در کنار مرسدس-آامگ A35L ب ام و هم دست به کار شده و از نسخه طویل سری 3 در نمایشگاه خودروی شانگهای 2019 رونمایی کرد.
”نسخه طویل ب ام و سری 3 خودرویی مختص بازار چین بوده و در محل کارخانه مورد شراکت میان برلیانس و ب ام و در چین ساخته خواهد شد.“طراحی بدنه و فضای داخلی تفاوتی با نمونه عرضه شده در سایر بازارها ندارد اما به طول درهای عقب اضافه شده تا کشیدهتر شدن بدنه خودرو بیشتر به چشم بیاید.
در این نسخه، فاصله میان محورهای خودرو به میزان 11 سانتیمتر افزایش یافته که در نتیجه طول کلی خودرو به 4.82 متر رسیده است. به واسطه این تغییرات، سرنشینان عقب ب ام و سری 3 LWB از فضای بیشتر برای پا به اندازه 43 میلیمتر برخوردار شدهاند که به همین دلیل شرکت ب ام و مدعی شده نسخه طویل سری 3 بیشترین فضای پای عقب را در میان همکلاسان خود ارائه میدهد.
ابعاد بزرگتر درهای عقب باعث میشود سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب راحتتر انجام شود. علاوهبراین، صندلیهای عقب این خودرو نیز نسبت به نمونه استاندارد متفاوت بوده و به گفته سازنده با فرم و پوشش سفارشی برای این خودرو طراحی شدهاند.
البته به دلیل تغییرات ایجاد شده در کابین این خودروی مخصوص بازار چین، ب ام و برای طراحی کاور بلندگوهای سیستم صوتی به دردسر افتاد اما در نهایت تصمیم گرفت این قطعات را در پشتی صندلیهای جلو نصب کند. برای رفاه بیشتر سرنشینان تجهیزات دیگری همچون سقف شیشهای پانورامیک و شیشه آکوستیک برای شیشه جلو نیز در این خودرو نصب شده است. فضای صندوق عقب ب ام و سری 3 LWB برابر با 480 لیتر بوده که این به معنای دارا بودن فضای کافی برای جای دادن سه کیف وسایل گلف در این فضا است.
این خودو قدرت موردنیاز را از پیشرانه 2 لیتری بنزینی مجهز به توروبشارژر به دست میآورد که 181 اسببخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور دارد. در مدل 325Li این پیشرانه به همراه جعبهدنده هشت سرعته خودکار ارائه میشود که قدرت را به چرخهای عقب ارسال خواهد کرد.
نسخه طویل ب ام و سری 3 خودرویی مختص بازار چین بوده و در محل کارخانه مورد شراکت میان برلیانس و ب ام و در چین ساخته خواهد شد. البته مدل استاندارد سری 3 نیز در همین کارخانه ساخته شده و در کنار نسخه بزرگتر به فروش میرسد.
وضعیت ب ام و در بازار چین
باواریاییها حال و روز خوبی در بازار چین ندارند. پرفروشترین محصول این شرکت سری 5 است که با توجه به افزایش فروش 28.1 درصدی نسبت به سال 2017 حالا به فروش کلی 145 هزار و 30 دستگاهی در سال 2018 رسیده که در نتیجه رتبهای بهتر از چهلم پیدا نکرده است. اوضاع فروش سری 3 نیز چندان چنگی به دل نمیزند. این محصول با فروش 123 هزار و 325 دستگاه در جایگاه پنجاه و ششم پرفروشترین خودروهای این بازار است. این در حالی است که آمار فروش رشدی 10.2 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان میدهد. سومین محصول پرفروش ب ام و در بازار چین کراس اور X1 است که با رشد 10.3 درصد فروش، رکوردی 90 هزار و 498 دستگاهی به دست آورد تا بتواند در جایگاه هشتادم حضور پیدا کند.
این آمار ضعیف باواریاییها را نسبت به آینده مایوس نکرده است. شرکت میگوید قصد دارد برای سال جاری میلادی درآمد 19 میلیارد و 937 میلیون دلاری از بازار چین کسب کند. از این میزان سهم شاسی بلندهای کوچک 5 میلیارد و 162 میلیون، خودروهای سدان 6 میلیارد و 497 میلیون، خودروهای لوکس 6 میلیارد و 464 میلیون و سهم خودروهای سایز متوسط یک میلیارد و 813 میلیون دلار خواهد بود. به عبارتی دیگر ب ام و میبایست امسال بتواند 128 هزار و 820 دستگاه انواع شاسیبلند کوچک، 118 هزار و 580 دستگاه سدان، 150 هزار و 350 دستگاه خودروی لوکس و 58 هزار و 510 دستگاه خودروی سایز متوسط به فروش برساند. ب ام و حتی افق خود برای سال 2022 را نیز پیشبینی کرده است. برنامه بلندپروازانه باواریاییها فروش 20 میلیارد و 40 میلیون دلاری انواع خودرو آن هم به تیراژ بیش از 529 هزار دستگاه است.
ثبت رکورد 19 میلیارد و 937 میلیون دلار فروش در بازار چین، این کشور را تبدیل به مهمترین بازار ب ام و کرده است. در حالی که بازار آمریکا با ارزش 11 میلیارد و 147 میلیون دلار در رتبه دوم و بازار خود آلمان با ارزش 10 میلیارد و 822 میلیون دلار سومین بازار پرارزش برای ب ام و به حساب میآیند.
درآمد ب ام و در سال 2017 میلادی دقیقاً 113 میلیارد و 226 میلیون 122 هزار و 760 دلار عنوان شده است. شاید طبق آمار و ارقام وضعیت ب ام و در چین تعریفی نداشته باشد ولی آلمانها خیلی هم نسبت به این موضوع نگران نیستند. چراکه فعالیت ب ام و در بازار چین ذیل یک شرکت جوینت ونچور (سرمایهگذاری مشترک) با برلیانس است. در این مشارکت 50 درصد سهام در اختیار ب ام و، 40.5 درصد در اختیار برلیانس و 9.5 درصد در اختیار دولت چین است. برلیانس سال 2017 نهمین خودروساز بزرگ چین بود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com