در ابتدای ماه جولای 2020، شرکت مزدا نسخههای هاچبک و سدان مزدا 3 جدید را با پیشرانهای قدرتمندتر از قبل معرفی کرد. اکنون مشابه همین نسخه، برای کراساور کوچک ساخت مزدا یعنیCX-30 نیز تجویز شده چراکه موتور 2.5 لیتری توربوشارژ که در نسل جدید مزدا 3 نصب شده، در اختیار این خودرو نیز قرار خواهد گرفت.
”قیمت کاملترین مدل CX-30 به 35 هزار دلار میرسد“این پیشرانه با استفاده از بنزین اکتان 93، قدرتی معادل 250 اسب بخار و گشتاوری برابر 434 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در صورت استفاده از بنزین با اکتان 87 این ارقام به ترتیب به 227 اسب بخار و 420 نیوتن متر کاهش مییابد.
با احتساب هزینههای جانبی، قیمت پایه مزدا CX-30 مدل 2021 رقمی در حدود 31 هزار دلار خواهد بود. این قیمت در حدود 6600 دلار گرانتر از ارزانترین نسخه CX-30 2021 بدون پیشرانه توربوست که البته چندان مقایسه منصفانهای به نظر نمیرسد چراکه مزدا CX-30 توربو نسبت به مدل عادی این خودرو، تجهیزات استاندارد بیشتری نیز به همراه دارد.
تغییرات مهم در امکانات CX-30 توربو نسبت به مدل عادی را باید در افزوده شدن مواردی همچون سامانه چهارچرخ متحرک، رینگهای 18 اینچی مشکی، آینههای جانبی مشکی، خروجیهای بزرگتر اگزوز و نصب نشان Turbo دانست.
در تریم پریمیوم یا Premium موارد بیشتری همچون روکش چرم صندلیها، نمایشگر هداپ، در برقی صندوق، سامانه مسیریاب، سیستم صوتی Bose با 12 بلندگو و گرمکن فرمان و آینهها به خودرو اضافه میشود که قیمت آن را به 33،400 دلار خواهد رساند.
کاملترین نسخه از مزدا CX-30 توربو نیز تریم پریمیوم پلاس یاPremium Plus خواهد بود که با قیمت 35 هزار دلار به فروش رسیده و امکانات بیشتری شامل نمایشگر محیط اطراف، سنسورهای پارک، ترمز اضطراری عقب، ریموت درب پارکینگ و چندیم مورد دیگر را به همراه دارد.
البته این تصور وجود دارد که مزدا CX-30 توربو باعث تاثیر منفی بر فروش مزدا 3 توربو شود، چراکه 845 دلار ارزانتر از نسخه هاچبک و تنها 155 دلار گرانتر از نسخه سدان این خودروی پرطرفدار قیمت گذاری شده است. قرار است تولید کراس اور کوچک مزدا از ماه نوامبر 2020 آغاز شود.
معرفی مزدا CX-30 جدید
اواسط زمستان 97 بود که مزدا تیزرهای مربوط به یک کراس اور جمعوجور را منتشر کرد. خودرویی که طبق برنامه قرار بود در نمایشگاه ژنو 2019 رونمایی میشود. کارشناسان بر این باور بودند که محصول جدید ژاپنیها ویرایش مدرنی از CX-3 باشد. نمایشگاه از راه رسید و مزدا نیز به قول خودش عمل کرد. اما آنچه در عمل دیده شد خودرویی کاملاً جدید به اسم CX-30 بود.
شرکت تاکید میکند که این خودرو اساساً از ماهیت CX-3 بهره نمیبرد و بهکلی نیز با CX-4 اروپایی فرق دارد. در واقع محصول جدید چیزی است بین مزدا CX-5 و مزدا CX-3.
دستاورد مدرن مزدا سبکی نوین در طراحی را به اجرا گذاشته است. سبکی که بر پایه چهره اخمالود خواهد بود. در واقع پیش از این هرچه از اعضای خانواده CX دیده بودیم با زبان خاص مزدا موسوم به Kodo طراحی شده بودند. این کراساور با طول، عرض و ارتفاع 4395، 1795 و 2655 میلیمتری کمی طویلتر و البته عریضتر از CX-3 به نظر میآید.
مزدا میگوید CX-30 نماد انقلاب در فناوری Skyactiv است. درون سینه این خودرو همان پیشرانه مزدا 3 نسل جدید گنجانده شده است. مزدا مدعی است که فرزند جدیدش را باید در کلاس خودروهای سبز قرار داد. چراکه برای قوای محرکه آن از استانداردهای یورو 6 در حوزه بنزین و دیزل استفاده شده است. برای این خودرو دو جعبهدنده 6 سرعته دستی و اتوماتیک در نظر گرفته خواهد شد.
مهمترین بخش حضور کراس اور جدید مزدا در بازار، عرضه نمونه هیبریدی ملایم آن است که بهینهسازی عمیقی را نسبت به نمونههای قبلی تجربه کرده است. نسخههای هیبریدی علاوهبر پیشرانههای درونسوز مدرن دارای موتور برقی تازه طراحی شدهای هستند که به منبع تغذیه با باتریهای 24 ولتی متصل میشوند. علاوه براین فناوری اسکایاکتیو-X نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است.
مزدا اطلاعات مربوط به عملکرد این خودرو را منتشر نکرده ولی اگر معیار نسل جدید مزدا 3 باشد یعنی باید منتظر 178 اسببخار قدرت و 222 نیوتنمتر گشتاور باشیم. این خروجی از طریق سامانه مدرن موسوم به i-Activ به چهار چرخ منتقل میشود.
اخبار نمایشگاه خودروی ژنو 2019 را در «باخبر» دنبال کنید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com