رقابت ایران خودرو و کرمان موتور در بازار شاسی بلندهای چینی

مقایسه هایما S7 توربو و جک S5

6 دی 1397 12:11

بحث ‌ترند در دنیای خودرو موضوعی بسیار جالب است. مثلاً یک روز خودروهای استیشن در بازار محبوب هستند و بعد از مدتی، کسی حتی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد. این روزها در همه جای دنیا، همان‌طور که می‌دانید کسب‌وکار شاسی بلندها و کراس اورها سکه شده و در تمام بازارهای جهانی، شاهد رشد فروش بسیار قابل‌توجه آن‌ها هستیم. در مورد چرایی این افزایش محبوبیت قبلاً بارها بحث شده و اصلاً در حوصله این مطلب نمی‌گنجد، ولی کاملاً واضح است که در ایران نیز این روزها کراس اورها و شاسی بلندها اوضاع بسیار خوبی دارند. چینی‌ها از این وضعیت نهایت استفاده را برده‌اند و امروز، شاهد مدل‌های مختلف کراس اور و شاسی بلند چینی در بازار کشورمان هستیم. در همین راستا و برای آگاه‌سازی بیشتر مردم در مورد کراس اورهای چینی بازار، امروز قصد داریم هایما S7 توربو و جک S5 را که یکی از کرمان و دیگری از خراسان می‌آیند را با هم مقایسه کنیم، لطفاً در ادامه مطلب «باما» همراه باشید.

در بازه قیمتی بین 200 تا 220 میلیون تومان، هر یک از این دو شاسی بلند چینی سعی دارند با مزایایی که دارند نظر خریداران را به خود جلب کنند.طراحی بدنه و کابین

هایما S7 توربو

در میان شاسی بلندهای چینی بازار ایران اگر بگوییم هایما S7 شاسی بلندترین طراحی ظاهری و بدنه را دارد بیراه نگفته‌ایم. ابعاد طراحی نسبتاً بزرگ این شاسی بلند، در کنار طراحی قدرتمند بخش جلو و ارتفاع زیاد کف از سطح زمین ظاهری بسیار زیبا، جذاب و قدرتمند به خودرو داده‌اند. در کناره‌ها خط کمر و شانه شیب‌دار خودرو به خشن‌تر شدن ظاهر هایما S7 توربو کمک زیادی کرده‌اند. از مهم‌ترین موارد در طراحی بخش جلو می‌توان به جلوپنجره بزرگ کرومی با اسلات های عمودی، طراحی زیبای سپر و چراغ‌های مه شکن جذاب اشاره کرد.

کابین هایما S7 توربو هم از طراحی خوب و به‌روزی برخوردار است و تنها ایرادی که شاید بتوان به آن گرفت، کیفیت نه‌چندان خوب مواد اولیه به‌کاررفته داخل کابین است. هرچند این مورد را هم اگر با رقبای هم‌رده از نظر قیمتی خودرو بخواهیم مقایسه کنیم، خیلی ایراد بزرگی نمی‌تواند برای آن محسوب شود. صفحه نمایش 7 اینچی لمسی شاید قابل‌توجه‌ترین مورد داخل کابین هایما S7 توربو است و در کنار دو دریچه ورودی هوا و دکمه‌های مختلف اطراف، شاهد داشبوردی زیبا برای S7 هستیم. کابین این خودرو همچنین فضای سرنشین خوبی دارد و با مشکلی شما را مواجه نخواهد کرد، البته فضای پای سرنشین‌های عقب می‌توانست بهتر از این باشد.

هایما S7 (بالا) - جک S5 (پایین)

جک S5

گرچه در طراحی هایما S7 هم برخی کپی‌برداری‌ها مانند جلوپنجره پرادو و چراغ‌های عقب شبیه به ب ام و وجود دارند، ولی در مورد جک S5 اوضاع بسیار وخیم‌تر است. بارها به این مسئله پرداخته شده که طراحی S5 ترکیبی از هیوندای توسان ix35 و آئودی Q5 است و ما خیلی به این موضوع نمی‌خواهیم بپردازیم. البته به علت همکاری چندین ساله دو شرکت هیوندای و جک موتورز، می‌توان تاثیر طراحی هیوندای روی S5 را به‌نوعی درک کرد. در کل با شاسی بلند زیبا و خوش استایلی روبه‌رو هستیم که خطوط طراحی خاص روی کاپوت و طراحی جذاب دریچه‌های ورودی هوای زیر جلوپنجره ظاهر آن را بسیار خاص کرده‌اند. در بخش عقب نیز چراغ‌های دو تکه ظاهر خودرو را بسیار زیباتر کرده است. روی‌هم‌رفته طراحی بخش‌های مختلف بدنه S5 هماهنگی خوبی با هم دارند و ایراد زیادی نمی‌توان به ظاهر خودرو گرفت.

شباهت‌های جک S5 و هیوندای توسان ix35 داخل کابین نیز ادامه یافته و این موضوع را به‌وضوح می‌توان در طراحی صفحه کیلومتر و آمپرها دید. طراحی کلی داشبورد خودرو نیز بی‌شباهت به توسان نیست. به‌طورکلی با یک کابین خوب و زیبا روبه‌رو هستیم که طراحی ساده و درعین‌حال مدرنی دارد. مواد اولیه به‌کاررفته در ساخت کابین گرچه مثل هایما خیلی تعریفی ندارد و در این بخش، شرایط کاملاً مساوی است. جک S5 برخلاف داشتن طول بدنه‌ای کوتاه‌تر از هایما، طول بین دو محور بیشتری داشته و این موضوع را در فضای بیشتر ردیف عقب صندلی‌ها به‌وضوح حس خواهید کرد.

  • انتخاب باخبر: جک S5

عملکرد فنی

هایما S7 توربو

هایما S7 نخستین بار در بازار ایران با یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی عرضه شده بود، ولی از سال 96 شاهد ورود مدل فیس‌لیفت هایما S7 با پیشرانه‌ای توربو بودیم. این نسخه به یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 1.8 لیتری توربو با 170 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است و خروجی‌هایش را به کمک یک جعبه‌دنده 6 دنده اتومات به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. صفر تا صد این خودرو برابر با 10.5 ثانیه بوده و طبق کاتالوگ، حداکثر سرعتی برابر با 170 کیلومتر برساعت دارد. مصرف ترکیبی 9.7 لیتری هایما S7 توربو در هر صد کیلومتر برای یک شاسی بلند 1.5 تنی عدد خیلی خوبی محسوب نمی‌شود.

کیفیت سواری هایما S7 توربو به لطف سیستم تعلیق و فنربندی نرمی که دارد بسیار خوب بوده و خیلی دست‌اندازها و دیگر ناهمواری‌های جاده را احساس نخواهید کرد. البته به دلیل مرکز ثقل بالای این خودرو، سر پیچ‌ها نرمی سیستم تعلیق می‌تواند دردسرساز شود، البته هایما با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش تا حدودی این مورد را برطرف کرده، ولی به‌طورکلی بهتر است پشت فرمان S7 توربو سر پیچ‌ها کمی محتاط‌‌تر رفتار کنید.

جک S5

شاسی بلند محبوب کرمانی‌ها از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 2 لیتری توربوشارژر با 174 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد و به یک جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه اتومات متصل شده است. این خودرو که به‌صورت استاندارد دیفرانسیل جلو بوده و خبری از آپشن دو دیفرانسیل برای آن نیست صفر تا صد را می‌تواند در 11.7 ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با 180 کیلومتر برساعت دارد. این خودرو درحالی‌که از هایما S7 توربو تقریباً 30 کیلوگرم هم سنگین‌تر است، ولی مصرف سوخت ترکیبی آن طبق ادعای شرکت سازنده 7.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده که عدد خوبی برای S5 به حساب می‌آید.

جک S5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون با فنر حلقوی و در عقب، از تعلیق مستقل چند بازویی بهره می‌برد. به لطف این دو سیستم، سواری نرمی را داخل کابین خودرو تجربه خواهید کرد. در عبور از بسیاری از دست‌اندازها سرنشین هیچ تکانی را در بدنه احساس نمی‌کند و فقط برخی صداها به داخل کابین نفوذ می‌کنند. البته به مانند هایما S7 توربو، این خودرو هم به واسطه تعلیق نرمی که دارد نمی‌تواند در سر پیچ‌ها خودروی خیلی مطمئنی نشان بدهد. نکته‌ای هم که باید متذکر شد این که برخلاف هایما، در جک S5 خبری از سیستم کنترل کشش نیست و فقط به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز شده است.

  • انتخاب باخبر: جک S5

تکنولوژی و ایمنی

هایما S7 توربو

کابین هایما S7 (بالا) - کابین جک S5 (پایین)

هر دو خودروی امروز ما زمانی در رده قیمتی زیر 100 میلیون تومان حضور داشتند و این در حالیست که قیمت روز آن‌ها اکنون به بین 200 تا 220 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. چه آن موقع و چه الان، هر دو خودرو به نسبت قیمت امکانات و تجهیزات خوبی ندارند. از مهم‌ترین تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که ایران خودرو روی هایما S7 توربو ارائه کرده می‌توان به مواردی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، فرمان برقی حساس به سرعت، کنترل کشش و پایداری، ترمز ضد قفل، کمکی و سیستم توزیع نیروی ترمز، سنسور فشار باد تایر، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش 7 اینچی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتومات و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

در مورد ایمنی این خودرو هم متاسفانه با توجه به این که تاکنون هایما S7 توربو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است نمی‌توان نظر داد. به‌عبارتی‌دیگر، شما در ایران با پرداخت 200 میلیون تومان خودرویی می‌خرید که هیچ ایده‌ای در مورد ایمنی آن ندارید! نکته جالب این که در کاتالوگ هایما S7 توربو، ایران خودرو مدعی کسب 5 ستاره ایمنی از سی انکپ شده است. البته که ما هیچ اطلاعاتی در مورد این خودرو در وب سایت سی انکپ نتوانستیم بیابیم و بسیار خوشحال خواهیم شد در صورت امکان، ایران خودرویی‌ها اطلاعات بیشتری دراین‌باره در اختیار ما قرار بدهند. از برخی سیستم‌های ایمنی S7 می‌توان به 4 کیسه هوا شامل راننده، سرنشین و جانبی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، کمربند ایمنی پیش کشنده جلو و سه نقطه‌ای عقب، سنسور دنده عقب و یکی دو مورد دیگر اشاره نمود.

جک S5

در این بخش شرایط دو خودرو با هم تقریباً برابر بوده و اختلاف‌های کمی را میان آن‌ها شاهد هستیم. در میان لیست امکانات و تجهیزات جک S5 مواردی مانند فرمان برقی حساس به سرعت، سنسور جلو، عقب، باران و فشار باد تایر، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، تهویه اتومات دوگانه و تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت به چشم می‌زنند. البته یک مورد ایراد بزرگ که به جک S5 با قیمت 220 میلیونی‌اش می‌توان وارد کرد، عدم ارائه کروز کنترل روی آن است. در شرایطی که این روزها حتی خودروهای ارزان قیمت‌تر در مقایسه با S5 مانند دنا معمولی، کوییک یا حتی ساینای 58 میلیون تومانی هم کروز کنترل دارند، به راحتی نمی‌توان عدم ارائه آن روی جک S5 را هضم کرد.

از نظر ایمنی البته اوضاع S5 بسیار بهتر از هایما است. جک S5 موفق شده 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی سی انکپ دریافت کند و حداقل در مقایسه با هایما S7 اوضاع بهتری در این بخش دارد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی جک S5 هم می‌توان مواردی مانند کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، 4 کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی، پشت سری فعال و یکی دو مورد دیگر را مطرح کرد.

  • انتخاب باخبر: جک S5

وضعیت بازار

هایما S7 توربو

در بازار ایران اگر طی دوره 10 ماهه اخیر بخواهید قیمت‌ها را مقایسه کنید، با نتایجی عجیب‌وغریب روبه‌رو خواهید شد. در شرایطی که هایما S7 توربو در فروردین 97 قیمت نمایندگی 95 میلیون تومانی داشته، طی سه ماه و تا خرداد همین سال قیمت نمایندگی آن به 104 میلیون رسیده و در آخرین اعلام قیمت نمایندگی هایما S7 توربو، این خودرو توانسته رکورد 194 میلیون تومان را بزند. از آخرین اعلام شرایط فروش یا پیش فروش ایران خودرو برای این خودرو که 11 تیر امسال بود، تقریباً 7 ماه می‌گذرد. در شرایط فعلی بازار، قیمت هایما S7 توربو دست دوم بین 170 تا 200 میلیون تومان، بسته به میزان کارکرد متفاوت است. در بازار همچنین هایما S7 توربو زیر یک سال با کارکرد میانگین 15 هزار کیلومتر حول‌وحوش 180 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

جک S5

خودروی جک S5 اتومات در شرایطی سال 97 را با قیمت نمایندگی حدوداً 110 میلیون تومانی شروع کرد که طی اردیبهشت و خرداد دو افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمتش به ترتیب به 116 و 123.5 میلیون تومان رسیده بود. بعد از آخرین اعلام قیمت نمایندگی در خرداد ماه دیگر خبری از کرمان موتور و جک S5 نبود تا این که در جدیدترین شرایط پیش‌فروش ویژه شب یلدا، شرکت کرمان موتور قیمت جدید این خودرو را 220 میلیون تومان اعلام کرد. در این بخش‌نامه جدید، این خودرو را کرمان موتور با موعد تحویل تیر و شهریور 98 پیش‌فروش کرده است. مدل‌های زیر 1 سال و با میانگین کارکرد 15 هزار کیلومتر این خودرو هم‌اکنون در بازار قیمتی حول‌وحوش 180 میلیون تومان دارند. انواع مدل‌های دست دوم جک S5 در بازار امروز از 70 هزار کیلومتر کارکرد گرفته تا 3 هزار کیلومتر کارکرد در بازه قیمتی بین 165 تا 215 میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

  • انتخاب باخبر: جک S5

نظر نهایی

ما در چهار بخش مختلف سعی کردیم تا نگاهی مقایسه‌ای به دو خودروی هایما S7 توربو و جک S5 اتوماتیک داشته باشیم. همان طور که خودتان متوجه شده‌اید، در تمامی این بخش‌ها انتخاب باخبر جک S5 بوده است. در مورد بخش تکنولوژی و ایمنی انتخاب بین این دو خودرو بسیار سخت بود، جک S5 به علت نداشتن مواردی مانند سیستم کنترل کشش و کروز کنترل خیلی‌ها را در این بخش ناامید می‌کند ولی هایما S7، همه این موارد را دارد. ولی از لحاظ ایمنی که به دو خودرو نگاه می‌کنیم، جک S5 به علت داشتن 5 ستاره ایمنی از موسسه سی انکپ، وضعیت خیلی بهتری در قیاس با هایمایی دارد که هیچ‌وقت این تست را پشت سر نگذاشته است، شاید بتوان مواردی مانند کروز کنترل را روی خودرو نصب کرد، ولی ایمنی مبحثی است که اگر خودرویی در آن ضعف داشته باشد، مالک هیچ کاری برای بهبود آن نمی‌تواند انجام بدهد.

نظر شما در مورد این دو خودرو چیست؟ با توجه به موارد مطرح شده و همچنین قیمت آن‌ها در بازار امروز ایران، بین هایما S7 توربو و جک S5 اتوماتیک کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟ لطفاً با کامنت های خود باخبر و مخاطبان آن را از نظرات خود آگاه سازید.

دیدگاه کاربران
omid86t 1400/1/10
بین این دوتا جک اس فایو ظاهر بروزتری داره بخصوص عقبش و ترمز دستی برقیش یه امتیازه که روی ماشینهای روز استفاده میشه در کل بین دو تا جک بنظرم بهتره
پاسخ
0
2
3
صالح 1399/12/5
البته قیافه به صلیغه ربط داره به نظر من جک خوشگل تره ولی همه ما قبول داریم در حالت عادی هیچ کسی حاضر نیست پول به این اشغال ها بده وای خب وقتی ماشین باکیفیت نیست مجبوریم انتخاب من جک
پاسخ
0
2
4
S.n.h 1399/10/17
سلام برای سایت باما متاسفم که همچین مقایسه ی ناعادلانه ای انجام داده
پاسخ
0
5
3
R091854796 1399/6/4
هایما اس 7 قیافش قشنگ تره اگه خودتون مقیاس کنین تو مشخصات فنی متوجه می شید
پاسخ
1
7
6
Luckywoman10 1400/4/4
واي هايما خيلي زشتره هم ظاهرش هم جلو داشبوردش
1
1
AmirHosseiny 1399/5/30
سلام هر دو ماشین خوبن نظرات همه دوستان قابل احترام هستش انشالله هر کی هر چی داره باهاش خوش باشه ماشین که هیچی دنیا ارزش بحث کردن نداره عزیزان بالاخره هر کی یه سلیقه داره دیگه یا علی
پاسخ
0
0
6