افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید خودرو 

آمار تولید خودروسازان ایران در 1403

13 اسفند 1403 15:26

افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید خودرو 

اسفند 1403: شاخص قیمت تولیدکننده در گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌‌‌تریلر» نشان از افزایش 37.4 ‌درصدی هزینه‌‌‌های تولید خودرو نسبت به دی‌‌‌ماه سال گذشته است. تورم ماهانه این بخش در دی‌‌‌ماه 2.4 ‌درصد ثبت شده که البته نسبت به آذرماه (10.6درصد) کاهش یافته، اما همچنان حاکی از تداوم روند صعودی هزینه‌‌‌هاست. فاصله معنادار 10.7واحد درصدی میان تورم نقطه‌‌‌ای (37.4درصد) و تورم سالانه (26.7درصد) در صنعت خودرو، حاکی از شتاب‌‌‌گیری هزینه‌‌‌های تولید در ماه‌‌‌های اخیر است. این شکاف می‌تواند ‌‌‌نشانه‌‌‌ای از فشار هزینه‌ای بیشتر در ماه‌‌‌های آینده باشد و خودروسازان را با چالش‌‌‌های جدی مواجه کند.

افزایش 37.4 درصدی هزینه‌‌‌های تولید در حالی رخ داده که قیمت فروش محصولات خودروسازان 28 آبان ماه امسال بعد از 18 ماه فریز قیمتی، 30 ‌درصد افزایش یافت. این شکاف قیمتی، فشار مضاعفی بر سودآوری و نقدینگی وارد کرده است. با توجه به تداوم روند افزایشی هزینه‌‌‌های تولید، خودروسازان به دنبال قیمت‌‌‌گذاری جدید و حتی تغییر شیوه قیمت‌‌‌گذاری با نظارت پسینی هستند. مدل پیشنهادی آنها، تعیین قیمت خودرو به صورت ماهانه متناسب با تغییرات هزینه‌‌‌های واقعی تولید است تا بتوانند شکاف بین هزینه‌‌‌ها و درآمدها را کاهش دهند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ضریب اهمیت گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌‌‌تریلر» در شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی 11.59‌درصد است که جایگاه مهم این صنعت در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. با این حال، قیمت‌‌‌گذاری دستوری و تاخیر در تعدیل قیمت‌ها متناسب با هزینه‌‌‌های واقعی، چالش‌‌‌های جدی برای این صنعت ایجاد کرده است. به‌رغم افزایش 30 درصدی قیمت مصوب در آبان ماه، قیمت‌ها در بازار آزاد همچنان روند صعودی داشته است. این شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار، علاوه بر ایجاد رانت و نارضایتی مصرف‌کنندگان، نشان‌‌‌دهنده عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو است.

با توجه به روند تورم تولیدکننده در ماه‌‌‌های اخیر، انتظار می‌رود در نیمه اول سال 1404، فشار برای افزایش مجدد قیمت خودرو تشدید شود. در صورت عدم تعدیل قیمت‌ها متناسب با هزینه‌‌‌های واقعی، احتمال کاهش تیراژ تولید، افت کیفیت محصولات و افزایش زیان انباشته خودروسازان وجود دارد. عوامل متعددی در افزایش هزینه‌‌‌های تولید خودرو نقش داشته‌‌‌اند. یکی از این موارد حذف ارز نیمایی و شناور شدن نرخ ارز تجاری است؛ چراکه بخشی از قطعات و مواد اولیه به واردات وابسته است. رشد هزینه‌‌‌های انرژی و مشکلات نقدینگی و افزایش هزینه‌‌‌های مالی نیز از مهم‌‌‌ترین این عوامل بوده‌‌‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، چالش اصلی صنعت خودرو در سال 1404، ایجاد توازن میان افزایش هزینه‌‌‌های تولید و محدودیت‌های قیمت‌‌‌گذاری خواهد بود. تغییر از قیمت‌‌‌گذاری دستوری به نظارت پسینی، همراه با افزایش بهره‌‌‌وری و بهینه‌‌‌سازی فرآیندهای تولید، می‌تواند راهکاری برای برون‌‌‌رفت از این چالش باشد. سال‌ها تجربه در این زمینه نشان می‌دهد که قیمت‌‌‌گذاری دستوری منجر به ناکارآمدی تولید، کاهش کیفیت محصولات و ایجاد بازارهای غیررسمی می‌شود. بر این اساس، بازنگری در شیوه قیمت‌‌‌گذاری خودرو با هدف ایجاد شفافیت، رقابت‌‌‌پذیری و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، ضرورتی انکارناپذیر برای صنعت خودروی کشور است.

آمار تولید 11 ماه اخیر خودروسازان منتشر شد

اسفند 1403: تولید تجمیعی خودروی سواری در پایان بهمن ماه امسال نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افت کرد.با این حال، تیراژ ماهانه خودروسازان بالا رفت. در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان آمار تولید خودرو را حبس کرده و منتشر نمی‌کند، اطلاعات ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور به سامانه کدال بورس، خبر از افت تولید ۱۱ ماهه و رشد تولید ماهانه -بهمن نسبت به دی- می‌دهد.

طبق آمار، کل تولید محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 11 ماه امسال، چیزی حدود 810 ‌هزار دستگاه بوده است. با در نظر گرفتن تولید بالغ بر 848‌هزار دستگاهی محصولات سواری این سه شرکت در 11 ماه سال گذشته، تولید حدود 5 ‌درصد افت کرده است. این در حالی است که خودروسازان در مجموع توانسته‌اند تولید ماهانه خود را بالا ببرند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده به سامانه کدال بورس، خودروسازان در بهمن ماه 89 ‌هزار و 913 دستگاه محصول سواری تولید کرده‌اند. در مقایسه با تولید 82‌هزار و 797 دستگاهی دی ماه امسال، تولید آنها 8.6 ‌درصد رشد کرده است.

ایران خودرو و پارس خودرو به عنوان اولین و سومین خودروسازان بزرگ داخلی، تولید بیشتری در بهمن نسبت به دی داشته‌اند، اما تیراژ سایپا در بازه زمانی تحت بررسی پایین آمده است. از سوی دیگر، پارس خودرو در تولید تجمیعی 11 ماهه نیز با رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده، اما ایران خودرو و سایپا افت تولید داشته‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، طبق هدف‌‌گذاری وزارت صمت، قرار بود تولید خودروهای سواری خودروسازان وابسته به دولت در سال‌جاری نسبت به پارسال 15‌‌درصد رشد کند و به بالای یک میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که خودروسازان در 11 ماه امسال به نحوی پیش نرفته‌‌اند که نشان دهد به این هدف خواهند رسید. کل تولید محصولات سواری خودروسازان در 11 ماه امسال، کمتر از 810‌هزار دستگاه بوده است. بنابراین در حالی که تنها یک ماه به پایان سال باقی مانده، حدود 80 ‌‌درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت در تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور محقق شده است. اگر قرار بود خودروسازان طبق برنامه پیش بروند، باید تا پایان بهمن 920‌هزار دستگاه محصول سواری تولید می‌‌کردند. در حال حاضر نیز اگر قرار است این برنامه محقق شود، آنها باید در ماه پایانی سال بیش از 200‌هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند، اتفاقی که قطعا رخ نخواهد داد. خودروسازان در این سال‌ها هرگز تولید 200‌هزار دستگاهی طی یک ماه نداشته‌اند و قطعا در اسفند 1403 نیز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

تولید ماهانه متوسط موردنیاز برای تحقق تیراژ بالغ بر یک میلیون دستگاه محصول سواری در سال‌جاری، حدود 84‌‌هزار دستگاه است، در حالی که خودروسازان طی امسال معمولا بسیار کمتر از این رقم در ماه تولید داشته‌‌اند.

ایران خودرو: ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو در 11 ماه امسال 477 ‌‌هزار و 651 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده است. با در نظر گرفتن تیراژ حدودا 492‌هزار دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، ایران خودرو حدود 3درصد افت تولید داشته است. با وجود افت تیراژ تجمیعی، تولید ماهانه ایران خودرو با رشد مواجه شده است. این شرکت در بهمن ماه 57‌هزار و 214 دستگاه محصول سواری را تولید کرده که نسبت به دی ماه، از رشد 14 درصدی حکایت می‌کند. ایران خودرو مانند گذشته بیشترین تولید خود را به مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژو اختصاص داده است. این در حالی است که این شرکت در ‌‌‌‌‌‌حال ‌‌‌‌‌‌حاضر فقط پژو 207 را از این خانواده به تولید می‌‌‌‌‌‌رساند. ایران خودرو در این بازه  154‌هزار و 156 دستگاه پژو تولید کرده است. با توجه به تولید 11 ماه پارسال خانواده پژو، ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تولید اعضای این خانواده افت حدودا 40 درصدی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. تولید پژو در بهمن ماه بیش از 16‌هزار دستگاه بوده است.

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو، گروه سورن تیراژ 116‌هزار و 354 دستگاه را در 11 ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ این گروه خودرویی در 11ماه پارسال، ایران‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌ها توانسته‌‌‌‌‌‌اند تولید در این گروه را 106‌درصد بالا ببرند. طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایران‌‌‌‌‌‌خودرو اعلام کرده در 11 ماه امسال 83‌هزار و 165 دستگاه دنا را به تولید رسانده است. بنابراین تولید دنا 5.6‌درصد بالا رفته است. اما دیگر محصول ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو به نام رانا 11 ماه امسال را نیز با افت پشت‌‌‌‌‌‌سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشر‌‌‌‌‌‌شده در کدال، تا پایان بهمن امسال 15‌‌هزار و 833 دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است.

ایران خودرو در 11 ماه پارسال بیش از 22‌هزار دستگاه رانا تولید کرده بود، بنابراین تیراژ این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.5‌درصد کاهش را تجربه کرده است. این شرکت در 11 ماه امسال 14‌هزار و 808 دستگاه هایما را نیز مونتاژ کرده‌‌‌‌‌‌اند، حال آنکه در 11 ماه مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی بیش از 20‌هزار دستگاه بود. بنابراین مونتاژ هایما 27‌درصد افت کرده است. هایما در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود. ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو در 11 ماه امسال 64‌هزار و 264 دستگاه تارا تولید کرده است. با توجه به تیراژ کمتر از 45‌هزار دستگاهی تارا در 11 ماه پارسال، تولید این خودرو بالغ بر 31‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایران خودرویی‌ها در لیست تولید 11 ماهه‌شان گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» دارند که تیراژ آن بالغ بر 29‌هزار دستگاه اعلام شده است. نسبت به 11 ماه سال گذشته، تیراژ ایران خودرو در این بخش بالغ بر 61‌درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت طی 11 ماه امسال 7‌هزار و 440 دستگاه محصول ناقص تولید کرده است.

سایپا: سایپا بیشترین حجم از سبد محصولاتش در 11 ماه امسال نیز به خانواده ایکس 200 (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است.طبق آمار منتشره در کدال، سایپا 237‌هزار و 387 دستگاه تولید محصول سواری در 11 ماه امسال داشته است. با توجه به تیراژ حدودا 263‌هزار دستگاهی سایپا در 11 ماه پارسال، این شرکت با افت تولید حدودا 10 درصدی مواجه شده است. اما در بهمن ماه 23‌هزار و 227 دستگاه محصول سواری تولید کرده‌اند. در مقایسه با دی، سایپا 5‌درصد تولید کمتری داشته است.

سایپا در تولید محصولات ایکس 200 آمار 192‌هزار و 447 دستگاهی را طی 11 ماه سال‌جاری از خود به جا گذاشته است. با توجه به رقم تولید این گروه خودرویی در 11 ماه پارسال، تیراژ خانواده ایکس 200 حدود 11 ‌‌درصد افت را نشان می‌دهد. در این گروه خودرویی البته تیبا دیگر به تولید نمی‌‌‌‌‌‌رسد. در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته 44‌‌هزار و 911 دستگاه شاهین را به تولید برساند. با این حساب، تولید شاهین نسبت به 11 ماه پارسال افت حدودا 4درصدی داشته است. دومین خودروساز ایران اما در بازه زمانی تحت بررسی، 29 دستگاه آریا اتومات تولید کرده است. تولید این خودرو در 11 ماه پارسال 19 دستگاه بود، بنابراین سایپا طی یک سال فقط 10 دستگاه به تیراژ آریا اتومات اضافه کرده است.

پارس خودرو: این شرکت سومین خودروساز بزرگ کشور بوده  که در 11 ماه امسال توانسته تولید خود را افزایش دهد. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200 را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 پارس خودرو تولید حدودا 61‌هزار و 480 دستگاهی در 11 ماه امسال داشته است. نسبت به مدت مشابه پارسال با تیراژ 71‌هزار و 400 دستگاه، پارس خودرو افت بیش از 7 درصدی را در تولید این محصول تجربه کرده است.

پارس‌‌‌‌‌‌خودرو همچنین در حالی ‌‌هزار و 234 دستگاه کوئیک معمولی دنده‌‌‌‌‌‌ای را در 11 ماه امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، حدود 22‌‌هزار دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در بهمن امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد پارس خودرو آن را از رده تولید خارج کرده است. خودروساز سوم ایران همچنین در 11 ماه امسال 13‌هزار و 295 دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس‌‌‌‌‌‌خودرو به شمار می‌رود که در 11 ماه پارسال تنها 50 دستگاه از آن تولید شد. پارس خودرو اما در بازه زمانی تحت بررسی 18‌هزار و 921 دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است، خودرویی که در بازه زمانی مشابه پارسال در این شرکت به تولید نمی‌‌‌‌‌‌رسید.

آمار تولید خودرو ناقص رشد کرد

بهمن 1403: طبق آمار شرکت کدال، آمار تولید خودروهای ناقص بار دیگر اوج گرفته است. بنابر اطلاعات ارسالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، این شرکت‌ها از ابتدای سال تا انتهای دی ماه 719 ‌هزار و 31 دستگاه خودروی سواری تولید کرده‏‏‌اند. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال 1402 این رقم به 767هزار و 293 دستگاه می‏‏‌رسید. بنابراین در این مدت، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‏‏‌خودرو، سایپا و پارس‏‏‌خودرو، 48 هزار و 262 دستگاه معادل 6.3 ‌درصد تولید کمتری در سواری‏‏‌ها داشته‏‏‌اند.

تولید تجمیعی خودروسازان از ابتدای سال‌جاری همواره کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. نیمه اول سال با توجه به مشکلات قطعی برق و کمبود ارز تولید خودروسازان در وضعیت خوبی قرار نداشت اما در مهرماه وضعیت تغییر کرد و رشد قابل‌توجهی را به خود دید. اما آبان دوباره وضعیت به منوال سابق برگشت. سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبان‌‌‌ماه 24.2 ‌درصد کمتر از مهر تولید کردند.

البته حذف سامانه نیما و شناورسازی ارز تجاری، هزینه تولید خودروسازان را بالا خواهد برد، مخصوصا اینکه این روزها دلار نیز روندی افزایشی به خود گرفته و طبعا هرچه نرخ آن بالا رود، هزینه تولید در خودروسازی هم رشد خواهد کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که همه این عوامل چگونه باهم دست و پنجه نرم کرده و تولید خودرو در ادامه سال چگونه رقم خواهد خورد.

افت 14 درصدی تولید ماهانه نسبت به سال گذشته

دی 1403: طبق بررسی‌های اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مقدار تولید صنعت خودرو از 91 هزار و 605 دستگاه در آذر پارسال به 78 هزار و 804 دستگاه در آذر امسال رسید. مقدار تولید این صنعت در این بازه زمانی با افت 14 درصدی روبه‌رو شده است.

این کاهش عمدتاً مربوط به نماد خودرو (کاهش میزان تولید گروه پژو و هایما به ترتیب به میزان 62 و 69 درصد) به میزان 27 درصد است. به نظر می‌رسد خروج خودروهای پر تیراژ اما با حاشیه سود اندک، نظیر پژو پارس از خطوط تولید یکی از دلایل این موضوع بوده است.

به گزارش مهر، هرچند خودروسازان مجوز افزایش نرخ گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد به دلیل وجود زیان انباشته، نبود نقدینگی کافی، حجم بالای تسهیلات بانکی و بدهی انباشته‌شده خودروسازان به قطعه‌سازان، حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار امکان افزایش تولید را از خودروسازان داشت. به دلیل لزوم گذشت حداقل زمان لازم برای طی شدن فرایند آماده‌سازی قطعه و ورود آن به خط تولید خودروسازان، شماره‌گذاری خودروها و افزایش نرخ بهای اولیه برای واردات قطعات با شکل‌گیری بازار ارز توافقی، به نظر می‌رسد، مشاهده آثار افزایش تولید را باید به ماه یا ماه‌های آینده موکول کرد.

افزایش تولید خودرو در نهمین ماه سال 

دی 1403: براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان کدال، تولید خودروسازان بزرگ کشور در آذرماه با رشد همراه بوده و 14 درصد افزایش یافته است. اما رشد تجمیعی از ابتدای سال همچنان منفی است.

براساس این گزارش، ایران‌‌‌‌‌‌‌‌ خودرو در ۹ ماه نخست امسال، ۳۷۰‌ هزار و ۴۸۶ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده است که نسبت به مدت مشابه پارسال، افت ۶ درصدی را نشان می‌دهد. اما تولید این شرکت در آذرماه با رشد بیش از ۱۷‌درصد به ۴۳‌ هزار و ۴۴۱ دستگاه رسیده است. بیش‌ترین تولید این شرکت مربوط به خودرو پژو بوده است. ایران خودرو در آذر 1403 تعداد ۱۲۲‌ هزار و ۵۶۹ دستگاه پژو را تولید کرده است. در مقایسه به 9 ماه نخست سال گذشته، این آمار افت حدوداً ۴۲ درصدی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

سایپا نیز در 9 ماه نخست امسال ۲۰۰‌ هزار و ۱۶۲ دستگاه تولید داشته است که نسبت به ۹ ماه پارسال ۸ درصد افت را نشان می‌دهد. تولید ماهانه این شرکت نیز بیش از ۱۳‌درصد بیش تر شده است. سایپا در این بازه زمانی، ۱۷ دستگاه آریا اتومات تولید کرده است. سایپا در آمار تولید خود گزینه‌‌‌ای به نام «سایر» نیز دارد که تیراژ ۱۰‌هزار و ۵۳۸ دستگاهی مقابل آن ثبت شده است.

پارس‌‌ خودرو همچنین هزار و ۲۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده‌‌‌ای را در ۹ ماه امسال تولید کرده است که در مدت مشابه پارسال، حدود ۲۲‌ هزار دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این خودرو در آذر 1403 تولید نشده است.  همچنین تا پایان آذرماه حدود ۱۲‌ هزار دستگاه سهند تولید شده است.

کاهش 5.8 درصدی تولید خودرو در سال جاری

سه خودروساز بزرگ کشور، از ابتدای سال تا انتهای آبان ماه، تعداد 574 هزار و 543 دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال 1402 این رقم به 609 هزار و 937 دستگاه می‌رسید. بنابراین در این مدت، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، 35 هزار و 394 دستگاه معادل 5.8 درصد تولید کمتری در سواری‌ها داشته‌اند.

آمار تجمیعی تولید سواری خودروسازان از ابتدای سال تاکنون همواره کمتر از سال گذشته بوده است. اما در مهرماه تولید آنها سرعت گرفته بود. خودروسازان در شهریور امسال حدود 72 هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در مهر ماه، تیراژ آن‌ها به  84 هزار و 246 دستگاه رسید و رشد 17 درصدی را تجربه کرد. آبان دوباره وضعیت به منوال سابق برگشت. سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبان ماه امسال 63 هزار و  863دستگاه خودرو تولید کرده‌اند، که نسبت به مهر کاهش 20 هزار و 383 دستگاهی یا 24.2درصدی را نشان می‌دهد. حتی در آبان تولید خودروی سواری کمتر از شهریور ماه هم بوده است.

افت تولید خودروسازان در هشتمین ماه از سال در حالی رخ داد که شرکت‌های تولیدکننده خودرو در این ماه منتظر رشد قیمت رسمی محصولات خود بودند، اتفاقی که در اواسط این ماه رخ داد. بنابراین می‌توان این احتمال را داد که خودروسازان در آستانه رشد قیمت محصولات خود، تولید را کاهش داده‌اند که بتوانند در ادامه، محصولات خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کنند. تولید خودروی ناقص در این شرکت‌ها نیز تاییدکننده این ادعاست. تنها ایران خودرو در هشت ماه امسال هشت هزار و 977 دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که چهارهزار و 493 دستگاه آن مربوط به آبان و دوهزار و 419 دستگاه آن مربوط به مهر است. احتمال دارد این افت تولید به دلیل مشکل خودروسازان در تامین قطعه باشد.

پنجم آذرماه در جلسه‌ای که بین خودروسازان و تولیدکنندگان قطعه برگزار شد، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، اعلام کرد که طی 20 روز از محل افزایش قیمت رسمی خودرو حدود سه همت درآمد برای این شرکت تامین می‌شود و این خودروساز قصد دارد کل آن را به علاوه دو همت تسهیلات بانکی به طور یک جا به قطعه سازان پرداخت کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بنابراین احتمال دارد دست کم در آبان ماه خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجه بوده‌اند. از طرف دیگر تا نیمه آبان ماه هنوز خبری از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نبود، بنابراین احتمالا خودروسازان در این ماه بعد از 18 ماه فریز قیمتی، با مشکلات عمیق در حوزه نقدینگی مواجه بوده‌اند که این امر نیز می‌تواند در افت تولید آنها موثر بوده باشد. کاهش یا توقف تولید محصولات زیانده نیز در افت تولید خودروسازان در هشت ماه سال جاری نقش داشته است.

می‌توان این پیش‌بینی را داشت که در آمار آذرماه شاهد رشد تولید خودرو باشیم، چراکه از طرفی رشد رسمی قیمت خودرو محقق شده و این موضوع به کمک نقدینگی خودروسازان آمده و آنها نیز انگیزه‌ای برای کاهش تولید ندارند. از طرف دیگر این نقدینگی را صرف خرید قطعه کرده و می‌توانند آن را در خط تولید مورد استفاده قرار دهند.

کاهش تولید خودرو در نیمه نخست سال

مهر 1403: جدیدترین آمار تولید خودروهای سواری نشان می‌دهد که در شهریورماه امسال با کاهش 7درصدی روبه‌رو شده است.

البته آمار تجمیعی تولید خودروهای سواری در شش‌ماهه امسال نیز نشان از کاهش 5 درصدی دارد، علاوه بر این تولید وانت در شهریورماه امسال کاهش 4درصدی، ون کاهش 82درصدی، مینی‌بوس و میدل‌باس کاهش 56درصدی و اتوبوس کاهش 64درصدی داشته است.

آمار تجمیعی تولید انواع خودرو در شهریورماه امسال با کاهش 8درصدی روبه‌رو شده است، در آمار شش‌ماهه امسال نیز تولید انواع خودرو منفی 5 درصد بوده است.

آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402

فروردین 1403: درحالیکه برای سال 1402، وزارت صمت وعده داده بود که حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما آمارهای تجمیعی تا پایان سال 1402 چنین نشان می‌دهد که مجموع خودروهای تولیدی کشور حتی به یک میلیون و 400 هزار دستگاه هم نرسیده است.

در سال 1402 بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه انواع خودرو در کشورمان به تولید رسیده که از این تعداد، حدود 306 هزار دستگاه، فقط در شرکت‌های خودروسازی خصوصی تولید شده است:

آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402
مدل خودرو تولید سال 1402 تغییر نسبت به 1401
انواع سواری 251 هزارو 57 دستگاه 72 درصد افزایش تولید
انواع وانت 32 هزارو 209 دستگاه 22 درصد افزایش تولید
انواع ون 718 دستگاه 40 درصد کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 21 هزارو 930 دستگاه 18 درصد افزایش تولید
مینی‌بوس،میدل‌باس 602 دستگاه 46 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس 393 دستگاه 38 درصد کاهش تولید
مجموع تولید 306 هزارو 909 دستگاه 58 درصد افزایش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

رشد تولید خودرو سواری در سال 1402

اسفند 1402: مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرد در سال جاری حدود یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. همچنین از این میزان حدود یک میلیون و 132 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با یک میلیون و 71 هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود در مدت یاد شده 166 هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 32 درصد رشد برخوردار بوده است. تولید بیش از 40 هزار دستگاه انواع خودروی تجاری (ون-مینی بوس-اتوبوس-کامیونت-کامیون و کشنده) و رشد حدود 2 درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. علاوه بر این، امسال حدود 307 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید 194 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود 58 درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 23 درصد بوده است، در حالی که این سهم در سال 98 حدود 5 درصد بوده است.

آمار تولید خودرو در 10 سال اخیر

بنابر گزارش‌های منتشر شده از ابتدای سال 1390 تا سال 1401، طی مدت 12 سال حدود 12 میلیون خودرو در کشور تولید شده است. همچنین براساس این آمارها، میزان تولید خودرو در سال 1402، 1.7 میلیون دستگاه، برآورد شده است:

آمار تولید خودرو در یک دهه اخیر
سال تولید ناقص تولید کامل مجموع تولید
1390 x 1,652,000 1,652,000
1391 x 922,000 922,000
1392 x 737,000 737,000
1393 x 1,131,000 1,131,000
1394 x 979,000 979,000
1395 x 1,350,000 1,350,000
1394 x 979,000 979,000
1395 x 1,350,000 1,350,000
1396 x 1,535,000 1,535,000
1397 756,000 200,000 956,000
1398 582,000 250,000 832,000
1399 742,000 250,000 992,000
1400 764,000 200,000 964,000
1401 x 1,348,000 1,348,000

*اطلاعات فوق از سوی وزارت صمت منتشر شده است.

آمار تولید خودروسازان خصوصی ایران در 1401

اردیبهشت 1402: براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، شرکت‌های مدیران خودرو (با افزایش تولید 145 درصدی)، کرمان موتور (با افزایش تولید 41 درصدی ) و بهمن موتور (با افزایش تولید 106 درصدی)، به ترتیب توانسته‌اند بیشترین میزان تولید خودرو در سال 1401 را میان شرکت‌های خصوصی کسب کرده‌اند:

رتبه شرکت خودروساز تیراژ سال 1401
1 مدیران خودرو 93 هزارو 110 دستگاه
2 کرمان موتور 26 هزارو 418 دستگاه
3 بهمن موتور 14 هزارو 879 دستگاه
4 فردا موتور 6 هزارو 565 دستگاه
5 آرین پارس موتور 3 هزارو 825 دستگاه
6 مکث موتور 540 دستگاه
7 نورا موتور پارس 458 دستگاه
8 صنایع خودروسازی ایلیا 398 دستگاه
9 دیار خودرو 242 دستگاه
10 سروش دیزل مبنا 202 دستگاه
11 خودروسازان راین 148 دستگاه
12 خودروسازان بم 125 دستگاه
13 سایر شرکت‌ها 25 دستگاه

*آمار فوق از سوی وزارت صممت منتشر گردیده است.

دستورات رئیس‌جمهور درباره صنعت خودرو

اسفند 1400: رئیس جمهور کشور، طی بازدیدی که امروز از انبار و خط تولید ایران‌خودرو داشتند، دستوراتی را به شرح زیر صادر کردند:

  • میزان تولیدات ایران‌خودرو در سال جدید باید نسبت به سال 1400 ، حداقل 50 درصد افزایش یابد.
  • حداقل یک خودرو اقتصادی با ساختار به روز، طی دو سال آینده تولید و عرضه شود.
  • تولید حداقل 3 خودرو قدیمی در سال جدید متوقف شود و 3 خودرو جدید باکیفیت تولید شود.
  • تولید خودروهای جدید و به روز، برقی و خودران گسترش یابد.
  • حداکثر تا دو ماه آینده، نسبت به تامین قطعات و ترخیص خودروهای دپو شده، اقدام شود.
  • عرضه خودرو افزایش یابد تا قرعه‌کشی‌ها حذف شوند.
  • از ابتدای سال جدید، خودروهای پیش‌فروش شده پس از تکمیل وجه، بدون هیچ‌گونه تاخیر، تحویل داده شوند.
  • واگذاری رانتی خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و متفاوت با فروش معمول خودرو به مردم، ممنوع است.
  • هر ساله حداقل 20 هزار خودرو کشنده، کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده، از رده خارج شوند و با خودروهای با کیفیت داخلی و یا خارجی جایگزین شوند.
  • در سال جدید، استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو ممنوع است.

آمار تولید خودرو در سال 1402

در سال 1402 بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه انواع خودرو، در شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی به تولید رسید که بیانگر رشد تولید 8 درصدی، در مقایسه با آمار سال 1401 است.

مدل خودرو تولید سال 1402 تغییر نسبت به 1401
انواع سواری 1 میلیون و 131 هزارو 936 دستگاه 6 درصد افزایش تولید
انواع وانت 166 هزارو 303 دستگاه 32 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 36 هزارو 83 دستگاه 5 درصد افزایش تولید
انواع ون 3 هزارو 70 دستگاه 3 درصد کاهش تولید
مینی بوس و میدل باس 602 دستگاه 46 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس 892 دستگاه 36 درصد کاهش تولید
مجموع تولید 1 میلیون 338 هزارو 856 دستگاه 8 درصد افزایش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1401

خودروسازان دولتی و خصوصی داخلی موفق شدند در دوازده ماهه سال 1401، بیش از یک‌میلیون و 347 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کنند که در هم‌سنجی با سال 1400، رشد 39 درصدی نشان می‌دهد.

مدل خودرو تولید سال 1401 تغییر نسبت به 1400
انواع سواری 1 میلیون و 182 هزارو 78 دستگاه 35 درصد افزایش تولید
انواع وانت 125 هزارو 507 دستگاه 56 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 34 هزارو 136 دستگاه 150 درصد افزایش تولید
انواع ون 3 هزارو 164 دستگاه 267 درصد افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس 1 هزارو 118 دستگاه 11 درصد افزایش تولید
انواع اتوبوس 1 هزارو 391 دستگاه 88 درصد افزایش تولید
مجموع تولید 1 میلیون 347 هزارو 394 دستگاه 39 درصد افزایش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1400

خودروسازان ایرانی در سال 1400 مجموعا 963 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رساندند که در مقایسه با تولید 991 هزارتایی در سال 1399، حدود 3% کاهش تولید داشته‌اند.

مدل خودرو تولید سال 1400 تغییر نسبت به 1399
انواع سواری 868 هزارو 130 دستگاه 3.9% کاهش تولید
انواع وانت 79 هزارو 751 دستگاه 1% کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 12 هزارو 382 دستگاه 112% افزایش تولید
انواع ون 1 هزارو 168 دستگاه 354.5% افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس 1 هزارو 74 دستگاه 35.4% افزایش تولید
انواع اتوبوس 674 دستگاه 28.8% کاهش تولید
مجموع تولید 963 هزارو 179 دستگاه 2.9% کاهش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1399

در سال 99، خودروسازان ایرانی حدود 145 هزار خودرو سواری، بیشتر از سال 98 تولید کردند؛ این یعنی صنعت خودروسازی کشورمان در سال 1399 و در گروه سواری‌ها، رشد تولید 19 درصدی را تجربه کرده است.

مدل خودرو تولید سال 1399 تغییر نسبت به 1398
انواع سواری 903 هزارو 800 دستگاه  19.1 درصد افزایش تولید
انواع وانت 80 هزارو 364 دستگاه 6.5 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 6 هزارو 395 دستگاه 53.6 درصد افزایش تولید
اتوبوس،مینی‌بوس،ون 1 هزارو 873 دستگاه 7.8 درصد کاهش تولید
انواع کمباین 6 هزارو 395 دستگاه 44.5 درصد افزایش تولید
انواع تراکتور 21 هزارو 666 دستگاه 15.9 درصد افزایش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1398

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال 1398 با افت 13 درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه شده و به 831 هزار دستگاه رسیده است.

مدل خودرو تولید سال 1398 تغییر نسبت به 1397
انواع سواری 759 هزارو 137 دستگاه 14.9 درصد کاهش تولید
انواع وانت 67 هزارو 146 دستگاه 35.1 درصد افزایش تولید
انواع ون 217 دستگاه 83.2 درصد کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده 3 هزارو 251 دستگاه 67.2 درصد کاهش تولید
مینی‌بوس،میدل‌باس 1 هزارو 48 دستگاه 36.7 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس 535 دستگاه 6 درصد کاهش تولید
مجموع تولید 831 هزارو 334 دستگاه 13 درصد کاهش تولید

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید خودرو در سال 1397

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال 97 حدود 38% کمتر از سال 96 شده است.

به گزارش باخبر، در مجموع 12 ماهه سال 97، شرکت‌های ایران خودرو با تولید 425 هزار و سایپا نیز با تولید 420 هزار دستگاه، به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم پرتیراژترین شرکت‌ها ایستاده‌اند.

در سال 97، مهم‌ترین خودرویی که با افت تولید مواجه شده، تندر90 است؛ محصولی که ایران خودرویی‌ها 75.2% و پارس‌خودرویی‌ها 64% کمتر از سال 96 آنرا تولید کردند. ایران خودرو حدود 11 هزار و پارس خودرو حدود 39 هزار دستگاه تندر90 را در سال 97 تولید کرده بودند.

آمار ماهیانه مجموع تولید در سال 1397
سال 1397 1396 درصد تغییر
فروردین 80,140 68,180 17.5% +
اردیبهشت 146,307 104,684 39,8% +
خرداد 108,334 134,802 19,6% -
تیر 99,414 128,747 22.8% -
مرداد 89,450 144,370 38% -
شهریور 56,949 105,904 46.2% -
مهر 83,027 137,914 39.8% -
آبان 52,723 126,135 58.2% -
آذر 42,145 146,382 71.2% -
دی 50,972 - -
بهمن 59,082 146,424 59.6% -
اسفند 82,222 131,656 37.5% -
 
تجمعی 97 955,923 1,535,756 37.8% -

وزارت صمت بعد از فراز و نشیب‌های ناگهانی که در چرخه تولید خودرو اتفاق افتاد، از نیمه دوم سال 97 انتشار عمومی آمار تولید ماهیانه خودرو را متوقف کرد. در چنین شرایطی، این آمارها بدست برخی رسانه‌های خاص افتاد که البته آنها هم تنها به ذکر کلیات بسنده می‌کردند و آمار جزئی‌تری مانند تفکیک تولید براساس برند یا مدل در این گزارش‌ها وجود نداشت. به همین دلیل است که در فاصله زمانی مهر تا دی 97، آمار جزییات تولید خودروسازان ایرانی را در آرشیو این خبر، پیدا نمی‌کنید.

اما به اصل موضوع برگردیم؛ در سال 97، ایران خودرو و سایپا همچنان دو غول صنعت خودروسازی کشورمان بودند.

رکورد بیشترین میزان تولید سال 97 در دست ایران خودروست چراکه توانست بیش از 425 هزار دستگاه را از خطوط تولیدش بیرون بیاورد. البته هرچند ایران خودرو در سکوی اول تولید ایستاده اما این میزان تولید را اگر با آمار سال 96 مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مجموع تولید سالیانه ایران خودرو دقیقا 40.3% کمتر از سال 96 شده است.

حال به سراغ خودروسازی سایپا برویم؛ این شرکت با کمک دو زیرمجموعه مهمش -یعنی پارس خودرو و زامیاد- در سال 97 موفق به تولید بیش از 420 هزار دستگاه شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سایپا هم مانند ایران خودرو با کاهش تولید سالیانه همراه بوده طوری‌که میزان تولیدش در سال 97 دقیقا 37% کمتر از سال 96 شده است.

آمار تولید انواع محصول خودرویی در سال 1397
مدل سواری وانت ون مینی بوس*1 اتوبوس کامیون*2
فروردین 76,239 3090 74 45 55 637
تغییر*3 18% + 6.3% + 311.1% + 4.3% - 22.5% - 23.7% +
 
اردیبهشت 137,949 6,523 78 191 96 1470
تغییر 40.2% + 35.6% + 0 135.8% + 10.3% - 22.3% +
 
خرداد 101,791 4,467 92 208 76 1700
تغییر 20.4% - 15.6% - 19.3% - 150.6% + 46.1% - 29.5% +
 
تیر 92,912 4,872 189 165 78 1,198
تغییر 23% - 27.1% - 270.6% + 103.7% + 54.1% - 2.8% +
 
مرداد 83,787 4,393 162 183 59 866
تغییر 38.2% - 37.9% - 184.2% + 96.8% + 63.6% - 33.3% -
 
شهریور 52,707 3,193 208 140 71 630
تغییر 46.4% - 46.4% - 1123.5% + 81.8% + 61% - 50% -
 
مهر 76,909 4,823 177 168 73 877
تغییر 40.3% - 35.7% - 365.8% + 124% + 59.9% - 31.3% -
 
آبان 52,723 4,084 18 164 1 637
تغییر 58.2% - 46% - 73.2% - 33.3% - 99.4% - 52.6% -
 
آذر 38,275 2,949 61 148 12 700
تغییر 72% - 61.6% - 55.1% - 3.5% + 91.2% - 51.9% -
 
دی 46,472 3,876 89 84 11 440
تغییر - - - - - -
 
بهمن 54,965 3,747 35 73 17 252
تغییر 60.4% - 27.1% - 73.7% - 70.4% - 89% - 86.3% -
 
اسفند 77,164 4,750 5 43 12 248
تغییر 38% - 5.6% - 96.4% - 76.6% - 92.1% - 85% -
 
تجمعی 97 891,876 50,707 1,295 1,656 569 9,910
تغییر 38.2% - 30% - 39.1% + 19.9% + 68.1% - 40.1% -

1*مجموع تولید مینی بوس و میدل باس
2*مجموع تولید کامیون و کامیونت و کشنده
3*درصد تغییر، نسبت به مدت مشابه سال قبل محاسبه می‌شود.


آمار تولید خودرو در ایران

آخرین وضعیت تولید خودروسازان ایران، جدیدترین آمار تولید انواع خودرو سواری، آمار تولید خودرو ون، آمار تولید خودرو وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودرو سنگین را در مجموعه مقاله منتخب زیر مطالعه کنید:

آمار تولید زامیاد
آمار تولید سایپا
آمار تولید ایران خودرو
آمار تولید پارس خودرو
. آمار تولید خودروهای سنگین
. آمار تولید خودرو دوگانه سوز

شرایط فروش ایران خودرو و سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو سه ماهه را مطالعه کنید. برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله ثبت نام سایپا را مطالعه کنید.

آرشیو

آمار تولید انواع خودرو - اردیبهشت 1400

10 خرداد 1400
دانلود فایل PDF

آمار تولید انواع خودرو - فروردین 1400

12 اردیبهشت 1400
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - شهریور 99

9 دی 1399
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - مهر 99

9 دی 1399
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - ابان 99

9 دی 1399
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - اذر 99

9 دی 1399
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - فروردین 98

19 اردیبهشت 1398
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - بهمن 97

28 فروردین 1398
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - اسفند 97

12 فروردین 1398
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - تیر 97

20 شهریور 1397
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - مرداد 97

20 شهریور 1397
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - خرداد 97

25 تیر 1397
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - اردیبهشت 97

26 خرداد 1397
دانلود فایل PDF

آمار تولید خودروسازان ایران - فروردین 97

20 اردیبهشت 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران