدل مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری گفته می‌شود جعبه‌دنده بهبود یافته است. همان‌طور که گفته شد این خودرو مبتنی بر مدل H320 ساخته شده و هنگامی‌که پشت فرمان آن می‌نشینید، هیچ تفاوتی بین دو خودرو احساس نخواهید کرد. ازاین‌رو کلمه کراس در نام آن نباید شما را گول بزند. کیفیت سواری آن برای این سگمنت متوسط بوده و مخصوصاً در شهر و مدل مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری، مشکل خاصی احساس نخواهید کرد. سیستم تعلیق خودرو در محور جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب، نیمه‌مستقل میله پیچشی است که عملکرد خوب آن‌ها در کنار فرمان برقی C3 کراس، فرمان‌پذیری بسیار خوب برای خودرو به ارمغان آورده است.

دانگ فنگ H30کراس: همان‌طور که می‌دانید H30 کراس در ایران توسط ایران خودرو مونتاژ می‌شود و این شرکت، از پیشرانه معروف TU5 خود روی آن استفاده کرده است. این پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر خطی 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور خود را به کمک جعبه‌دنده 4 سرعته ساخت شرکت ژاپنی آیسین به محور جلو ارسال می‌کند. این جعبه‌دنده بسیار نرم بوده و عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. به‌طورکلی کیفیت سواری H30 کراس با توجه به رده قیمتی که دارد قابل‌قبول است و سیستم تعلیق نرم آن در کنار فرمان‌پذیری نسبتاً خوبی که دارد، تجربه سواری مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد. البته عدم وجود سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش مخصوصاً در پیچ‌ها و به هنگام ترمزگیری های شدید به‌خوبی خود را نشان می‌دهد.

نیسان رونیز: به‌عنوان یک خودروی مخصوص آفرود، همان‌طور که حدس زده‌اید نیسان رونیز به یک پیشرانه قدرتمند 2.4 لیتری 4 سیلندر خطی با 150 اسب‌بخار قدرت و 208 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. خودرو به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و یک جعبه‌دنده کمکی می‌تواند خروجی‌های پیشرانه را به تمام چرخ‌ها ارسال نماید. برخی مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتری رونیز را بالا می‌دانند که از نظر ما برای خودروی آفرود 1.8 تنی این میزان مصرف نمی‌تواند ایراد محسوب شود. به‌عنوان یک مدل آفرود دو دیفرانسیل با ارتفاع بالا، قطعاً نمی‌توانید انتظار سواری نرم و فرمان‌پذیری خوب از نیسان رونیز داشته باشید. صندلی‌های خشک آن مخصوصاً برای سرنشین‌های عقب می‌تواند عذاب‌آور باشد. به‌طورکلی رونیز خودرویی مناسب جوانان و عاشقان آفرود است و خیلی نمی‌تواند گزینه خوبی برای خانواده‌ها باشد.

  • انتخاب باخبر: برلیانس کراس

تکنولوژی و ایمنی

برلیانس کراس: با توجه به رده قیمتی 115 میلیون تومانی که هم‌اکنون برلیانس کراس در آن قرار گرفته، این خودرو در بخش تکنولوژی، تجهیزات و ایمنی خیلی‌ها را ناامید می‌کند. از برخی امکانات و تجهیزات قابل‌توجه آن می‌توان به سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی و حساس به سرعت اشاره کرد. البته خبری از مواردی مانند کروز کنترل (فقط به‌عنوان آپشن ارائه شده)، دوربین دید عقب و سیستم تهویه مطبوع اتومات نیست. از نظر ایمنی هم برلیانس کراس وضعیت خیلی خوبی ندارد. گرچه این خودرو در هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی همراه با سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل مجهز شده، ولی عدم ارائه سیستم کنترل پایداری و همچنین وجود فقط 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو موجب شده‌اند برلیانس کراس در این بخش خیلی عملکرد خوبی از خود نشان ندهد. ظاهراً هیچ‌گونه تست ایمنی هم روی این خودرو انجام نشده و همین می‌تواند گواهی بر این ادعای ما باشد.

دانگ فنگ H30کراس: به‌طورکلی، خودروهای چینی که در یک رده قیمتی با مدل‌های داخلی هستند، از نظر امکانات و تجهیزات همیشه در مقایسه با خودروهای ایرانی برتری دارند. این موضوع در مورد H30 کراس هم صدق می‌کند. از برخی مهم‌ترین امکانات و تجهیزات به‌کاررفته در این خودرو می‌توان به تهویه مطبوع اتومات، نویگیشن، صفحه‌نمایش لمسی 6.5 اینچی، آینه‌های گرم شونده، دوربین دید عقب و سانروف اشاره کرد. گرچه این خودرو در مقایسه با برلیانس کراس مواردی مانند تهویه اتومات، دوربین دید عقب و آینه گرم شونده دارد، ولی از امکاناتی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و آپشن کروز کنترل در H30 کراس خبری نیست. از نظر ایمنی گرچه H30 کراس وضعیت خیلی خوبی ندارد، ولی علاوه بر ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به ABS و EBD، با داشتن کیسه هوای جانبی جلو عملکرد بهتری در مقایسه با برلیانس کراس دارد. متاسفانه برای H30 کراس هم خبری از هیچ تست ایمنی نیست.

نیسان رونیز: خودرویی که در ایران با نام نیسان رونیز بین سال‌های 1382 تا 1389 در خطوط تولید قرار داشت در بازارهای جهانی با نام اکسترا و پالادین شناخته می‌شود. مدل بازار ایران مبتنی بر نسل دوم اکسترا ساخته شده، خودرویی که نخستین بار سال 2005 رونمایی شد. قدیمی بودن این خودرو، در کنار عادت شرکت‌های خودروساز ایرانی مبنی بر حذف آپشن ها و امکانات از روی خودروها موجب شده تا رونیز بازار ایران تقریباً هیچ آپشنی نداشته باشد. البته باز هم باید ذکر کنیم چون خریداران رونیز معمولاً به دنبال خرید یک مدل آفرود هستند و خیلی به کمبود امکانات و آپشن های آن اهمیتی نمی‌دهند. البته از نظر ایمنی، باید اشاره کرد که نیسان رونیز یک سروگردن از برلیانس کراس و H30 کراس بالاتر بوده و توانسته 4 ستاره ایمنی را از اداره ملی ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا (NHTSA) کسب کند.

  • انتخاب باخبر: برلیانس کراس

5 – وضعیت بازار

برلیانس کراس: در شرایطی که آخرین بار شرکت پارس خودرو تابستان 97 شرایط فروش منتشر کرده و در آن، قیمت برلیانس کراس با پیشرانه 1.7 لیتری 67 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده، هم‌اکنون قیمت این خودرو در بازار به حدوداً 120 میلیون تومان رسیده است. جالب این که در فروردین ماه 97، قیمت این خودرو 62 میلیون تومان بود که طی 6 ماه، افزایش قیمت دو برابری را تجربه کرده است. برلیانس کراس با میانگین کارکرد بین 5 تا 20 هزار کیلومتر در سال اول، افت قیمتی حدوداً 7 تا 15 میلیون تومانی را تجربه می‌کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که خریداران برلیانس کراس با آن مواجه هستند خدمات پس از فروش نه‌چندان خوب و کمبود قطعات است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای خریدار ایجاد کند.

دانگ فنگ H30کراس: به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین چینی‌های حال حاضر بازار ایران، اکنون تقریباً 5 ماهی است که خبری از اعلام شرایط فروش برای دانگ فنگ H30 کراس نیست. آخرین بار در خرداد 97 ایران خودرو آن را با قیمت مصوب 50 میلیون تومان و موعد تحویل یک ماهه پیش فروش کرده بود. قیمت بازار این خودرو در حال حاضر بین 86 تا 89 میلیون تومان در نوسان است. در مقایسه با برلیانس کراس، دانگ فنگ H30 کراس افت قیمت کمتری را معمولاً تجربه می‌کند و هم‌اکنون در بازار، دانگ فنگ H30 کراس مدل 1395 با کارکرد بین 40 تا 60 هزار کیلومتر، به‌طور میانگین قیمتی حدوداً 75 میلیون تومانی دارند. از نظر خدمات پس از فروش، با توجه به شبکه نمایندگی‌های گسترده ایران خودرو که تقریباً در همه شهرهای کشور حاضر هستند، دانگ فنگ H30 کراس شرایط بهتری در مقایسه با برلیانس کراس دارد. علاوه‌براین مورد، با توجه به این که پیشرانه این خودرو TU5 معروف است، تقریباً تمام قطعات پیشرانه آن موجود هستند و تعمیرکاران آن را همه جا می‌توان به‌راحتی پیدا کرد.

نیسان رونیز: رونیز نیز به‌مانند برلیانس کراس، توسط پارس خودرو در بازار ایران عرضه شده است. البته قیمت این خودرو بسته به میزان کارکرد و سال تولید، کاملاً متفاوت بوده و از حدوداً 110 میلیون تومان برای یک رونیز مدل 1382 با بین 250 تا 300 هزار کارکرد تا 200 میلیون تومان برای یک مدل 1389 با 50 تا 80 هزار کارکرد تفاوت دارد. در مورد خدمات پس از فروش رونیز هم با توجه به این که تقریباً 8 سالی می‌شود این خودرو از خط تولید شرکت خارج شده، نمی‌توان انتظار چنین خدماتی را از نمایندگی‌های پارس خودرو داشت. هرچند، تعمیرکارهای این خودرو در شهرهای بزرگ وجود دارند و قطعات آن هم، هر چند به قیمت‌های گران یافت می‌شوند.

  • انتخاب باخبر: دانگ فنگ H30 کراس

نظر نهایی

ما در چهار بخش کلی سعی کردیم سه خودروی برلیانس کراس، دانگ فنگ H30 کراس و نیسان رونیز را با هم مقایسه کنیم. رقابت بین H30 کراس و برلیانس کراس بسیار نزدیک و شانه‌به‌شانه است و از سویی دیگر، داستان نیسان رونیز به‌طورکلی جداست. اگر قصد خرید خودرویی صفرکیلومتر دارید که فضای سرنشین کافی، امکانات مناسب و پیشرانه‌ای خوب داشته باشد، برلیانس کراس و دانگ فنگ H30 کراس می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. از سویی دیگر، اگر ترجیح می‌دهید با همین میزان پول، یک شاسی‌بلند واقعی، با توانایی‌های آفرود بالا خریداری کنید و خیلی به امکانات و آپشن های خاصی نیاز ندارید و مصرف سوخت زیاد برایتان مهم نیست، می‌توانید نیم‌نگاهی هم به نیسان رونیز داشته باشید. نظر شما در مورد این سه خودرو چیست؟ با یک بودجه یکسان، کدام‌یک را خریداری می‌کنید؟

دیدگاه کاربران
Mohak 1397/9/29
واقعا نگارنده رو چه ذهنیتی رونیز روز با این دو مدل مقایسه کرده؟ اصلا تو یه سگمنت هستن کهری به بقیه تفاوتاشون نداریم 😐
پاسخ
0
0
3
javad 1397/9/27
به نظر من رونیز بهتره چون شاسی داره و داشتن ماشین شاسی دار افتخاره. قوی تر و جادار تره ماشین چینی فایده نداره.
پاسخ
0
0
0