اخبار و آمار تولید خودروسازان ایران

خودروهای اقتصادی سال آینده به بازار می‌آیند

تیر 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، اظهار کرد که صنعت خودروسازی کشور در ساخت خودرو متناسب با قدرت خرید مردم، نقص دارد. سال‌های گذشته این نقص با عرضه پراید جبران می‌شد؛ اکنون نیز تا حدودی با تیبا جبران می‌شود؛ اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند و باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم. این به معنای تولید خودرو‌های قیمت مناسب و سازگار با قدرت خرید مردم است.

بر اساس گفته‌های وی، طراحی خودرو 18 ماه طول می‌کشد؛ شرکت ایران‌خودرو کار طراحی خودرو اقتصادی را از اواخر سال گذشته آغاز کرده و سال آینده وارد بازار می‌شود. امکان دارد خودرویی با قیمت واقعی و معقول عرضه شود، اما باز هم بخشی از مردم قادر به خرید آن نباشند که این نقص در صنعت خودروسازی کشور را نشان می‌دهد.

آقای فاطمی‌امین گفت که در آیین‌نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی قرار دارد تا هم به تعداد بیش‌تری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیش‌تری قدرت خرید آن را داشته باشند. البته خودر‌های وارداتی نیز باید به تدریج داخلی‌سازی شوند.

وی درباره قیمت خودرو بیان کرد که اکنون چند نوع قیمت وجود دارد؛ اولین مورد، قیمت بازار بوده که بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است؛ علت این است که بازار خودرو سوداگری شده و چون عرضه با تقاضا اختلاف دارد، قیمت بازار 50 تا 80 درصد بالاتر از قیمت کارخانه است. مورد بعدی، قیمت فروش کارخانه است که بر اساس قیمت تمام شده تعیین می‌شود. امسال با خودروسازان توافق شده تا قیمت تمام شده را کاهش دهند تا زیان آن‌ها هم کم‌تر شود.

ایران چندمین خودروساز جهان است؟

خرداد 1401: سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، آمارهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تولید خودرو در سال 2021 به میزان 3 درصد افزایش یافته است. تولید خودرو در داخل کشور نیز 2 درصد افزایش یافته و به 894 هزار دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران جایگاه نوزدهم را در رده‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان کسب کرده است. ایران دقیقا در جایگاهی پس از انگلیس قرار گرفته است. این کشور تعداد 932 هزار دستگاه خودرو را در سال 2021 به تولید رساند.

کشورهایی که پس از ایران قرار گرفته‌اند عبارتند از ایتالیا با با تولید 795 هزار دستگاه، آفریقای جنوبی با تولید 499 هزار دستگاه، لهستان با تولید 439 هزار دستگاه، پرتغال با تولید 289 هزار دستگاه، تایوان با تولید 265 هزار دستگاه، بلژیک با تولید 261 هزار دستگاه، اتریش با تولید 136 هزار دستگاه، فنلاند با تولید 93 هزار دستگاه و مصر با تولید 23 هزار دستگاه.

در صدر این رده‌بندی، کشور چین قرار دارد که با تولید 26 میلیون و 82 هزار دستگاه، بزرگ‌ترین خودروساز جهان است‌. پس از چین، با اختلاف بسیار زیاد کشور آمریکا قرار دارد که 9 میلیون و 167 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. پس از آمریکا نیز ژاپن با تولید 7 میلیون و 846 هزار دستگاه، هند با تولید 4 میلیون و 399 هزار دستگاه، کره جنوبی با تولید 3 میلیون و 462 هزار دستگاه، آلمان با تولید 3 میلیون و 308 هزار دستگاه، مکزیک با تولید 3 میلیون و 145 هزار دستگاه، برزیل با تولید 2 میلیون و 248 هزار دستگاه، اسپانیا با تولید 2 میلیون و 98 هزار دستگاه و تایلند با تولید 1 میلیون و 685 هزار دستگاه نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا دهم را در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند.

ارائه پلتفرمی به عنوان جایگزین پراید

اردیبهشت 1401: برخی بررسی‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهند که حذف خودرو پراید از چرخه تولید، بازار خودرو را از تعادل خارج کرده است. زیرا بخش عمده‌ای از تقاضا در بازار مربوط به خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی بوده و همین امر سبب آشفتگی بازار شده است. احتمال دارد که این موضوع بر قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تاثیر گذاشته باشد. اکنون وزارت صنعت تلاش می‌کند تا محصولی را جایگزین پراید کند.

عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، بیان کرد که سایپا و ایران‌خودرو با یکدیگر همکاری می‌کنند و در حال طراحی پلتفرم مشترکی هستند تا محصولات متنوعی مطابق با قدرت خرید اکثریت جامعه براساس آن ساخته شود. این محصولات تا نیمه نخست سال 1402 به بازار می‌آیند.

طبق برنامه‌ها مقرر شده تا حداقل 4 دستگاه خودرو بر اساس این پلتفرم ساخته شود، که میانگین قیمت آن‌ها بین 150 تا 200 میلیون تومان (5 تا 6 هزار دلار) است.

وی افزود که قرار است سالانه 300 هزار دستگاه خودرو بر اساس این پلتفرم اقتصادی تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید شود. علاوه بر آن، طراحی پلتفرم به گونه‌ای است که بتوان در مسیر تولید خودروهای برقی نیز استفاده شود. در ساخت این پلتفرم مشاوران خارجی نیز کمک می‌کنند و ایرادات احتمالی آن را برطرف خواهند کرد.

محصول نهایی پلتفرمی با استانداردهای بالای ایمنی خواهد بود که در گروه خودروهای کوچک قرار می‌گیرد‌.

آمار تولید خودرو در سال گذشته

فروردین 1401: طبق آمارهای منتشر شده، در سال 1400 تعداد 963 هزار و 179 دستگاه خودرو تولید شده است، که نسبت به سال 99، افت 2.9 درصدی را نشان می‌دهد.

868 هزار و 130 دستگاه خودرو سواری در سال 1400 تولید شد، که نسبت به سال 99، 3.9 درصد افت داشته است.

تعداد وانت‌های تولید شده نیز به 79هزار و 751 دستگاه رسید، که با افت یک درصدی همراه بوده است.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده، تعداد 12 هزار و 382 دستگاه تولید شد، که 112 درصد رشد داشته است.

در سال 1400، تعداد یک هزار و 74 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شد که 35.4 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد اتوبوس‌های تولید شده به 674 دستگاه رسید که با افت 28.8 درصدی همراه بوده است.

تولید خودرو در اسفندماه سال 1400 به 60 هزار و 520 دستگاه رسید، که افت 24.4 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش 2.1 درصدی تولید تا پایان بهمن 1400

فروردین 1401: وزارت صمت در اوایل سال 1400 تولید یک میلیون و 250 هزار خودرو را وعده داده بود. سپس، آقای فاطمی‌امین به وزارت صمت وارد شد و در تاریخ نهم آبان‌ماه تاکید کرد که موج جدیدی از افزایش تولید خودرو در راه است. وی همچنین وعده داد که تا پایان سال 1400 حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود. اما آقای فاطمی‌امین در اواخر سال اعلام کرد که تولید زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود.

اکنون جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در 11 ماه ابتدایی سال 1400، تعداد 811 هزار و 700 دستگاه سواری تولید شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال 99، افت 2.1 درصدی را نشان می‌دهد.

جزئیات این آمار نشان می‌دهد که در مهرماه 66 هزار دستگاه،  آبان‌ماه 82 هزار دستگاه، آذر 80 هزار دستگاه، دی‌ 78 هزار دستگاه و بهمن‌ماه 64 هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

لازم به ذکر است که کارشناسان معتقدند در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش تولید وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان‌ده هستند، خودروسازان تمایلی به افزایش تولید ندارد.

تولید خودرو اقتصادی ملی در سال 1402

اسفند 1400: سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در نشستی با خبرنگاران بیان کرد که تلاش می‌کنند تا در سال آینده خودرو اقتصادی با قیمت کم‌تر از 5 هزار الی 6 هزار دلار تولید شود و تیراژ آن نیز بیش از 200 الی 300 هزار دستگاه باشد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، نیمه شهریورماه سال 1402 خودرویی با پلتفرم اقتصادی وارد بازار خواهد شد. بر اساس گفته‌های وی، در سال آینده با افزایش تولید خودروسازان، قیمت تمام شده محصولات آن‌ها حداقل 15 درصد کاهش خواهد یافت.

افزایش 1.5 برابری تولید در سال 1401

اسفند 1400: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، می‌گوید رشد اقتصادی در سال 1401 به 8% می‌رسد که در صورت تحقق آن، تازه به تولید سال‌های 1396 و 1397 خواهیم رسید. یعنی تولیدی که در فاصله سال‌های 1396 تا 1401 پایین آمده بود، در سال 1401 جبران شده و افزایش می‌یابد.

وزیر صمت همچنین گفته که در سال 1401 تولید خودرو با رشد 1.5 برابری همراه شده و به عدد 1.5 میلیون دستگاه می‌رسد و طبق جلساتی که با خودروسازان برگزار شده، مشخص است که این افزایش تولید، امکان‌پذیر خواهد بود. آقای فاطمی‌امین درباره حذف خودروهای قدیمی از چرخه تولید نیز گفته که طبق دستور ریاست جمهور، در سال 1401 تولید سه خودرو (سمند، 405 و تیبا) متوقف شده و عرضه سه محصول جدید آغاز می‌شود.

آمار تولید خودروهای تجاری تا پایان بهمن 1400

اسفند 1400: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، طی 11 ماه اخیر تعداد 87 هزار و 27 دستگاه خودرو تجاری سبک و سنگین مانند کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، وانت و ... تولید شده است، که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، افزایش 7 درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، بیش‌ترین تیراژ تولید مربوط به وانت است، اما بیش‌ترین نرخ رشد را ون دارد. اگر کل تولید خودرو کشور در طی 11 ماه امسال را 903 هزار دستگاه در نظر بگیریم، 10 درصد آن مربوط به خودروهای تجاری است که قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه، تعداد 73 هزار و 550 دستگاه وانت تولید شده، که سهم عمده آن متعلق به سایپاست. تولید وانت نسبت به سال گذشته حدود 1.5 درصد کاهش یافته است. تولید وانت در شرکت ایران‌خودرو، 77 درصد کاهش داشته، اما سایپا کم‌تر از 4 درصد افت داشته است‌‌.

در این مدت، 10 هزار و 799 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است، که نسبت به سال گذشته، رشد 102 درصدی را نشان می‌دهد. سهم ایران‌خودرو از این تعداد، 4 هزار و 765 دستگاه بوده که بیش از 87 درصد رشد داشته است. سهم سایپا نیز 938 دستگاه و رشد 94 درصدی است.

به طور کلی، تعداد 978 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده، که نسبت به سال گذشته حدود 39 درصد رشد داشته است. 598 دستگاه اتوبوس نیز تا پایان بهمن‌ماه تولید شد، که 33 درصد کاهش داشته است. سایپا در تولید مینی‌بوس و اتوبوس نقشی نداشت، اما ایران‌خودرو 137 درصد رشد کرد. در بخش ون‌ها نیز به طور کلی هزار و 102 دستگاه به تولید رسیده است، که نسبت به سال گذشته رشد 350 درصدی را نشان می‌دهد.

دستورات رئیس‌جمهور درباره صنعت خودرو

اسفند 1400: رئیس جمهور کشور، طی بازدیدی که امروز از انبار و خط تولید ایران‌خودرو داشتند، دستوراتی را به شرح زیر صادر کردند:

  • میزان تولیدات ایران‌خودرو در سال جدید باید نسبت به سال 1400 ، حداقل 50 درصد افزایش یابد.
  • حداقل یک خودرو اقتصادی با ساختار به روز، طی دو سال آینده تولید و عرضه شود.
  • تولید حداقل 3 خودرو قدیمی در سال جدید متوقف شود و 3 خودرو جدید باکیفیت تولید شود.
  • تولید خودروهای جدید و به روز، برقی و خودران گسترش یابد.
  • حداکثر تا دو ماه آینده، نسبت به تامین قطعات و ترخیص خودروهای دپو شده، اقدام شود.
  • عرضه خودرو افزایش یابد تا قرعه‌کشی‌ها حذف شوند.
  • از ابتدای سال جدید، خودروهای پیش‌فروش شده پس از تکمیل وجه، بدون هیچ‌گونه تاخیر، تحویل داده شوند.
  • واگذاری رانتی خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و متفاوت با فروش معمول خودرو به مردم، ممنوع است.
  • هر ساله حداقل 20 هزار خودرو کشنده، کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده، از رده خارج شوند و با خودروهای با کیفیت داخلی و یا خارجی جایگزین شوند.
  • در سال جدید، استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو ممنوع است.

افزایش میزان تولید خودرو نسبت به سال گذشته

اسفند 1400: آمار تولیدات خودروسازان نشان می‌دهد که در ده‌ماهه سال جاری، 748 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (740 هزار دستگاه)، رشد 1.1 درصدی را نشان می‌دهد. این بدان معناست که هر ماه حدودا 74 هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

وزیر صمت وعده داده بود که تا پایان سال 1400، یک میلیون و 100 هزار خودرو تولید می‌شود؛ بنابراین برای تحقق این وعده، خودروسازان باید 352 هزار خودروی دیگر را تا پایان سال تولید کنند‌.

رشد تولید خودروهای تجاری در 10 ماه اخیر

بهمن 1400: طبق آمار منتشر شده، تا پایان دی‌ماه امسال حدود 77 هزار و 767 دستگاه خودرو عمومی، تجاری، سبک و سنگین و ...  تولید شده است. تولیدات سال گذشته در همین بازه زمانی به 74 هزار و 602 دستگاه می‌رسید، که در مقایسه با آمار امسال رشد 4 درصدی را نشان می‌دهد.

تولیدات انواع کامیون و کشنده در ده ماه اخیر به 9200 دستگاه رسید که نسبت به آمار سال گذشته، رشد 97 درصدی را ثبت کردند. اما در مقابل، تولید اتوبوس و مینی‌بوس در این بازه با روندی نزولی رو به رو شد و در مجموع تعداد 1426 دستگاه به تولید رسید که افت 0.5 درصدی را نشان می‌دهد. البته بخش عمده این افت تولید مربوط به اتوبوس‌هاست که تولید آن‌ها بیش از 27 درصد افت پیدا کرده است (از عدد 765 به 554 دستگاه رسیده است)؛ زیرا در بخش تولید مینی‌بوس و میدل‌باس، با رشد 30 درصدی مواجه هستیم.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، 66 هزار و 218 دستگاه وانت تولید شده، که در مقایسه با تعداد 68 هزار و 263 دستگاه سال گذشته، 3 درصد افت داشته است.

با توجه به این که میزان تولید ون در سال گذشته کم بوده، اکنون در سال جاری 292 درصد رشد پیدا کرده و از عدد 235 دستگاه به 923 دستگاه رسیده است.

در بخش خودروهای سواری نیز ایران‌خودرو با تولید 5560 دستگاه خودرو تجاری سبک و سنگین در ده ماه اخیر، حدود 3 درصد رشد داشته است؛ زیرا میزان تولیدات آن در ده ماه سال گذشته، تعداد 5399 دستگاه بود. اما تولیدات سبک و سنگین سایپا با افت 1.5 درصدی رو به رو شد و از تعداد 53 هزار و 421 دستگاه در سال گذشته به 52 هزار و 644 رسید.

شکستن رکورد تولید خودورهای سواری

بهمن 1400: در دی‌ماه امسال، نسبت به سال گذشته، شاهد رشد 4 درصدی تولید خودرو بودیم. تولید خودرو نسبت به آذرماه نیز 7.5 درصد افزایش یافت. به طور کلی از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، تعداد 738 هزار و 500 دستگاه خودرو تولید شد، که 88 هزار و 700 دستگاه از این تعداد، مربوط به تولیدات دی‌ماه است.

در ماه مهر، تولید خودرو با افت مواجه شد؛ اما این افت در آبان‌ماه جبران شد و 13.5 درصد رشد کرد. وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده بود که تا پایان سال جاری، تعداد یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ بنابراین، خودروسازان به میزان 19.5 درصد از این برنامه عقب‌تر هستند.

این افزایش تولید اثرات چندانی در بازار نداشته است. طبق گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، عرضه خودرو در کم‌ترین سطح خود قرار دارد و بازار در رکود است. قسمتی از خودروهایی که در این مدت تولید شدند، ناقص‌اند و یا دپو شده‌اند؛ بنابراین، تمامی تولیدات به بازار عرضه نشدند.

ایران‌خودرو طی ده ماه گذشته از سال جاری، تعداد 381 هزار و 321 دستگاه خودرو سواری تولید کردند، که نسبت به سال گذشته، افت 2 درصدی را نشان می‌دهد. سایپا نیز طی ده ماهه نخست سال جاری، بیش از 257 هزار دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به سال گذشته، 8 درصد رشد داشته است. تولیدات پارس‌خودرو از اول سال جاری تا دی‌ماه به 52 هزار و 153 دستگاه خودرو رسید.

آمار تولید خودروسازان خصوصی منتشر شد

آمار تولید خودروسازان خصوصی تا پایان پاییز 1400 چنین نشان می‌دهد که از 15 خودروساز خصوصی کشورمان، تنها 10 خودروساز فعال بوده‌اند و مابقی آنها، تولیدی را رقم نزده‌اند. در 9 ماهه سال 1400 حدود 675 هزار خودرو تولید شده‌اند که سهم خودروسازان خصوصی، 39 هزار دستگاه بوده است. به عبارت دیگر، خصوصی‌ها تنها 5% از کل تولید خودرو، سهم داشته‌اند که هرچند رقم اندکی است اما در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، افزایش 15 درصدی را به همراه داشته.

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا پایان سال 1400 باید 150 هزار خودرو را وارد بازار کنند که بطور میانگین، ماهانه باید حدود 12.5 هزار دستگاه را تولید کرده باشند. درحالیکه آمار 9 ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

رتبه شرکت تولید 9 ماهه 1400
(تقریبی)
درصد تغییر نسبت به
مدت مشابه 1399
1 مدیران خودرو 21,950 دستگاه 11% کاهش تولید
2 کرمان موتور 12,180 دستگاه 74% افزایش تولید
3 بهمن موتور 4,250 دستگاه 213% افزایش تولید
4 سیف خودرو 420 دستگاه 61% کاهش تولید
5 نورا موتور پارس 413 دستگاه -
6 سروش دیزل 314 دستگاه 460% افزایش تولید
7 ریگان خودرو 174 دستگاه 100% افزایش تولید
8 خودروسازان بم 123 دستگاه -
9 ایلیا موتور 64 دستگاه -
10 خودروسازان راین 8 دستگاه -

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

برنامه تولید خودرو تا سال 1404

دی 1400: دولت نهم، دوازده سال پیش، استراتژی‌ای را برای صنعت خودرو تا افق 1404 تعیین کرد که هیچ‌گاه عملی نشد. اکنون دولت سیزدهم قصد دارد بندهای جدیدی را به عنوان برنامه راهبردی صنعت خودرو اجرا کند که شامل 9 پروژه تحولی است‌. البته لازم به ذکر است که دو بند آن‌ها که مربوط به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 و صادرات 33 درصد تولید می‌شود، مشترک است. با توجه به وضع تحریم‌ها و کمبود قطعات، چنین برنامه‌هایی بلندپروازانه به نظر می‌رسند. 

»» برنامه تولید سالانه خودرو تا 1404 ««

بر اساس جدول وزارت صمت، ارزش افزوده صنعت خودروسازی از سال 1401 تا 1404 به میزان 5 درصد رشد می‌کند، اما تحقق آن دشوار است. طبق این برنامه، مقرر شده که تا سال 1404، حداقل 10 محصول جدید به سبد محصولاتی خودروسازان اضافه شود. علاوه بر آن، صادرات 900 هزار دستگاه خودرو تا سال 1404 نیز در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش نامحسوس تولید خودرو تا پایان آذرماه 1400

دی 1400: گزارش منتشر شده از سوی سامانه کدال نشان می‌دهد که سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در نه ماهه نخست سال جاری، تعداد 669 هزار و 320 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به سال گذشته، با تعداد 653 هزار و 761 دستگاه، رشد 2.37 درصدی را ثبت کرده‌اند.

طبق این گزارش، ایران‌خودرو 325 هزار و 557 دستگاه خودرو را تا آذرماه تولید کرد و توانست عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را، همانند ماه‌های گذشته، کسب کند. از تعداد ذکر شده، 214 هزار و 681 دستگاه مربوط به خانواده پژو، 35 هزار و 706 دستگاه خانواده سمند، 37 هزار و 708 دستگاه دنا، 25 هزار و 274 دستگاه رانا، 12 دستگاه آریسان، 5 هزار و 802 دستگاه تارا، 4 هزار و 271 دستگاه هایما و 103 دستگاه پژو 2008، بوده است.

البته لازم به ذکر است که میزان تولیدات ایران‌خودرو نسبت به نه ماهه نخست سال گذشته، افت 6 درصدی داشته است؛ زیرا تعداد آن در سال گذشته به 346 هزار و 486 دستگاه می‌رسید. ایران‌خودرو در آذر ماه امسال نیز تعداد 42 هزار و 894 دستگاه خودرو تولید کرد.

سایپا نیز دومین خودروساز بزرگ کشور محسوب می‌شود و تعداد 253 هزار و 584 دستگاه خودرو را در این بازه زمانی تولید کرد. از این تعداد، 217 هزار و 221 دستگاه مربوط به خانواده تیبا، 17 هزار و 903 دستگاه سایپا 151، 16 هزار و 720 دستگاه شاهین و 130 دستگاه آریو است. علاوه‌براین صادرات 251 دستگاه خودرو کامل (CBU) و هزار و 360 دستگاه قطعات نیمه کامل (SKD) در آمار سایپا دیده می‌شود.

بر خلاف ایران‌خودرو، سایپا نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد 8.14 درصدی را به ثبت رسانده و تعداد تولیدات آن تنها در آذرماه، به 31 هزار و 131 دستگاه رسید.

پارس‌خودرو به عنوان یکی از خودروسازان مهم کشور، توانست تعداد 90 هزار و 179 دستگاه خودرو را تولید کند، که شامل 47 هزار و 128 دستگاه از خانواده کوییک (کیو 200)، 26 هزار و 397 دستگاه کوییک معمولی، 16 هزار و 60 دستگاه از گروه ساینا و 594 دستگاه از خانواده برلیانس می‌شود. این میزان، رشد چشم‌گیر 23.8 درصدی را نشان می‌دهد. پارس‌خودرو تنها در آذرماه توانست 11 هزار و 498 دستگاه تولید کند.

طبق برنامه‌های وزارت صمت، در سال 1400 باید تعداد یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت تولید شود، که با توجه به 984 هزار و 200 دستگاه تولید شده در سال 99، رشد 21.9 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401

آذر 1400: مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، به صورت ارتباط تصویری در گفت‌وگوی ویژه خبری 13 آذرماه حضور یافت و بیان کرد که در سال آینده، برنامه رشد 50 درصدی تولید خودرو، عملی خواهد شد. وی افزود که بیش‌ترین آمار تولید خودرو در کشور، با میزان یک میلیون و 440 هزار دستگاه، مربوط به سال 1396 است؛ در سال 1390 نیز تعداد یک میلیون و 420 هزار دستگاه خودرو سواری (به غیر از وانت‌ها) تولید شد.

طبق گفته‌های وی بیش‌ترین میزان وارادات نیز مربوط به سال 1393 است که 103 هزار دستگاه خودرو وارد شد. در سال 1396، حدود 68 هزار خودرو وارد شد.

آقای صادقی نیارکی افزود که سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد که برای امسال حدود یک میلیون دستگاه برنامه تولید دارند و سال آینده نیز رشد 50 درصدی تولید خودرو پیش‌بینی می‌شود.

آمار تولید محصولات منتخب - مهر 1400

آمار تولید محصولات منتخب، که بصورت جداگانه توسط وزارت صمت منتشر می‌شود، ویژه 7 ماهه نخست سال 1400 اعلام شد. طبق این آمارها، مجموع تولید خودروهای سبک و سنگین به بیش از 566 هزار دستگاه رسیده است. در این میان، تولید انواع سواری تقریبا مشابه 7 ماهه سال 1399 بوده اما تولید انواع وانت با کاهش 11 درصدی همراه شده است. 

طبق آمارهای فوق، تاپایان مهرماه 100، تولید خودروهای سنگین نیز افزایش یافته است طوریکه در گروه اتوبوس و مینی‌بوس با رشد 12 درصدی و در گروه کامیون، کامیونت و کشنده نیز با رشد 64 درصدی مواجه هستیم.

آمار تولید خودرو در مهر 1400

آذر 1400: وزارت صنعت آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد تولید خودرو طی هفت ماه گذشته، نسبت به مهرماه سال قبل، کاهش یافته است. برای مثال، ایران‌خودرو رشد منفی 20 درصدی را به ثبت رسانده؛ اما سایپا وضعیت خود را کمی بهبود بخشیده است. ایران‌خودرو در آبان‌ماه روند صعودی‌ای را در پیش گرفت و با تولید 43 هزار و 369 دستگاه خودرو، 29 درصد رشد نسبت به مهرماه داشته است.

»» آمار تفکیکی تولید خودروسازان ایران - مهرماه 1400 ««

در بخش خودروسازی خصوصی نیز تولیدات مدیران‌خودرو 45 درصد کاهش یافته و در مقابل، کرمان موتور پیشرفتی 147 درصدی را در تولیدات خود ثبت کرد. این آمار، شامل خودروسازهای کوچک‌تر نیز می‌شود؛ برای مثال خودروسازی ایلیا با تولید دایون V5، که به زودی به بازار می‌آید، آمار مطلوبی را از آن خود کرد. یواز پاتریوت و یواز پیکاپ، تولیدات شرکت سروش‌دیزل، روند صعودی‌ای را در پیش گرفتند و رشد 300 درصدی را ثبت کردند. در این میان، شرکت‌هایی هستند که هیچ محصولی تولید نکردند. دیارخودرو در مهرماه گذشته و سال 1400 هیچ تولیدی نداشت. شرکت‌هایی نیز همچون صنعت خودرو آذربایجان و آذویکو مدت‌هاست که تولیدی ندارند. با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره‌ی آزادسازی اسناد خودروهای در رهن و عرضه خودروهای مانده در پارکینگ مشتریان به بازار، امیدواریم شرایط بهتری برای صنعت تولید خودروی کشور رقم بخورد.

افزایش تولید خودروسازان از آذرماه

آبان 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) با اشاره به افزایش تولید خودرو از آخرین هفته آبانماه 1400، گفته که بزودی، تولید روزانه شرکت ایران خودرو 500 دستگاه و تولید روزانه شرکت سایپا نیز 200 دستگاه بیشتر خواهد شد. آقای فاطمی‌امین به افزایش تجاری‌سازی خودروهای ناقص نیز اشاره کرده و درباره انباشت خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان نیز گفته که وجود این خودروها در پارکینگ، اگر به میزان تولید 15 روزه خودروساز باشد، معقول است اما درحال حاضر، این انباشت غیرمتعارف شده ولی تا 2 ماه آینده نیز مشکلات تولید خودروهای ناقص، کاهش خواهد یافت.

آمار تولید محصولات منتخب در نیمه اول 1400

آمار اولیه از تولید خودرو در نیمه اول سال 1400 چنین نشان می‌دهد که به غیر از تولید خودروهای وانت، تولید انواع خودروهای سواری و سنگین در مقایسه با شش ماهه اول 1399، با رشد مواجه بوده است. طی این مدت و در گروه سواری، بیش از 441 هزار خودرو تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه 1399 تنها 15 هزار دستگاه بیشتر است. همچنین بیشتر نرخ تولید با 66% در اختیار گروه کامیون، کامیونت و کشنده‌هاست.

برنامه تولید خودرو در سال 1401

آبان 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در حاشیه مراسم شروع تولیدانبوه خودرو تارا اتوماتیک در اول آبانماه، خبر داده که خودروسازان کشور تا پایان سال 1400، صد هزار دستگاه بیشتر از برنامه پیشی‌بینی شده وزارت صمت، خودرو تولید می‌کنند. از آنجایی که در دولت دوازدهم، هدف‌گذاری تولید انواع خودرو تا پایان سال 1400 روی عدد 1 میلیون 250 هزار دستگاه بود، پس با توجه به صحبت‌های اخیر آقای وزیر، باید منتظر تولید حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه تا پایان اسفندماه 1400 باشیم.

آقای فاطمی‌امین همچنین به افزایش تولید خودروسازان برای سال 1401 نیز اشاره کرده و گفته که تا پایان سال آینده، تولید خودرو به رقم 1 میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید و براین اساس، هم شاهد حذف قرعه‌کشی خودرو و هم شاهد کاهشی‌شدن قیمت خودرو خواهیم بود. رقم پیش‌بینی شده برای تولید خودرو در سال 1401 حدود 350 هزار دستگاه بیشتر از سال 1400 است.

آمار تولید خودروسازان خصوصی در نیمه اول 1400

انتشار گزارش تولید خودروسازان خصوصی ایران در نیمه اول سال 1400 نشان می‌دهد که خصوصی‌ها حدود 50 هزار دستگاه (یا معادل 70%) از برنامه پیش‌بینی شده وزارت صمت، عقب مانده‌اند. 

آقای رزم‌حسینی وزیر اسبق وزارت صمت در دولت دوازدهم، خودروسازان خصوصی را مکلف کرده بود تا در نیمه اول سال 1400 به تولید 75 هزار دستگاه برسند، درحالیکه آمار تولید این خودروسازان تا پایان شهریورماه 1400 چنین نشان می‌دهد که آنها حدود 22.5 هزار دستگاه را به تولید رسانده‌اند. 

سال تولید کل تولید خصوصی ها سهم خصوصی ها از کل
1397 799 هزار دستگاه 93.4 هزار دستگاه 11.5%
1398 760 هزار دستگاه 32.5 هزار دستگاه 4.2%
1399 903 هزار دستگاه 47.3 هزار دستگاه 5.2%
نیمه اول 1400 446 هزار دستگاه 22.5 هزار دستگاه 5%

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

در جدول زیر، «آمار تولید تجمعی» را برای خودروسازان بخش خصوصی و همچنین مقایسه تولید آنها را با مدت مشابه سال قبل، مشاهده می‌کنید.

رتبه شرکت تولید 6 ماهه 1400
(تقریبی)
درصد تغییر نسبت
به مدت مشابه 99
1 مدیران خودرو 11,400 دستگاه 29% کاهش تولید
2 کرمان موتور 8,000 دستگاه 70% افزایش تولید
3 بهمن موتور 1,900 دستگاه 276% افزایش تولید
4 سیف خودرو 333 دستگاه 53% کاهش تولید
5 نورا موتور پارس 260 دستگاه -
6 سروش دیزل 240 دستگاه 660% افزایش تولید
7 ریگان خودرو 170 دستگاه 104% افزایش تولید
8 خودروسازان بم 107 دستگاه -
9 خودروسازان راین 3 دستگاه -

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

وضعیت خودروسازی ایران در سال 2019

براساس آخرین آمار سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل موتوری، ایران با تولید بیش از 821 هزار خودرو، بیستمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2019 بوده است. چین، آمریکا و ژاپن، همچنان در صدر جدول بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هستند. در جدول زیر، آمار تولید خودروسازان بزرگ جهان را تا پایان سال 2019 و همچنین نحوه تغییرات تولید خودرو نسبت به سال 2018 را مشاهده می‌کنید.

رتبه کشور تولید در 2019 تغییر نسبت به 2018
1 چین 25.7 میلیون دستگاه 7.5% کاهش تولید
2 آمریکا 10.8 میلیون دستگاه 3.7% کاهش تولید
3 ژاپن 9.6 میلیون دستگاه 0.5% کاهش تولید
4 آلمان 4.6 میلیون دستگاه 9.0% کاهش تولید
5 هند 4.5 میلیون دستگاه 12% کاهش تولید
6 مکزیک 3.9 میلیون دستگاه 2.8% کاهش تولید
7 کره جنوبی 3.9 میلیون دستگاه 1.9% کاهش تولید
8 برزیل 2.9 میلیون دستگاه 2.2% افزایش تولید
9 اسپانیا 2.8 میلیون دستگاه 0.1% افزایش تولید
10 فرانسه 2.2 میلیون دستگاه 2.9% کاهش تولید
20 ایران 821 هزار دستگاه -

*آمار تولید، بصورت تقریبی اعلام شده است.

آمار تولید خودرو در 5 ماهه اول 1400

گزارش جدید وزارت صمت درباره تولید انواع خودرو در 5 ماهه اول 1400، نشان می‌دهد که تولید خودروسازان ایرانی نسبت به مدت مشابه سال 1399، تغییر چندانی نکرده است. از ابتدای سال تا پایان مردادماه 1400، بیش از 386 هزار دستگاه انواع خودرو در کشورمان تولید شده که در مقایسه با 5 ماهه اول 1399 تنها 1.5% افزایش یافته است.

نوع تولید درصد تغییر
خودرو سواری 354,541 دستگاه 2.3% افزایش تولید
خودرو وانت 27,804 دستگاه 11.8% کاهش تولید
کامیون، کامیونت و کشنده 3,215 دستگاه 83.1% افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس 341 دستگاه 10.4% افزایش تولید
اتوبوس 274 دستگاه 13.3% کاهش تولید
مجموع تولید 386,277 دستگاه 1.5% افزایش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید محصولات منتخب در 4 ماهه اول 1400

شهریور 1400: براساس گزارش تولید محصولات منتخب، که بصورت جداگانه توسط وزارت صمت منتشر می‌شود، در مدت زمان چهار ماهه اول 1400، تولید انواع کمباین و تراکتور افزایش یافته اما تولید سواری، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت نسبت به مدت مشابه سال 1399 کاهش یافته است.

نکته جالب توجه در آمار فوق، حذف گروه کامیون، کامیونت و کشنده‌ها از لیست خودروهاست.

آمار تولید خودروسازان خصوصی تا تیر 1400

مرداد 1400: بررسی عملکرد چهارماهه خودروسازان خصوصی نشان می‌دهد که آنها فقط 30% برنامه تولید وزارت صمت را انجام داده‌اند. طبق برنامه‌ریزی مدیران خودرویی در دولت دوازدهم، قرار است در سال 1400 حدود یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود که 150 هزار دستگاه از این تعداد، سهم خودروسازان خصوصی است.

به عبارت دیگر، خودروسازان خصوصی بطور میانگین، باید ماهانه حدود 12 تا 13 هزار خودرو تولید کنند تا در آخر سال 1400، به برنامه تعیین‌شده وزارت صمت برسند. اما این در حالی است که در چهار ماهه ابتدایی سال 1400، خصوصی‌ها در مجموع، عددی کمتر از 15 هزار دستگاه را به تولید رسانده‌اند که بیانگر عقب‌ماندگی 70 درصدی آنها از برنامه تولید است.

در جدول زیر، «آمار تولید تجمعی» را برای خودروسازان بخش خصوصی و همچنین مقایسه تولید آنها را با مدت مشابه سال قبل، مشاهده می‌کنید.

رتبه شرکت تولید 4 ماهه درصد تغییر
1 مدیران خودرو 7,935 دستگاه 27.5% کاهش تولید
2 کرمان موتور 5,139 دستگاه 130% افزایش تولید
3 بهمن موتور 1,050 دستگاه 195% افزایش تولید
4 سروش دیزل 130 دستگاه 660% افزایش تولید
5 سیف خودرو 134 دستگاه 60% کاهش تولید
6 خودروسازان بم 107 دستگاه -
7 خودروسازان راین 2 دستگاه -

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید محصولات منتخب در 3 ماهه اول 1400

تیر 1400: براساس گزارش تولید محصولات منتخب، که بصورت جداگانه توسط وزارت صمت منتشر می‌شود، در بهار 1400، تولید انواع سواری، کامیون، کشنده و کمباین افزایش یافته اما تولید اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تراکتور نسبت به بهار 1399 کاهش یافته است.

نکته جالب توجه دیگر در آمار فوق، تفاوت یک دستگاهی تولید انواع وانت در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل است!

آمار تولید خودروسازان خصوصی در بهار 1400

تیر 1400: براساس جدیدترین گزارش وزارت صمت، خودروسازان خصوصی در بهار 1400 بیش از 10 هزار دستگاه انواع سواری را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با آمار 8 هزار دستگاهی آنها در بهار 1399، بیانگر افزایش 21 درصدی تولید خودروسازان خصوصی است.

در جدول زیر، «آمار تولید تجمعی» را برای خودروسازان بخش خصوصی مشاهده می‌کنید.

رتبه شرکت تولید تجمعی درصد تغییر
1 مدیران خودرو 5700 دستگاه 14% کاهش
2 کرمان موتور 3600 دستگاه 250% افزایش
3 بهمن موتور 500 دستگاه 124% افزایش
4 خودروسازان بم 100 دستگاه 100% افزایش
5 سروش دیزل 90 دستگاه 660% افزایش
6 سیف خودرو 30 دستگاه 88% کاهش

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمار رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در اردیبهشت 1400

خرداد 1400: آمارهای جدید وزارت صمت نشان می‌دهد که تولید انواع خودرو در اردیبهشت‌ماه 1400 از مرز 140 هزار دستگاه گذشته که در مقایسه با تولید 126 هزارتایی مدت مشابه سال 99، بیش از 11% افزایش داشته است.

»» آمار تولید انواع خودرو - اردیبهشت 1400 ««

گروه کامیون، کامیونت و کشنده با بیش از 60%، بیشترین رشد تولید را داشته و بعد از آن هم گروه ون با 56% افزایش تولید، در جایگاه دوم قرار دارد. تنها گروهی که با کاهش تولید مواجه شده، گروه اتوبوس است که در اردیبهشت‌ماه فقط 110 دستگاه تولید داشته که 25% کمتر از مدت مشابه سال 99 است.

آمار تولید خودرو در فروردین 1400

اردیبهشت 1400: براساس آمارهای جدید وزارت صمت، در فروردین‌ماه 1400، تولید انواع خودرو در کشورمان از مرز 60 هزار دستگاه گذشته است که در مقایسه با آمار 24 هزار دستگاهی در مدت مشابه سال 99، افزایش فوق‌العاده خوب 144 درصدی را نشان می‌دهد.

»» آمار تولید انواع خودرو - فروردین 1400 ««

طبق آمار فوق، تولید خودروهای سنگین، اکثرا با نرخ صعودی ادامه دارد طوریکه انواع مینی‌بوس و میدل‌باس 214% و انواع کامیون،کامیونت و کشنده 1544% افزایش تولید داشته‌اند. گروه اتوبوس‌ها، تنها محصولاتی هستند که وضعیت تولیدشان، با افت نسبی مواجه بوده و حدود 12% کمتر از مدت مشابه سال 99 شده است.


»» گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای ایران

»» آمار تولید ماهیانه محصولات ایران خودرو

»» آمار تولید ماهیانه سایپا، پارس خودرو و زامیاد


برنامه تولید خودرو در سال 1400

فروردین 1400: آقای صالحی‌نیا (معاون وزیر صمت) ضمن اشاره به تولید تقریبی یک میلیون دستگاه در سال 1399 گفته که این میزان حدود 21% بیشتر از تولید سال 1398 بوده است.

همچنین طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، برای سال 1400 نیز قرار است یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود که از این تعداد، حدود 1.1 میلیون دستگاه سهم ایران خودرو و سایپاست و 150 هزار دستگاه دیگر نیز در خودروسازان خصوصی ساخته خواهد شد.


آمار تولید خودرو در سال 1400

خودروسازان ایرانی در سال 1400 مجموعا 963 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رساندند که در مقایسه با تولید 991 هزارتایی در سال 1399، حدود 3% کاهش تولید داشته‌اند.

مدل تولید سال 1400 تغییر نسبت به 1399
سواری 868 هزارو 130 دستگاه 3.9% کاهش تولید
وانت 79 هزارو 751 دستگاه 1% کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 12 هزارو 382 دستگاه 112% افزایش تولید
ون 1 هزارو 168 دستگاه 354.5% افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس 1 هزارو 74 دستگاه 35.4% افزایش تولید
اتوبوس 674 دستگاه 28.8% کاهش تولید
 
مجموع تولید 963 هزارو 179 دستگاه 2.9% کاهش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1399

در سال 99، خودروسازان ایرانی حدود 145 هزار خودرو سواری، بیشتر از سال 98 تولید کردند؛ این یعنی صنعت خودروسازی کشورمان در سال 1399 و در گروه سواری‌ها، رشد تولید 19 درصدی را تجربه کرده است.

مدل تولید سال 99 تغییر نسبت به 98
انواع سواری 903 هزارو 800 دستگاه %19.1 +
انواع وانت 80 هزارو 364 دستگاه %6.5 +
کامیون،کامیونت،کشنده 6 هزارو 395 دستگاه %53.6 +
اتوبوس،مینی‌بوس،ون 1 هزارو 873 دستگاه % 7.8 -
انواع کمباین 6 هزارو 395 دستگاه %44.5 +
انواع تراکتور 21 هزارو 666 دستگاه %15.9 +

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

امار تولید خودرو در سال 1397

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال 97 حدود 38% کمتر از سال 96 شده است.

به گزارش باخبر، در مجموع 12 ماهه سال 97، شرکت‌های ایران خودرو با تولید 425 هزار و سایپا نیز با تولید 420 هزار دستگاه، به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم پرتیراژترین شرکت‌ها ایستاده‌اند.

در سال 97، مهم‌ترین خودرویی که با افت تولید مواجه شده، تندر90 است؛ محصولی که ایران خودرویی‌ها 75.2% و پارس‌خودرویی‌ها 64% کمتر از سال 96 آنرا تولید کردند. ایران خودرو حدود 11 هزار و پارس خودرو حدود 39 هزار دستگاه تندر90 را در سال 97 تولید کرده بودند.

آمار ماهیانه مجموع تولید در سال 1397
سال 1397 1396 درصد تغییر
فروردین 80,140 68,180 17.5% +
اردیبهشت 146,307 104,684 39,8% +
خرداد 108,334 134,802 19,6% -
تیر 99,414 128,747 22.8% -
مرداد 89,450 144,370 38% -
شهریور 56,949 105,904 46.2% -
مهر 83,027 137,914 39.8% -
آبان 52,723 126,135 58.2% -
آذر 42,145 146,382 71.2% -
دی 50,972 - -
بهمن 59,082 146,424 59.6% -
اسفند 82,222 131,656 37.5% -
 
تجمعی 97 955,923 1,535,756 37.8% -

وزارت صمت بعد از فراز و نشیب‌های ناگهانی که در چرخه تولید خودرو اتفاق افتاد، از نیمه دوم سال 97 انتشار عمومی آمار تولید ماهیانه خودرو را متوقف کرد. در چنین شرایطی، این آمارها بدست برخی رسانه‌های خاص افتاد که البته آنها هم تنها به ذکر کلیات بسنده می‌کردند و آمار جزئی‌تری مانند تفکیک تولید براساس برند یا مدل در این گزارش‌ها وجود نداشت. به همین دلیل است که در فاصله زمانی مهر تا دی 97، آمار جزییات تولید خودروسازان ایرانی را در آرشیو این خبر، پیدا نمی‌کنید.

اما به اصل موضوع برگردیم؛ در سال 97، ایران خودرو و سایپا همچنان دو غول صنعت خودروسازی کشورمان بودند.

رکورد بیشترین میزان تولید سال 97 در دست ایران خودروست چراکه توانست بیش از 425 هزار دستگاه را از خطوط تولیدش بیرون بیاورد. البته هرچند ایران خودرو در سکوی اول تولید ایستاده اما این میزان تولید را اگر با آمار سال 96 مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مجموع تولید سالیانه ایران خودرو دقیقا 40.3% کمتر از سال 96 شده است.

حال به سراغ خودروسازی سایپا برویم؛ این شرکت با کمک دو زیرمجموعه مهمش -یعنی پارس خودرو و زامیاد- در سال 97 موفق به تولید بیش از 420 هزار دستگاه شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سایپا هم مانند ایران خودرو با کاهش تولید سالیانه همراه بوده طوری‌که میزان تولیدش در سال 97 دقیقا 37% کمتر از سال 96 شده است.

آمار تولید انواع محصول خودرویی در سال 1397
مدل سواری وانت ون مینی بوس*1 اتوبوس کامیون*2
فروردین 76,239 3090 74 45 55 637
تغییر*3 18% + 6.3% + 311.1% + 4.3% - 22.5% - 23.7% +
 
اردیبهشت 137,949 6,523 78 191 96 1470
تغییر 40.2% + 35.6% + 0 135.8% + 10.3% - 22.3% +
 
خرداد 101,791 4,467 92 208 76 1700
تغییر 20.4% - 15.6% - 19.3% - 150.6% + 46.1% - 29.5% +
 
تیر 92,912 4,872 189 165 78 1,198
تغییر 23% - 27.1% - 270.6% + 103.7% + 54.1% - 2.8% +
 
مرداد 83,787 4,393 162 183 59 866
تغییر 38.2% - 37.9% - 184.2% + 96.8% + 63.6% - 33.3% -
 
شهریور 52,707 3,193 208 140 71 630
تغییر 46.4% - 46.4% - 1123.5% + 81.8% + 61% - 50% -
 
مهر 76,909 4,823 177 168 73 877
تغییر 40.3% - 35.7% - 365.8% + 124% + 59.9% - 31.3% -
 
آبان 52,723 4,084 18 164 1 637
تغییر 58.2% - 46% - 73.2% - 33.3% - 99.4% - 52.6% -
 
آذر 38,275 2,949 61 148 12 700
تغییر 72% - 61.6% - 55.1% - 3.5% + 91.2% - 51.9% -
 
دی 46,472 3,876 89 84 11 440
تغییر - - - - - -
 
بهمن 54,965 3,747 35 73 17 252
تغییر 60.4% - 27.1% - 73.7% - 70.4% - 89% - 86.3% -
 
اسفند 77,164 4,750 5 43 12 248
تغییر 38% - 5.6% - 96.4% - 76.6% - 92.1% - 85% -
 
تجمعی 97 891,876 50,707 1,295 1,656 569 9,910
تغییر 38.2% - 30% - 39.1% + 19.9% + 68.1% - 40.1% -

1*مجموع تولید مینی بوس و میدل باس
2*مجموع تولید کامیون و کامیونت و کشنده
3*درصد تغییر، نسبت به مدت مشابه سال قبل محاسبه می‌شود.

آرشیو
  • 10 خرداد 1400 آمار تولید انواع خودرو - اردیبهشت 1400
    PDF
  • 12 اردیبهشت 1400 آمار تولید انواع خودرو - فروردین 1400
    PDF
  • 09 دی 1399 آمار تولید خودروسازان ایران - اذر 99
    PDF
  • 09 دی 1399 آمار تولید خودروسازان ایران - ابان 99
    PDF
  • 09 دی 1399 آمار تولید خودروسازان ایران - مهر 99
    PDF

نویسنده : مریم سادات نوری

عکاس : آمار به‌روز تولید خودرو ایران در 1401

منبع : باما

برای اطلاع از شرایط فروش، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین شرایط فروش پس از اعلام خودروسازها، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید