• test

ژن خوب فولکس‌واگن

ال بورن، هاچ بک برقی سئات

12 اسفند 1397 13:30

پلتفرم پرهزینه MEB‌ از سوی فولکس‌واگن تنها محدود به تولید هاچ‌بک ID برای سال 2020 نخواهد شد. استفاده از پلتفرم‌های فولکس به‌عنوان شرکت مادر از سوی زیرمجموعه‌هایش نه اتفاق عجیبی است نه خبری جدید. اما این‌بار به نظر می‌رسد سئات زیرمجموعه اسپانیایی این غول آلمانی قصد دارد زودتر از شرکت اصلی از پلتفرمش استفاده کند.

سئات ال بورن که برمبنای پلتفری خودروهای برقی فولکس ساخته شده، با یک بار شارژ می‌تواند 550 کیلومتر پیمایش داشته باشد. پیش‌تر می‌دانستیم که سئات در نظر دارد با یک کانسپت جدید در ژنو حضور پیدا کند. اما اکنون اطلاعات و تصاویر بیشتری از این خودرو که به اسم «ال بورن» شناخته می‌شود، در دست است. خودرویی که اگرچه در ظاهر یک هاچ ‌بک است ولی تا حدود از زبان خودروهای MPV (چندمنظوره) پیروی کرده است.

طراحی سئات فوق چیزی مانند خودروهای بنزینی مدرن است تا یک برقی متعارف. حتی برخی کارشناسان او را چیزی شبیه به چهره تسلا Model 3 هم قلمداد کرده‌اند. علت اصلی این تشابه از حذف محفظه مشبک مربوط به خنک‌کاری رادیاتورها یا همان جلوپنجره برمی‌آید. با تمام این اوصاف ژن قدرتمند فولکس‌واگن آی.دی را می‌توان در زیرساخت اصلی ال بورن مشاهده کرد.

نه فقط طراحی کلی بلکه در ریزه‌کاری‌ها مانند شیب ستون اول، حالت درهای عقب و زاویه خمیده ستون سوم. این‌ها همه اشارات واضحی به محصول برقی فولکس‌واگن هستند. البته آلمان‌ها ایده باز شدن مخالف در‌ها را برای خود محفوظ دانسته‌اند چراکه در‌های ال بورن به صورت معمولی باز و بست می‌شوند. طبیعی است که طراحی داخلی کابین نیز به اندازه کانسپت فولکس فضایی و انتزاعی نیست.

کابین سئات ال بورن هاچ بک برقی اسپانیایی

علت اصلی که گفته می‌شود سئات قصد دارد به زودی این خودرو را تولید کند، همین فضای کاربردی و واقعی داخل آن است. البته اسپانیایی‌ها چندان هم محافظه‌کار عمل نکرده‌اند. داخل کابین به جای استفاده از دکمه‌ها و شصتی‌های متعارف از المان‌های دیجیتالی هوشمند بهره گرفته شده است. ال بورن به سبک خودروهای آینده‌نگر از نمایشگر دیجیتالی برای پشت آمپر خود استفاده کرده است. چرخش نمایشگر اصلی میانه کنسول به سمت راننده، تمرکز اصلی و راننده محور بودن این خود را نشان می‌دهد. اگر بعد از دیدن کابین این خودرو تعجب کردید که چرا اثری از دسته دنده نیست باید بگوییم که سئات آن را به پشت فرمان سمت راست منتقل کرده است.

اگر مبنای این خودرو را فولکس‌واگن آی.دی در نظر بگیریم، بنابراین شاهد حضور یک موتور الکتریکی با قدرتی معادل 168 اسب‌بخار که از باتری‌های 111 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند، خواهیم بود. گفته می‌شود سئات ال بورن با یک بار شارژ می‌تواند 550 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

دیدگاه کاربران