بررسی فشار تایر مناسب برای خودروها

چرا فشار تایرها مهم است

9 تیر 1399 15:30

اصلاً به نظر نمی‌آید که وسیله خاصی باشد؛ اما تا زمانی که خودروهای پرنده بالای سرمان رژه نرفته‌اند، اینجا روی زمین به تایرها نیاز داریم. این روزها تمام شرکت‌های خودروسازی به دنبال تغییر و تحول در مفهوم ایمنی خودروها هستند. از سیستم‌های هوشمند ترمزگیری خودکار گرفته تا رادارهای صوتی و لیزری. این‌که خودروی شما چند کیسه هوا دارد و در تست تصادف چند ستاره می‌گیرد، مهم است اما نه به اندازه تایرها.

تجربه نشان می‌دهد تایرها معمولاً حدود یک پوند فشار هوا را برای هر 10 درجه افت دما از دست می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود با هر تغییر فصل نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام شود.این دایرهای سیاه‌رنگ در خط مقدم ایمنی خودرو هستند. آن‌ها مدام با سطح زیرین در تماس هستند، اصطکاک ایجاد می‌کنند و باعث توقف خودرو در شرایط اضطراری می‌شوند. تایرها هستند که در کلیه مسیرهای بارانی، برفی، خاکی، شنزار و گل و لای باید از پس وزن و سرعت خودرو بربیایند. هدایت خودرویی که با سرعت می‌پیچید و جلوگیری از انحراف آن از وظایف پنهان تایرها محسوب می‌شود. بنابراین مهم است که چگونه از آن‌ها مراقبت کنیم.

یکی از راه‌های نگهداری از تایر خودرو، کنترل میزان هوای موجود در آن یا به عبارتی فشار تایر است. اولین دلیل حساسیت بیش از حد روی این موضوع، بحث ایمنی است. وجود هوای بیش از حد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و متاسفانه اغلب مشکلات نیز ناشی از کاهش میزان هوای درون تایرهاست. تایرها می‌توانند تا قبل از اینکه کاملاً خالی شوند و به عبارتی از نظر فیزیکی بخوابند و یا به زمین بچسبند، بخش عمده‌ای از هوای خود را از دست بدهند. در واقع کمبود شدید هوای موجود در تایرها را در بیشتر مواقع نمی‌توان با چشم تشخیص داد.

چگونه می‌توان فشار درستی را برای تایر خودرویتان پیدا کنید؟

شیوه آسان برای پیدا کردن فشار صحیح تایرها مراجعه به دفترچه راهنمای سرویس خودرویتان است. در کتابچه راهنمای سرویس خودرویتان، اغلب اطلاعاتی از این باب که چگونه می‌توان محل نصب برچسب فشار تایر خودرو را پیدا نمود، درج شده است. شایع‌ترین مکان نصب این برچسب در مکان‌هایی همچون شاسی خودرو، زیر در راننده و حتی گاهی اوقات بر روی تایر یدکی خودروی‌تان است.

پس از پیدا کردن مکان این برچسب، ممکن است شما نگاهی به این برچسب انداخته اما از مندرجات آن چیزی درک نکنید، اما لازم نیست که از این بابت نگران شوید. ما برای‌تان درباره آن توضیح می‌دهیم.

نخستین نکته‌ای که شما باید برای دستیابی به عدد صحیح فشار توجه کنید، سایز تایری است که بر چرخ‌های خودرویتان نصب شده است. چون که در اغلب موارد، تفاوت زیادی میان تایری که روی خودرویتان نصب شده با برچسب کارخانه آن وجود دارد.

عوامل تاثیرگذار بر فشار تایر

آگاهی از میزان فشار تایرها در زمانی که سرد یا گرم هستند امری مهم است. چون که میزان فشار باد در دو حالت سرد و گرم تایر بسیار متفاوت است و شما برای چک کردن باد تایرهای خود باید به این مورد توجه کنید. تفاوتی که میان فشار تایر در حالت سرد با حالت گرم آن وجود دارد، بستگی به سایز تایرهای خودروی شما نیز دارد.

تجربه نشان می‌دهد تایرها معمولاً حدود یک پوند فشار هوا را برای هر 10 درجه افت دما از دست می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود با هر تغییر فصل نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام شود. تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که میزان باد درون تایرها را مطابق با استانداردها رعایت کنید.

همچنین اغلب اوقات، در برچسب نصب شده روی خودرویتان، فشار توصیه شده در وضعیتی که خودرو، بار و مسافر حمل می‌کند و وزن آن بیشتر است، کاملاً متفاوت با وضعیتی بوده که خودرو خالی از بار و مسافر است. این بدان معناست که در با داشتن اضافه وزن در خودرو، فشار بالاتر و در حالت کاهش وزن، فشار کمتری توصیه می‌شود.

علاوه‌براین حفظ میزان صحیح باد درون تایر با علم به این‌که دیر یا زود نیاز به اضافه یا کم کردن هوای آن‌ها دارید، رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر تایرها دارد.

ضرورت خرید فشارسنج شخصی

با تمام این تفاسیر کارشناسان توصیه می‌کنند که گام اول برای حفظ باد تایر، استفاده از ابزارهای فشارسنج البته برای خودتان است. دستگاه‌های سنجش فشار تایرها که احتمالاً در هر محله‌ای وجود داشته باشد.

در بیشتر مواقع بخشی از میزان هوای درون تایرها به دلیل سهل‌انگاری در نحوه اتصال دریچه به سوپاپ تایر، از آن خارج می‌شود. گاهی هم خواندن میزان دقیق باد به دلیل وجود گرد و خاک و کثیفی عملاً غیرممکن است. داشتن دستگاه فشارسنج شخصی هم استفاده سریع از آن‌ها را ممکن می‌کند و هم اینکه دقت کار را افزایش می‌دهد.

فشار تایر کم یا زیاد، کدامیک توصیه می‌شود؟

ما به شما توصیه می کنیم که همواره با رقم فشار، کمی بیشتر از آنچه که در برچسب خودرویتان درج شده، رانندگی کنید. به این نکته نیز توجه کنید که در تایرهای قدیمی‌تر، فشار بیشتر می‌تواند به تهدیدی جهت فرسودگی بیشتر تایر بدل شود، اما در تایرهای جدیدتر، اضافه فشاری معادل 1 الی 4 Psi مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این نکته هم دیده شده است که در خودروهای نو (سایز کوچک) اگر فشار تایر روی عدد 36 Psi یا 2.5 Bar تنظیم شود می‌تواند خطرناک باشد به ویژه اگر تایر به حالت سرد خود برگردد چون که ممکن است تایر دچار ترکیدگی شود.

در اغلب اوقات بهتر است که تایرها فشار بیشتری داشته باشند تا کمتر. زیرا کم بودن فشار تایر به رینگ‌ها آسیب وارد می‌کند و در عین حال مصرف سوخت خودرو را نیز بالاتر می‌برد و در زمانی که با سرعت‌های بالا در بزرگراه رانندگی می‌کنید کنترل کمتری خواهید داشت. به همین خاطر همیشه اندکی فشار تایر را بالاتر ببرید. فشار کم تنها زمانی خوب است که شما به دنبال چسبندگی کمتر در یک جاده اغلب آفرود نیاز داشته باشید و سرعتتان نیز پایین باشد.

در اینجا چند نمونه از فشار تایر توصیه شده را برای تان درج نمودیم.

  • خودرو با سایز کوچک و با تایر استاندارد حول و حوش 185/55 R 15  : 30 Psi یا 2.1 Bar
  • خودرو با سایز متوسط و با تایر استاندارد حول و حوش 195/55 R 16 : 36 Psi یا 2.5 Bar
  • خودرو با سایز بزرگ یا شاسی بلند با تایر استاندارد حول و حوش 265/45 R 18 : 42 Psi یا 2.9 Bar

در کل، چنانچه رینگ بزرگتر به همراه تایری با قطر دیواره کوتاه‌تری بر خودروی‌تان سوار شده است، باید از فشار باد بیشتری برای تایرها استفاده کنید.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

مترجم : سام کاویانی

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران