حال خراب باربرها با کاهش تولید 46 درصدی

بررسی گزینه های خرید وانت در بازار/ دی 97

1 دی 1397 16:35

اوضاع تولید خودرو در کشور تعریفی ندارد. وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می‌گوید در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید انواع خودروی سواری دقیقاً 57.4 درصد کاهش پیدا کرده است. در این شرایط نباید نسبت به رونق محصولات خاص بازار مانند ون و وانت‌بار چندان خوشبین باشیم. چراکه اوضاع این تیپ از وسایل نقلیه به‌ویژه وانت‌ ها وخیم گزارش شده است.

مقایسه تولید وانت امسال با مدت مشابه در سال گذشته نشان از کاهش تولید 46 درصدی دارد.وزارت صمت در آخرین گزارش تحلیلی آماری خود از وضعیت تولید انواع وانت می‌گوید در آبان امسال 4 هزار و 84 دستگاه انواع وانت‌بار روی خط تولید رفت. این در حالی است که سال گذشته در همین ماه آمار تولید 7 هزار و 569 دستگاه را نشان می‌دهد. این یعنی کاهش 46 درصدی تولید. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضرر اصلی را در این میان گروه سایپا و هم‌چنین گروه بهمن تجربه کرده‌اند. وضعیت نارنجی‌های جاده مخصوص به مراتب بدتر است. چراکه آمار تولید آن‌ها حکایت از کاهشی 54 درصدی دارد.

علاوه‌براین ایران‌خودرو با افت 9.9 درصدی تیراژ تولید روبه‌رو شده است، اما باید این نکته را در نظر گرفت که این گروه به اندازه سهم خود از بازار وانت‌ها که البته عدد دندان‌گیری نیست، زیان دیده است. ایران‌خودرویی‌ها سال گذشته هزار و 20 دستگاه انواع وانت تولید کردند ولی آمار جدید آن‌ها فقط 919 دستگاه است.

به زبان اقتصادی شرکت دیار خودرو تنها سودآور بازار وانت‌ها بوده است. چراکه آمار تولید آن‌ها در سال گذشته صفر دستگاه بوده و امسال توانسته‌اند 11 دستگاه تولید کنند.

در ادامه با معرفی وانت های بازار گزینه‌های خرید در این سگمنت را بررسی خواهیم کرد.

نیسان پیکاپ

در اوج همکاری بین پارس‌ خودرو و نیسان ژاپن، علاوه بر رونیز و سرانزا وانت دیگری نیز روانه خط تولید می‌شد به اسم پیکاپ. خودرویی که هنوز هم می‌توان مدل‌های 92 (آخرین سال تولید) آن را در خیابان مشاهده کرد. این پیکاپ دو محور به لطف حضور یک پیشرانه 2.4 لیتری 133 اسب‌بخاری، قابلیت‌های خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت. اکنون در بازار قیمت جدیدترین ویرایش آن زیر 150 میلیون نیست. در ضمن بد نیست بدانید نمونه تک کابین این خودرو تا پیش از سال 90 تولید می‌شد.

وانت زامیاد

حقیقتاً باید این خودرو را موفق‌ترین وانت‌ باری کشور نامید. جونیور، نیسان آبی، نیسان زامیاد و یا هرچه که نامش هست، حدود 50 سال است که یک‌سره تولید می‌شود و البته هم‌چنان هم محبوب باقی مانده است. زامیاد به دلیل قابلیت‌های مناسب برای حمل بارهای سنگین و حجیم، بی‌اندازه باب میل فعالین این حوزه است. البته چندی است که زامیاد این خودرو را در کلاس‌های گازسوز و دیزلی هم عرضه می‌کند. محبوب‌ترین ویرایش این خودرو با پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی می‌تواند 100 اسب‌بخار قدرت تولید کند. گرانی‌های اخیر قیمت این وانت را در بازار به بیش از 60 میلیون رسانده است.‌

وانت تندر

نسخه وانت تندر 90 علی رغم استقبال کم، عملکرد خوبی دارد

یکی از اولین اعضای نسل مدرن وانت‌ های کشور است. خودرویی که بر پایه داچیا لوگان یا همان تندر 90 خودمان طراحی شده است. اگرچه به دلیل قیمت بیش از 80 میلیون تومانی و محدودیت‌های کاربردی‌اش چندان باب میل بازار کار و کارگر نیست ولی درست به همین دلایل است که از سوی استارت‌آپ‌ها با استقبال روبه‌رو شده. این خودرو مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری 105 اسب‌بخاری است.

وانت آریسان

با اعلام قیمت جدید 36 میلیون تومانی آریسان، این خودرو چهره‌ای دیگر پیدا کرد. اگرچه هنوز بسیاری بر این باورند که آریسان روی اتاق پژو 405 سوار شده ولی این خودرو در حقیقت چهره‌ای جدید برای وانت باردو است. چراکه پیشرانه آن 1.7 لیتری و سیستم انتقال قدرتش محور محرک عقب است. آریسان با 86 اسب‌بخار قدرت می‌تواند بیش از 700 کیلوگرم بار را جابه‌جا کند.

پراید وانت

در ادامه تولید مدل‌های رنگارنگ روی پلتفرم پراید، سایپا 151 یا وانت پراید تولید شد. خودرویی که نباید از آن انتظار عجیب و غریبی داشت. بعد از سال 93 که این خودرو رونمایی شد، بازار مدتی نسبت به آن موضع منفی داشت ولی به مرور با افزایش قیمت‌ها نظر نسبت به آن عوض شد. سایپا 151 با پیشرانه 71 اسب‌بخاری‌اش این روزها در بازار نزدیک به 35 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

شوکا

قرار بود جایگزین وانت زامیاد شود ولی محبوبیت نیسان آبی به قدری بود که شوکا نتوانست راه به جایی ببرد. شوکا نیز مانند پادرا از همان پیشرانه 2.4 لیتری 95 اسب‌بخاری استفاده می‌کند. البته زامیاد برای این مدل نیز یک نسخه گازسوز در نظر گرفته است.

پادرا

فشارهای اجتماعی برای تغییر و تحول در ساختار فوق قدیمی نیسان جونیور و عدم موفقیت شوکا، زامیاد را بر آن داشت که ماحصل آن تولید پادرا به‌عنوان وانت تک کابین بود. پادرا دارای یک پیشرانه 2.4 لیتری 95 اسب‌بخار است و اغلب سازمان‌های بزرگ خدماتی سراغ آن می‌روند. وانت تک کابین جدید زامیاد در بازار حدود 50 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود

ایسوزو D-Max

سال 92 میلادی اولین بار بود که بازار ایران با وانت سری D‌ ایسوزو ژاپن آشنا شد. تا این‌که چند سال پیش سر و کله ویرایش جدید آن پیدا شد ولی بنا به دلایلی نتوانست آن‌طور که باید و شاید مسیر خود را در بازار پیدا کند. تعداد محدودی از این خودرو توسط گروه بهمن عرضه شد که نیروهای پلیس نیز در لیست مشتریانش بودند. گفته می‌شود مدل 93 این خودرو در بازار چیزی حدود 150 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کاپرا

گروه بهمن با عرضه این خودو جان تازه‌ای به بازار وانت‌ های کشور بخشید. کاپرای چینی به لطف سیستم تعلیق منعطف، پیشرانه پرقدرت و انتقال قدرت 2 محور، خیلی زود توانست جای خود را در بین مشتریان باز کند؛ اما هنوز هم بحث بی‌کیفیتی برخی از لوازم آن انتقاداتی را به همراه داشته است. کاپرا که گاه تا 170 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری شده مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری میتسوبیشی است. ‌

وینگل 5

به نظر می‌رسد اتخاذ برخی از سیاست‌های غلط باعث شد تا دیار خودرو نتواند با این محصول از شرکت گریت‌ وال چین موفق شود. چراکه وینگل 5 می‌تواند از پیشرانه 2.4 لیتر خود 135 اسب‌بخار قدرت بیرون بکشد. وینگل 5 ابتدا قیمتی حدود 70 میلیون تومان داشت ولی تنش‌های ارزی قیمت آن را به حدود 115 میلیون تومان هم رسانده است. این خودرو در حال حاضر یکی از باکیفیت‌ترین وانت‌ های بازار به حساب می‌آید.

فوتون تونلند

فوتون تونلند، پیکاپی که توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد

ورود ایران‌ خودرو به دنیای پیکاپ‌های سایز بزرگ، اگر نگوییم با شکست مواجه شد ولی به طور حتم پیروزی چشم‌گیری را نیز در پی نداشت. فوتون چینی ایران‌ خودرویی‌ها که این روزها در بازار قیمتی حدود 200 میلیون تومان پیدا کرده، خود را دورتر از دسترس مشتریان واقعی قرار داده است. عرضه نمونه بنزینی در کنار دیزلی هم نتوانست سبد فروش آن را جذاب کند. این خودرو نیز با یک پیشرانه 2.4 لیتری 136 اسب‌بخاری روانه بازار می‌شود.

وانت ریچ

هرچقدر که نیسان پیکاپ اقبال خوبی در بازار داشت ولی ریچ به‌عنوان جایگزین چنین شانسی نداشته است. ریچ اگرچه دو محور است و از پیشرانه 2.4 لیتری 133 اسب‌بخاری بهره می‌برد ولی هنوز هم نتوانسته یاد و خاطره برادر بزرگ‌ترش را زنده کند. ریچ دو کابین چهره‌ای به روزتر از نسخه قبلی دارد ولی نکته اینجاست که قیمت 140 میلیون تومانی‌اش کمی انتخاب آن را سخت کرده است.

آمیکو آسنا

260 میلیون تومان برای یک پیکاپ دوکابین چینی، شوکه‌کننده است؛ اما آسنا هم برای خود حرف‌هایی برای گفتن دارد. با یک پیشرانه 2.4 لیتری 143 اسب‌بخاری حداقل یک سر و گردن بالاتر از رقبای هم‌وطن نشان می‌دهد. ابتدا قرار بود شرکت آمیکو این خودرو را با قیمت 175 تا 185 میلیون تومان عرض کند، اما قیمت آن هم دست‌خوش تغییر شد.

هایلوکس وارداتی

یکی از معروف‌ترین وانت‌بارهای دنیا، در بازار ایران نیز علی‌رغم قیمت وحشتناک 800 میلیون تومانی (برای نسخه 2016 صفر کیلومتر اتوماتیک) هم‌چنان محبوب و پر استفاده است. هایلوکس با این‌که یک خودروی وارداتی به حساب می‌آید و در لیست تولیدات ساخت داخل قرار نمی‌گیرد ولی باید او را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی میدان وانت‌ ها تلقی کرد. چراکه این خودرو یکی از حجیم‌ترین پیشرانه‌های موجود در این کلاس را دارد. به لطف حضور یک پیشرانه 2.7 لیتری 160 اسب‌بخار و سیستم انتقال قدرتی که نمونه‌ای از آن را روی لندکروزر دیده‌ایم، هایلکوس تبدیل به پیکاپی بی‌رقیب در بازار شده است.

دیدگاه کاربران
amirali 1397/10/18
باسلام اطلاعات مختصرومفید .....تشکر
پاسخ
0
0
0