در جست‌وجوی مقصر برای پیش‌فروش‌های دردسرساز

ماجرای «هشدار رنو» به سایپا چه بود؟

9 دی 1397 14:13

خروج رنو از ایران به دلیل تحریم‌ها مشکلات بزرگی هم برای شرکای خودروسازی این شرکت و هم برای خریداران آن به وجود آورد. حالا برخی می‌گویند سایپا بدون توجه به توان انجام تعهداتش، اقدام به پیش‌فروش خودروهای این برند کرده است. البته شرکت سایپا در اطلاعیه‌ای این مساله را قویاً تکذیب کرده است.

منابعی گفته‌اند سایپا نسبت به هشدارهای رنو درباره مشکل تامین قطعه بی‌توجهی کرد. اما سایپا هم هشدار رنو و هم بی‌توجهی به انجام تعهداتش را قویاً رد می‌کند.طی سال جاری تولید رنو در ایران شدیداً کاهش‌یافته و بسیاری از ثبت‌نام ‌کنندگان هنوز خودروی خود را دریافت نکرده‌اند.

آن‌طور که معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا پیش‌تر اعلام کرده بود این شرکت تعهد فروش 48 هزار خودرو رنو را دارد و قرار است از این تعداد ثبت‌نام ‌کنندگان، 12 هزار دستگاه تا پایان سال به خریداران تحویل داده شود.

حالا هم‌زمان با تاکید وزیر صنعت مبنی بر این‌که خودروسازان باید 80 درصد تولیدشان را به تعهدات پیشین تخصیص دهند، بحث تعهد سایپا به مشتریان رنو بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها قرارگرفته است.

باید توجه داشت که سال گذشته تنها «تندر 90» بیش از یک‌صد هزار دستگاه فروش داشته و ششمین محصول پرفروش بازار ایران بود. با توجه به رشد فزاینده فروش رنو در ایران طبیعی بود که خودروسازان پیش‌بینی کنند که محصولات دیگر این برند مانند ساندرو و استپ‌وی در سال 97 بیشتر از پیش هم بفروشد. از این منظر تعهد 50 هزار دستگاهی سایپا برای این محصول دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

هشدار رنو درباره «فروش بیش از ظرفیت» به سایپا

فروش 50 هزار رنو دور از واقعیت نیست و اقدام ترامپ برای تحریم خودروی ایران هم اقدامی غیرقابل‌پیش‌بینی تلقی شده است. از این منظر بعید است که خودروسازان از اتفاقات آینده خبر داشته و صرفاً برای سودجویی دست به پیش‌فروش گسترده این محصولات زده باشند.

البته چند روز پیش یکی از خبرگزاری‌های داخلی در مطلبی عنوان کرد که شرکت رنو «هشدارهای لازم در رابطه با نبود قطعه و پک‌های مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی داده شده بود.»

در ادامه این مطلب به نقل از یک منبع آگاه در پارس خودرو آمده است که به مدیران پیشین سایپا درزمینه پیش‌فروش بیش از ظرفیت محصولات خانواده رنو هشدار داده بود اما «آن‌ها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین، پیش‌فروش صورت داده بودند.»

حالا سوال این است که آیا خودروسازان ایرانی و مدیران پیشین سایپا واقعاً پس از درک واقعیت تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی، هنوز اقدام به پیش‌فروش کرده‌اند یا خیر؟ این سوالی است که سایپا امروز به آن پاسخ داده است.

اطلاعیه سایپا در مورد ادعای «بی‌توجهی به هشدار رنو»

سایپا در واکنش به این مطلب اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن گفت از تاریخ 18 اردیبهشت، این شرکت هیچ خودرویی از خانواده رنو را پیش‌فروش نکرده است.

بر اساس این بیانیه شرکت پارس خودرو «هشدار رنو» در مورد مسائل مربوط به تامین قطعات را قویاً تکذیب کرده است.

از طرفی سایپا اعلام کرده که تمام پیش‌فروش‌ها و تعهدات این شرکت مربوط به قبل از خروج آمریکا از برجام و بسیار پیش‌تر از تحریم صنعت خودرو ایران است.

سایپا برای تاکید بر این مطلب به مصاحبه «کارلوس گون» مدیرعامل وقت رنو با خبرگزاری AFP اشاره می‌کند. گون در این گفت‌وگو اعلام کرده بود که باوجود تحریم‌ها قصد خروج از بازار ایران را ندارد. بااین‌وجود سایپا اقدامات لازم را جدی‌تر گرفت و از مدت‌ها پیش از آغاز تحریم پیش‌فروش محصولات رنو را متوقف کرده بود.

در پایان این اطلاعیه سایپا تاکید می‌کند که تمام فروش‌ها و پیش‌فروش‌ها بر اساس برنامه توافق شده تولید با شرکت رنو فرانسه تأکید کرده است.

دیدگاه کاربران