300 میلیون برای سدان چینی یا ژاپنی

مقایسه مزدا 3 نیو و چری آریزو 6

6 اسفند 1397 17:51

مدت‌ها بود بازار خودروی ایران محصول جدیدی را به خود ندیده بود. در واقع ممنوعیت واردات، خروج شرکای خارجی و تنش‌های گسترده در تولید، باعث رژه خودروهای تکراری در سطح شهر شده بود. البته جسته و گریخته می‌شد شاسی‌بلندهای کوپا T210، بورگوارد BX7 و هاوال H2‌ را در سطح شهر دید؛ اما حقیقت آن است که چشم مشتریان دیگر از دیدن شاسی‌بلندهای چینی پُر شده بود.

در چنین فضایی بود که ناگهان شاهد حضور عضو جدید خانواده چری‌ها بودیم. سدان پر زرق و برقی به اسم آریزو 6 که از اسمش معلوم بود که یک گام بالاتر از برادر کوچک‌ترش آریزو 5 وارد بازی شده است. مدیران خودرو این محصول را ابتدای مهر ماه سال جاری (1397) رونمایی کرد؛ یعنی درست در بحبوحه نوسان قیمت‌ها. پس از چند ماه که هیاهو فروکش کرد، این سدان چینی جایگاه خودش را پیدا کرد. اگرچه آریزو 6 هنوز راهی بازار نشده ولی شرکت قیمت آن را زیر 300 میلیون تومان اعلام کرده است. شاید رقیب قیمتی این خودرو را بتوان کیا سراتو 2000 نامید ولی حقیقت آن است که این کره‌ای یارای مقابله با پیشرانه توربوشارژ آریزو 6 را ندارد. بنابراین بهترین رقیب آن مزدا 3 جدید (موسوم به New) گروه بهمن خواهد بود.

طراحی بدنه و کابین

  • مزدا 3 نیو
مزدا 3 نیو

موافقان و مخالفان برندهای ژاپنی تصدیق می‌کنند که چهره مزدا 3 همیشه باوقار و منطقی بوده است. از همان نسل اول سال 2003 تا مدل فعلی یعنی نسل چهارم سال 2018. خودرویی که امروز مورد بررسی قرار دادیم، متعلق به نسل دوم با کد BL‌ است که سال 2009 رونمایی شد. بنابراین نباید توقع نوآوری در چهره این خودرو داشته باشید. اگرچه هنوز هم چراغ‌های تند و تیز و سپرهای خمیده‌اش جذاب است ولی مزدا 3 میراث زبان اسپرت‌گرای خود را در همان سال 2013 (پایان نسل اول) باقی گذاشت.

این خودرو یکی از بهترین پایان‌بندی‌ها را در طراحی بدنه دارد. چراغ‌های عقب این خودرو هماهنگی خوبی با کل ساختار بیرونی دارد. ارتفاع خوابیده و مه‌شکن‌های ابرودار، خواص جوان‌گرایی او را بیشتر کرده است؛ اما باید اعتراف کرد این ادبیات گرافیکی دیگر این روزها کاربرد چندانی ندارد.

کابین مزدا 3 نیو

وقتی وارد کابین این خودرو می‌شویم، قدیمی بودنش بیشتر به چشم می‌خورد. دریچه‌های هوا، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و البته عقربه‌های پشت آمپر به‌وضوح حال و هوای خودروهای ژاپنی آن روزها را نشان می‌دهد. این ترکیب را به زبانی دیگر در تویوتا کرولا هم دیده بودیم.

  • چری آریزو 6
نمای عقب چری آریزو 6

نکته جالبی اینجا وجود دارد. طراح ارشد چری «کوین رایس» خود پیش‌تر در گروه مزدا بوده است. بی‌انصافی نکنید، آریزو 6 با اختلافی فاحش در بحث طراحی از مزدا 3 پیش می‌افتد. زبان این خودرو حتی از سال 2016 که این خودرو در نمایشگاه پکن رونمایی شد نیز جلوتر بود.

چری را می‌توان یکی از معدود برندهای چینی قلمداد کرد که در محصولاتش الگویی به اسم سنت طراحی دارد؛ یعنی با حفظ نوگرایی می‌توان DNA مشترکی بین آریزو 6 و آریزو 5 و حتی تیگو 7 پیدا کرد. نقطه عطف زبان گرافیکی این خودرو را باید چراغ‌های جلو و عقبش تلقی کرد. تلاش تحسین‌برانگیز چری برای افزایش سطح مدرنیته محصولاتش را به‌خوبی می‌توان در این خودرو دید.

قیاس چری آریزو 6 با مزدا 3، بی‌عدالتی است. این خودرو نیم‌نگاهی به آینده دارد ولی مزدا 3 عملاً به تاریخ پیوسته است. البته هنوز هم اصرار بیش از حد چینی‌ها برای خشن‌تر و جسورتر نشان دادن خودروها را متوجه نمی‌شویم. کشیدگی بی‌معنای جلوپنجره و محفظه مه‌شکن‌ها عملاً کاربردی غیر از اغراق ندارد. در چراغ‌های عقب نیز شیطنت ناملموس تقلید از تویوتا کرولا به چشم می‌خورد.

کابین چری آریزو 6

داخل کابین آریزو 6 یک پختگی درست و حسابی را شاهد هستیم. حضور فناوری در اتاق این خودرو اولین چیزی است که حس می‌شود. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که خودروی فوق همچون دیگر اعضای خانواده‌اش از کیفیت نازل قطعات و متریال داخلی رنج می‌برد.

انتخاب باخبر: چری آریزو 6

عملکرد فنی

  • مزدا 3 نیو
موتور مزدا 3 نیو

خشک، پایدار و سریع. این بهترین تفسیر درباره توانایی‌های خیابانی مزدا 3 است. خشکی این خودرو رابطه مستقیمی با پایداری آن دارد. سیستم فنربندی انقباضی آن تا جایی که می‌توانسته مرکز ثقل خودرو را پایین نگه داشته است. شاید به همین خاطر است که تصاویر کمی از واژگونی مزدا 3 منتشر شده است. از این‌ها که بگذریم، این خودرو هنوز هم یکی از بهترین پیشرانه‌های 2 لیتری بازار را درون سینه خود جای داده است. پیشرانه معروفی که نتیجه سال‌ها تحقیق است و در همکاری با فورد آمریکا ساخته شد. به همین دلیل است که این قوای محرکه قدیمی هنوز هم بدون توربوشارژر تقریباً اندازه آریزو 6 قدرت فراهم می‌کند.

گویی مزدا 3 پیش از آنکه راهی بازار شود توسط چند تیونر دستکاری مهندسی شده است. چراکه به طرزی عجیب دور موتور در این خودرو تا جای ممکن بالا می‌آید و سپس دنده بعدی درگیر می‌شود. وزن سبک‌تر این خودرو نسبت به رقیب چینی تبدیل به یکی از برگ‌های برنده‌اش شده است. با این حال باید لذت پیمایش‌های شهری را با این خودرو فراموش کرد. چراکه کوبیدن‌های مداوم و گیر کردن‌های پی‌درپی آن به دلیل سیستم تعلیق خوابیده، می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت اعصاب خردکن باشد. چسبندگی و فرمان‌پذیری مسابقه‌ای مزدا 3 رویایی است که شاید حالا حالاها آریزو 6 نتواند به آن دست پیدا کند.

  • چری آریزو 6
موتور توربو چری آریزو 6

زیر کاپوت چری آریزو 6 همان پیشرانه آریزو 5 تعبیه شده است؛ یعنی قوای محرکه 1.5 لیتری که به لطف حضور توربوشارژر توانسته 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. معضل اصلی تمام خودروهای چینی همین‌جاست. همین‌جا که به عقیده بسیاری بزرگ‌ترین نقطه مثبتش است.

استفاده از پیشرانه‌های توربو الزاماً به معنی قدرت و سرعت بیشتر نیست. اضافه شدن توربو به مدار قوای محرکه یک خودرو الزاماتی مانند بهینه‌سازی بخش‌هایی همچون سیستم ترمز، سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری و انتقال قدرت را به همراه دارد که در آریزو 6 چندان رعایت نشده است. چری با معرفی بلوک SQRE4T15B (کد پیشرانه فوق) در واقع یک پیشرانه معمولی را ساخت و سپس روی آن توربو گذاشت. به همین دلیل است که رسیدن به بهترین شتاب‌های اولیه و ثانویه تنها و تنها با فشردن متداوم پدال گاز ممکن می‌شود. مضاف بر این‌که جعبه‌دنده CVT‌ این خودرو به هیچ‌وجه با پیشرانه آن هماهنگ نیست و عملاً آن را محدود می‌کند.

ماحصل این ترکیب ناهمگون، مصرف بالای سوخت و البته صدای زیاد پیشرانه است. تجربه به صدا افتادن و استهلاک سریع دیسک‌های ترمز را نیز به لیست ایرادات این خودرو اضافه کنید. در یک جدال رو در رو با مزدا 3 تنها اگر راننده حرفه‌ای باشید می‌توانید گوی سبقت را از رقیب ژاپنی بربایید.

انتخاب باخبر: مزدا 3 نیو

تکنولوژی و ایمنی

  • مزدا 3 نیو

در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که مزدا 3 خودرویی ساده و بی‌آپشن است. ولی واقعیت اینجاست که این ژاپنی هم برای خود لیست بلندبالایی از تجهیزات دارد. برای این محصول نیز 6 کیسه هوا در نظر گرفته شده است. قابلیت چرخش چراغ‌ها در پیچ‌ و تنظیم خودکار ارتفاع برای خودرویی که چهارده پانزده سال از عمرش می‌گذرد عالی است. شاید این روزها اغلب کره‌ای‌ها و چینی‌ها به وجود گرم‌کن صندلی در خودروهای خود می‌بالند ولی مزدا این قابلیت را سال‌ها پیش تعبیه کرده بود.

مزدا 3 در بازار آمریکای شمالی خودروی قابل اعتمادی معرفی شده است و سدان و هاچ‌بک این خانواده در بازارهای اروپایی نیز بخت و اقبال بلندی دارند. این را نباید به حساب طراحی و تجهیزاتش گذاشت. این ژاپنی توانسته بود از سوی موسسه تست ایمنی یورو NCAP به طور کامل 5 ستاره به دست بیاورد. اگر سیستم ترمزها را نیز یکی از اجزای ایمنی خودرو تلقی کنیم، مزدا 3 در این بخش سرآمد است. دیسک‌های بزرگ با کالیپرهایی که به خوبی آن‌ها را در بر می‌گیرند، کنترل آن را حتی در شرایط پیچیده‌ای مثل آب و هوای نامساعد و شرایط نامطلوب جاده‌ای، راحت می‌کند.

  • چری آریزو 6

درباره لیست آپشن‌ها و تجهیزات این خودرو نمی‌توان به درستی اظهار نظر کرد. چراکه خودروی رونمایی شده توسط عرضه‌کننده با آنچه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، به کلی تفاوت می‌کرد؛ اما می‌توان امیدوار بود که آپشن‌های خاصی مثل 5 کیسه هوا، ترمز دستی برقی، نمایشگر 9 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه و تغییر حالت رانندگی در این خودرو به‌صورت استاندارد نصب شود. آپشن‌هایی که شاید در قیاس با رقبای هم‌وطن خیلی هم خاص نباشد ولی بی‌تردید جایی برای عرض‌اندام مزدا 3 باقی نمی‌گذارد.

گفته می‌شود این خودرو از سوی موسسه تست ایمنی C-NCAP چین 5 ستاره کامل دریافت کرده است. تجربه نشان می‌دهد معادل اروپایی این ارزیابی یعنی یورو NCAP 4 ستاره است که باز هم ایمنی بالایی محسوب می‌شود. باید اعتراف کرد در شرایطی که برخی از برندها تنها از روی اجبار سراغ 2 ایربگ می‌روند، آریزو 6 می‌تواند یک نماد باشد.

محال است داخل کابین این خودرو باشید و محو آن نمایشگر لمسی 9 اینچی نشوید. رابط کاربری جذابی که تقریباً هرآنچه نیاز دارید را به نمایش می‌گذارد. فرم ترکیب‌بندی و چیدمان ادوات داخل اتاق آریزو 6 را می‌توان الگوبرداری از رنجرور دانست.

تجربه رانندگی با آریزو 5 برایمان اثبات کرد که فرمان برقی و پر از دکمه آن چقدر می‌تواند کاربردی باشد. حالا آنچه اینجا روی برادر بزرگ‌تر می‌بینیم به مراتب پیچیده‌تر و تکنیکی‌تر است. پاشنه آشیل مزدا 3 هم درست کمبود همین ویژگی‌های فناورانه است.

انتخاب باخبر: چری آریزو 6

وضعیت بازار

  • مزدا 3 نیو

این خودرو از زمانی که 100 میلیون تومان قیمت داشت مورد توجه بود تا این روزها که روی 300 میلیون تومان گشت و گذار می‌کند. بی‌انصافی است اگر بگوییم موفقیت و محبوبیت مزدای فوق شانسی بوده است. این خودرو در هر دوره‌ای رقبای سرسختی را پیش روی خود می‌دیده است. از کیا سراتو و هیوندای النترای کره‌ای گرفته تا رنو مگان و میتسوبیشی لنسر. جدال همیشگی با تویوتا کرولا هم که جای خود را دارد. اینکه گروه بهمن پشت این مزدا 3 است هم در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده. شرایط فروش متنوع و پیش‌فروش شرایطی کاری کرده بود که دوست‌دارانش به هر نحوی که می‌شده سراغش بروند.

نمای عقب مزدا ۳ نیو

شاید با توجه به لغتنامه امروزه بازار خودرو، مزدا 3 خودروی «خوش فروشی» باشد اما بازار گهگاه آن روی خشن خود را برای این ژاپنی رو می‌کرد. طی یکی دو سال اخیر چالش جدید سرقت مزدا 3 به‌شدت بحث‌برانگیز شده بود. در واقع هرچقدر که این خودرو روی ایمنی جاده‌ای خود تمرکز داشت، به‌کلی بحث ایمنی شهری را فراموش کرده بود. همین امر ضربه بزرگی به چهره آن وارد کرد. البته معضل دیگری که مزدا 3 با آن کلنجار می‌رود، تحریم گروه بهمن و احتمال قطع همکاری آن‌ها با شریک ژاپنی‌شان است.

  • چری آریزو 6

آریزو 6 هنوز به صورت رسمی پای به میدان نگذاشته تا ببینیم چند مرده حلاج است. ولی تجربه آریزو 5 و البته دیگر چینی‌ها به‌خوبی برایمان اثبات کرده است که بازار دست دوم آن تعریفی ندارد. آریزو 6 از آن خودروهایی نیست که سریع تبدیل به پول شود. افت قیمتش بالاست و البته هنوز هم نگرانی‌هایی بابت خدمات پس از فروشش و به‌ویژه تامین قطعات یدکی وجود دارد.

طراحی چراغ های چری آریزو 6

البته هنوز هم هضم پرداخت 300 میلیون تومان برای چنین خودرویی کمی سخت است. این روزها مشتریان ترجیح می‌دهند این حجم از بودجه را برای کراس‌اورها هزینه کنند تا یک سدان. به همین دلیل است که فراوانی خودرویی مانند تیگو 5 به مراتب بیشتر از آریزو 5 است. با این حال برگ برنده آریزو 6 می‌تواند شرایط فروش متنوع آن باشد. مدیران‌خودرو یکی از معدود شرکت‌هایی است که هم‌چنان با فراغ بال دست به پیش‌فروش‌های طولانی‌مدت (گاه تا 4 سال) می‌زند.

انتخاب باخبر: مزدا 3 نیو

نظر نهایی

در شرایط فعلی بازار خودرو که عملاً دست مشتریان را برای انتخاب محصولات تجملی بسته است، آریزو 6 به‌عنوان پرچم‌دار چری می‌تواند به‌مثابه معجزه تلقی شود. این خودرو از مزدا 3 طویل‌تر، عریض‌تر و بلندتر است. سواری نرم و امکانات سرگرم‌کننده‌ای دارد. دو ویژگی که مزدا 3 به شدت از نبود آن‌ها رنج می‌برد. طراحی مدرن و به‌روز آریزو 6 یک سر و گردن از رقیب ژاپنی بالاتر است؛ اما به طرزی باورنکردنی تجربه نشان داده که خودروهای لوکس‌گرای چینی عمری کوتاه‌مدت دارند؛ یعنی نگاه مشتریان به آن مصرفی است. در واقع بعد از مدتی خیلی سریع از چشم می‌افتند.

در مقابل مزدا 3 نیو را می‌بینیم که بعد از حدود 1 دهه فعالیت در بازار ایران همچنان ارج و قرب خاص خود را حفظ کرده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد توانایی‌های اسپرت و قابلیت‌های کاربردی این خودرو را زیر سوال ببرد. شاید طراحی مزدا 3 منسوخ و از رده خارج تلقی شود، شاید آپشن‌های این خودرو امروزه دیگر عجیب به حساب نیایند ولی فرهنگ خودرویی مشتریان این روزها به‌قدری بالا رفته که ترجیح می‌دهند خودروی قدیمی ولی باکیفیت داشته باشند تا یک محصول فانتزی پر زرق و برقی که کیفیتش بالا نیست.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
HEYDARJHOLAMI 1400/6/12
سلام وقتتون بخیر با حدود قیمت ۸۰۰ تا ۸۵۰ آریزو ۶ بگیرم یا آزرا ۲۰۱۱ کالیفرنیا؟؟
پاسخ
0
0
0
ManiGR 1400/4/20
این سایت رو خراب کنید ماشین ژاپنی رو با چینی مقایسه می‌کنید
پاسخ
1
0
3
پرنیان 1400/8/8
ماشین چینی کلاس نداره اصالت نداره بد فروش است اما ماشین ژاپنی و کره ای کیفیت داره
0
2
ناشناس 1400/3/15
مقایسه رو خوندم و واقعا خنده داره که ی چیزایی بعضیها نوشتن که کاملا مشخصه اصلا این ماشینا رو ندارن و فقط بر اساس ی عرق الکی نظر دادن . دوست من مزدا ۳ نیو داره و خودم آریزو ۶ با هم رفتیم مسافرت ی جاهایی کورس گذاشتیم و به راحتی جا گذاشتمش و ی مسیری هم ماشیامونو‌ عوض کردیم و اغراق کرد عجب چیزیه این آریزو۶ و گفت فکر نمیکردم این چینی اینطوری باشه و اصلا بهش نمیخوره چینی باشه به جرأت میگم این ماشین فوق العادس و فقط ای کاش زودتر میخریدم ی کم ارزونتر می افتاد😂😂 من با ثبت نام ۴۰۹ تومن خریدم
پاسخ
0
2
2
Puyan 1400/2/24
دوستان عزیزم درست که ماشین ژاپنی بهتر ولی تا وقتی که یه چیزیرو امتحان نکردین نظر ندین من همون مزدا رو هم داشتم اصلا این چیزایی که شما میگین نیست من سراتو مزدا۳قدیم x33 مزدا۳جدید والان هم آریزو۶ دارم.دلم واستون بگه اصلا خودتونو گول نزنید همه این ماشینهایی که گفتم بی برو برگرد بعد از ۳سال واسم خرج موتوری رو دستم گذاشتن پس از نظر خرابی با هم فرقی نمیکنن فقط چیزی که اینارو از جدا نیکنه آپشن و مزایایی که دارن اینم بگم که نزدیک به یکسال آریزو دارم لذت رانندگی که باهاش دارم با هیچ کدوم از این ماشینها نداشتم آخ آخ اینم بگم که وقتی ماشینهای کره ای و ژاپنی رو تو جاده سوسکشون میکنم چه حالی میده جلبشم اینکه میان بهم میگن گاری سوار،پس تا چیزیرو امتحان نکردین و نداشتین نظر ندین راجبتون فکر بد میکنن از من به شما نصیحت
پاسخ
0
1
2
Sna123 1400/1/31
واقعاً آدم حس ميكنه اين مقاله طنز باشه. نويسنده فكر نميكنم از يك متري مزدا هم رد شده باشه! مزدا رو با تويوتا مقايسه ميكنن نه چيني.
پاسخ
0
4
3